Номер 1 при тях, вкл. за слушане на музика, вече е телефонът, показва британско проучване на медийните нагласи у подрастващите

Младите хора предпочитат да прекарват все повече време в игри и общуване онлайн, вместо да гледат телевизия, показва ежегодно британско проучване на децата и тяхното отношение към медиите, цитирано от Би Би Си.

Социологическата агенция "Чайлдуайз" (Childwise) представя тази тенденция като "революционна промяна".

Сред онези подрастващи, които все пак гледат телевизия, по-предпочитана от тв каналите се оказват платформи като "Нетфликс", предоставящи услугата при поискване.

Отчита се също значителен ръст в притежанието на таблети - 50% повече в сравнение с предходната година.

Ежегодният медиен мониторинг, който се основава на допитване до представителна извадка - над 2000 деца на възраст от пет до 16 години, - се осъществява от средата на 90-те насам.

Виж още: Ние и дигиталните медии

Средно времето, прекарано онлайн от британските деца, е три часа дневно. За сравнение - времето пред телевизора е 2,1 часа, което е спад спрямо 2000 г., когато се е равнявало на три часа.

Според новите данни 60% от подрастващите гледат телевизия на телефон, таблет или лаптоп, а 38% предпочитат да следят любимите си предавания и филми във видеоплатформите, където сами да решат кога да им посветят времето си.

При по-големите тийнейджъри тенденцията за оттегляне от телевизията е още по-отчетлива, особено що се отнася до прякото излъчване. По-малко от 1/4 на възраст 15-16 сядат да гледат телевизия в реално време - повечето предпочитат да наваксат по-късно, чрез YouTube, услугите за отложено гледане или при поискване. Близо 1/3 в тази възрастова група (32%) нямат любимо тв предаване.

Виж още: Кога дигиталните медии задминаха телевизията за първи път

Например едва под 2% от анкетираните са гледали през изтеклата седмица тийнсериал като "Малки сладки лъжкини", който се смята за любим на тази целева аудитория. Момчетата предпочитат спортните предавания, като мачовете, а момичетата - риалити шоу, напр. Made in Chelsea.

"Нетфликс" е най-популярната тв услуга, като измества всички конвенционални канали. Половината участници в анкетата са гледали нещо там през изтеклата седмица, а по 46-47% - по най-популярните телевизии ITV1 и BBC1.

Младите хора все още предпочитат да гледат телевизията на тв приемник. Относително малък брой го правят на мобилни телефони, които обаче са номер 1 за достъп до интернет и се смятат за "универсални устройства".

Виж още: Видиотяващата сила на телевизията

Изследването показва до каква степен животът на младежта е потопен в онлайн средата и компютърните устройства, отбелязва Би Би Си. На възраст 15-16 години времето за онлайн потребление нараства почти двойно, до почти пет часа дневно.

При по-малките деца има нараснало потребление на таблети, каквито сега притежават 67% от британчетата. Най-разпространеният е iPad на "Епъл". За първи път таблетите взимат надмощие над останалите компютри (стационарни, лаптопи).

Онлайн децата гледат видео, слушат музика, играят игри и правят проучвания, за да си подготвят уроците и домашните. По-големите, особено момичетата, използват интернет и за социални контакти.

Откъдето и да ползват интернет обаче, предпочитаната посока, в която поемат, е YouTube. Сайтът за видеосподеляне се използва всекидневно от близо половината на възраст 5-16, най-често през мобилен телефон или таблет - за гледане на клипчета, слушане на музика и игри.

Виж още: Защо рекламодателите се пренасочват от телевизията към онлайн видеото

Особено популярно е "забавното съдържание" в сайта, но 1/3 търсят и образователни клипчета (тип "Как да..."), вкл. за да усвоят определени компютърни игри.

YouTube е популярен и за гледане на тв предавания, с каквато цел го ползват 74% от младите хора. 40% използват услугата на Би Би Си iPlayer, която на Острова е най-популярната видеоплатформа на телевизия. 

Други популярни онлайн дестинации, освен YouTube, са "Снапчат", "Инстаграм", "Майнкрафт" и "Фейсбук".

Виж още: Великите умове за бъдещето на телевизията

Проучването стига до извода, че вече има и изчезващи технологии. Намалява броят на хората, които ползват CD (компактдиск) плейър - и за слушане на музика номер 1 сега са мобилните телефони.

Списанията също губят своята привлекателност, поне в печатните си версии - редовно ги разгръщат все по-малък брой читатели.

Децата днес търсят съдържание по свой избор, отбелязват авторите на изследването.

Виж още: Онлайн видеото роди думата на годината

Източник: Би Би Си