Някои по-интересни факти от проучването "Бъдещето - влияния на дигиталните медии върху обществото" (Shaping the Future Implications of Digital Media for Society), представено на Световния икономически форум в Давос

- За целите на доклада Shaping the Future Implications of Digital Media for Society са анкетирани 5000 потребители на дигитални медии от Бразилия, Китай, Германия, ЮАР и САЩ.

- Потребителите на дигитални медии прекарват средно повече часове онлайн, отколкото в сън, но само 50% вярват, че това подобрява качеството на живота.

- В световен мащаб 72% смятат, че е важно медийните и развлекателните компании да подкрепят активно политиката на прозрачност в управлението на личните данни, тяхното използване и контрола върху тях.

- Като цяло се смята, че дигиталните медии влияят положително върху живота на хората. Един на всеки шестима е убеден, че от тях има полза за поддържането на контактите с приятели, 2/3 смятат, че им помагат в работата - за служебните контакти, общуването с колеги, професионалната им квалификация и развитие, а половината анкетирани отчитат позитивен ефект и върху участието им в гражданското общество и живота на местната общност.

- 41% от анкетираните смятат, че семейството и приятелите им влияят най-силно върху избора им на дигитална медия, а едва 5% посочват рекламата.

- 1/3 от участниците в допитването блокират рекламите, а също така "бисквитките" и други проследяващи механизми.

- Мнозинството от потребителите все още не са готови да плащат за качествено развлечение (34%) или ексклузивно или образователно съдържание (21%).

 Потребители и предпочитания

- През 2015 г. проникването на интернет в световен мащаб се задълбочава и броят на интернет потребителите вече е над 3 млрд. Според доклада на Европейския съвет на издателите Global Social Media Trends 2015 в социалните медии има над 2 млрд. активни профила. 

- Все още доминира достъпът от лаптопи и десктоп компютри, откъдето се отварят около 60% от уебстраниците. Делът на мобилните устройства е 30%, но нараства. Таблетите и другите устройства все още съставляват относително малък дял, като тенденцията е едновременно да се ползват две и повече устройства.

- Според резултатите от проучването Implications of Digital Media за достъп до медийно съдържание се използват предимно PC/лаптопи (94%), телевизори (93%) и смартфони (87%). За потребителите, които посвещават на дигиталните медии над 14 часа седмично (средно по два часа дневно), компютърът / лаптопът преобладава над останалите устройства, което се обяснява и със служебното му ползване.

- На традиционните медии (вестници, списания, телевизия и радио) вече се посвещава по-малко от половината време, отделяно на медийна консумация, сочи статистиката за 2014 г. от GlobalWebIndex. 

- В социалните мрежи и (микро)блоговете хората прекарват средно над три часа дневно. Според данните от Implications of Digital Media 21% от потребителите признават, че отделят повече от три часа на чат и размяна на съобщения.

- WhatsApp е най-популярната социална мрежа в ЮАР и номер 2 в Германия и Бразилия, веднага след "Фейсбук", който си остава най-използваната платформа в САЩ, където половината анкетирани влизат ежедневно. В Китай най-много се използва WeChat, а в Бразилия са най-големите почитатели на социалните мрежи.

- Т.нар. "Поколение Y" (родените през 80-те и 90-те) и "Поколение Z" (родените в началото на XXI в.) са първите, за които компютрите, интернетът и смартфоните са неизменна част от всекидневието. Определяни като "дигитални индианци", те прекарват средно над седем часа от денонощието онлайн, в компанията на смартфоните си или пред екраните на множество други устройства - в пъти повече спрямо "Поколението X" (родените в края на 60-те и през 70-те) и "бейби бум поколението" (родените от края на 40-те до началото на 60-те). Същевременно родените в края на ХХ век използват в много по-голяма степен дигиталните медии за търсене на информация, която им е нужна за целите на техните интереси или личностно развитие.

- Най-често потребителят е млад, мъж, добре образован, с едно дете.

Споделяне и съдържание

- Според друго научно изследване на социалните медии, озаглавено Wave 8 (Осмата вълна), хората са привлечени от дигиталното съдържание заради пет фактора, които предопределят поведението им в обществото:

* Социално общуване (чат, съобщения, споделяне на снимки и видео, създаване на контакти и установяване на взаимоотношения);
* Себеизразяване / признание от другите (печелене на уважение, подкрепа на кауза);
* Забавление / разнообразяване (забава, отпочиване, проява на творчество, занимания с хоби);
* Информация / обучение (научаване на нещо ново, полезно или изненадващо, получаване на практични съвети, проучване или задълбаване в някоя тема);
* Работа / напредък (работа, кариерно развитие, личностни предизвикателства).

