Уникален гаф отне победата на мюзикъла с 14 номинации; Ема Стоун, Кейси Афлек, Виола Дейвис и Махершала Али взеха актьорските призове; най-добрите анимации са "Зоотрополис" и късометражната Piper, която надделя срещу "Сляпата Вайша"
La La Land реализира победи в шест от 13-те категории, в които беше номиниран на 89-ите награди "Оскар", но след като по-рано през годината спечели "Златен глобус" и БАФТА, сега изтърва най-престижния приз.
Фотогалерия: По червения килим на "Оскар 2017"
За най-добър филм на 2016 г. американската киноакадемия избра "Лунна светлина", с бюджет едва 1,5 млн. долара, който ден по-рано триумфира с шест от наградите за независимо кино "Индипендънт спирит", а през март е в програмата на София филм фест.
Създателите му си тръгнаха с "Оскар" в общо три категории, като режисьорът Бари Дженкинс взе наградата за адаптиран сценарий заедно с автора на пиесата "На лунна светлина момчетата изглеждат сини" Таръл Алвин Маккрейни.
Виж още: Номинирани и пренебрегнати за "Оскар 2017"
Първи статуетки с главните си роли заслужиха Кейси Афлек ("Манчестър край морето") и Ема Стоун (La La Land), а за поддържаща - афроамериканците Виола Дейвис ("Прегради") и Махершала Али ("Лунна светлина"), който е първият мюсюлманин с актьорски "Оскар".
Четиримата актьори с "Оскар 2017". Снимка: Jeff Lipsky / A.M.P.A.S.
На 32 Деймиън Шазел стана най-младият лауреат за режисура с La La Land, който е едва третият му пълнометражен филм. Оригиналният мюзикъл прибра и отличията за музика, песен (City of Stars), сценография, операторско майсторство.
Очакваше се на него да бъде присъдена и наградата за най-добър филм - финалната категория, оповестена от ветераните Фей Дънауей и Уорън Бийти. Двамата актьори, които си партнираха преди половин век в "Бони и Клайд" (1967), обаче сътвориха уникален гаф, като обявиха La La Land за победител.
Причината - на картончето в плика пишело името на звездата му Ема Стоун.
Фей Дънауей (76) и Уорън Бийти, който в края на март навършва 80, на сцената на "Оскарите". Снимка: Image Group LA / A.M.P.A.S.
Едва след като екипът излезе на сцената и изказа благодарностите си, копродуцентът на мюзикъла Джордан Хоровиц забеляза - и оповести, - че заглавието върху правилния плик всъщност е "Лунна светлина"...
Загубих дар слово не защото спечелихме, а защото постъпката им беше благородна, коментира Бари Дженкинс поведението на колегите си от конкурентния филм.
Хепиенд за "Лунна светлина": режисьорът и копродуцентката Адел Романски - на сцената със статуетките си под погледа на водещия Джими Кимъл (крайният вляво). Снимка: Aaron Poole / ©A.M.P.A.S.
При чуждоезичните филми, където фаворити бяха германският "Тони Ердман" и френският "Тя", победи "Търговският пътник" (Иран). Режисьорът му Асгар Фархади не пристигна в САЩ за церемонията, но изпрати следното послание:
"За мен е огромна чест да получа тази престижна награда за втори път! Отсъствието ми е от уважение към хората от моята страна и останалите шест нации, на които беше забранено да влизат в САЩ. Разделянето на света на "нас" и "враговете" създава страх, това е оправдание за агресия и война - война, която спира демокрацията и превръща нациите в жертви на агресия. Режисьорите са си поставили за цел да разрушат стереотипите и да създадат емпатия помежду ни - емпатия, от която се нуждаем повече от когато и да било!"
При пълнометражните документални ленти победи филмът за Оу Джей Симпсън O.J.: Made in America, най-дългият, номиниран някога за "Оскар" - общо седем часа и 47 минути. При документалните късометражки наградата беше присъдена на "Белите каски", чийто главен герой Халид Фарах също не успя да дойде на церемонията заради визовите ограничения, но апелира задочно за прекратяване на кръвопролитието в Сирия.
В холивудския "Долби тиътър", придружаван от дъщеря си, беше и българинът Теодор Ушев, номиниран при късометражните анимации с филма си "Сляпата Вайша", продукция на Канада. В категорията обаче спечели фаворитът "Свирчо" (Piper), дело на аниматор от "Дисни" и "Пиксар".
Теодор Ушев на червения килим, придружен от дъщеря си. Снимка: Mike Baker / A.M.P.A.S.
"Дисни" са номер 1 и при пълнометражните анимации със "Зоотрополис", а тяхната "Книга за джунглата" взе "Оскар" за визуални ефекти.
В по две категории победиха "Възражение по съвест" (за смесване на звука и монтаж) и "Манчестър край морето" (за адаптиран сценарий и главна мъжка роля).
Четвъртия си "Оскар" като художник по костюмите получи Колийн Атууд за "Фантастични животни и къде да ги намерим", печелила вече за работата си в "Алиса в Страната на чудесата" (2011), "Мемоарите на една гейша" (2006) и "Чикаго" (2003).
В категорията за грим и прически беше отличен комиксовият "Отряд самоубийци", а "Първи контакт", който също като "Лунна светлина" имаше осем номинации, победи само в звуковия монтаж.
По червения килим мина и актуалният носител на почетния "Оскар" за цялостен принос Джеки Чан, с две плюшени панди и значка на УНИЦЕФ, които носеше в ръце с благотворителна цел.
Джаки Чан на "Оскарите" като посланик за опазването на пандите. Снимка: Michael Yada / A.M.P.A.S.
0 Коментара
Бъди първия коментирал! Вход Регистрация Влез с Facebook