Виж още: Как журналистите и пиарите използват социалните медии

- Проучването Implications of Digital Media установява, че потребителите прекарват повечето си време онлайн с цел работа (32% отделят на това над три часа дневно) и информация / обучение, като след това се нарежда необходимостта от общуване и разнообразяване.

Същевременно границите между консумирането на медийно съдържание с лична и професионална цел стават все по-размити. По-младите поколения са с нагласата да могат да прекъснат работа, за да се посветят на личен въпрос, но същевременно чрез смартфоните си отговарят на служебни имейли дори след края на работното време.

- Споделянето на съдържание се е превърнало в много важен елемент от използването на социалните медии. Проучването Wave 8 сочи, че то е неразривно свързано както с желанието за себеизразяване, така и с онлайн репутацията - т.е. не само за връзка с познати и сприятеляване с нови хора, но и за впечатляване на интернет общността.

- Според участниците в допитването Implications of Digital Media най-много се споделя съдържание, което е развлекателно (46%), съдържа полезни факти (43%) или е вдъхновяващо (36%). 

"Хората винаги са харесвали интересни истории, откъдето идва успехът на филмите и телевизионните сериали. Но в "Инстаграм" също се разказват истории. Както и в "Туитър", споделя един потребител.

Виж още: 10 технологични тенденции през 2016 г.

- По научен път е установено, че като цяло най-голям успех в споделянето има видео съдържание, което е хумористично или стимулира силни емоции (страх, тъга, изненада, радост).

Сходно изследване на учени от университета на щата Пенсилвания стига до подобен извод: силният емоционален отговор на съдържанието - независимо дали положителен или отрицателен - е мотив за споделянето му. Позитивният емоционален отзвук е за предпочитане пред негативният, а съдържание, водещо до гняв и безпокойство, е по-вероятно да бъде споделено в сравнение с друго, което предизвиква тъга.

- Проучването Wave 8 също изследва мотивациите за споделяне на съдържание. Когато хората споделят вдъхновяващо съдържание, те го правят, за да проявят творческата си натура и да научат нещо, а когато това съдържание е противоречиво, целта е да видят мнението на останалите.

Авторите на Wave 8 подчертават още, че дигиталните медии създават нова "икономика на репутацията", в която личният успех и репутацията са взаимносвързани. Оттам изводът, че се предпочита съдържание, което говори положително за споделящия го.

- Участниците в Implications of Digital Media Survey признават, че най-често създават съдържание (публикации в блогове или видеоклипчета), за да изразят собствената си гледна точка (47%), да представят полезни факти (37%) или с развлекателна цел (35%). 1/3 от анкетираните публикуват в социалните мрежи текстове, снимки или видео поне няколко пъти седмично, а 10% го правят всеки ден.

Виж още: Проучване: В интернет се държи все по-малко на достоверността

- По данни на американския изследователски център "Пю" близо 1/3 от пълнолетните американци онлайн са публикували видео през 2013 г., при едва 14% през 2009 г.

- Ръстът на споделеното съдържание чрез социалните медии създава "колективно преживяване" и доверието в търговските марки дне се влияе все повече от споделеното потребителско изживяване. Но същевременно колкото повече тези изживявания се споделят чрез дигиталните медии, толкова повече потребителите стават податливи на чужди възгледи и мнения. Резултатът от това е групово мислене, което би могло да потисне индивидуализма. Например потребителите са по-склонни да обърнат внимание на съдържание, което преди това е било прегледано и препоръчани от други - например вирусните клипчета. 

- "Демократизацията" на съдържанието обаче задълбочава проблема с контрола на качеството. В дигиталната епоха почти всеки може да бъде журналист и поддържането на журналистическите стандарти се оказва предизвикателство за медийната индустрия. 

Въпреки че днес достоверността на съдържанието може да се установи далеч по-лесно, в много случаи създателите и потребителите му не си правят труда да проучат адекватно източниците. Липсата на професионална редакторска работа и времевите ограничения също създават проблеми с качеството.

Виж още: Как се разпространява фалшивата информация в социалните мрежи

- Лекотата, с която се създава съдържание, увеличават риска от неетично онлайн поведение, с публикуването и споделянето на съдържание с цел измама, опозоряване или дезинформация. Сега обаче потребителите имат и повече възможности да използват дигиталните платформи за разобличаването на такива практики.

- Според проучването от 2015 г. Edelman Trust Barometer търсачките са най-довереният източник на съдържание за потребителите, особено от по-младото поколение. На журналистите се гласува по-малко доверие, отколкото на семейството и приятелите.

Данните от Implications of Digital Media също очертават подобна тенденция. Партньорът и приятелите са с по 18% доверие, а за 15% интернет търсачките са най-влиятелният източник.

Виж още: Можем да разчитаме на едва 3% от своите "Фейсбук" приятели