Филмът с 12 номинации за "Оскар" - The Revenant на Алехандро Гонсалес Иняриту, с който Леонардо Дикаприо най-сетне се очаква да вземе престижната статуетка за актьорското си майсторство, е в кината от този петък

1. Историята на главния герой в "Завръщането" Хю Глас започва през 1823 г., когато хиляди мъже се включват в търговията с кожи, дала мощен тласък на тогавашната американска икономика. Ловните дружинки се впускат в неизследвани територии, с некартографирани реки и невероятно гъсти гори, търсейки не само приключения и адреналин, но и печалба - често в жестока конкуренция с индианските племена, които в тези земи са си у дома.

Виж още: Номинациите за "Оскар 2016"

Разказите за Глас са почти апокрифни. Той е роден във Филаделфия през 1773-та (което означава, че по време на събитията от филма е бил на около 50, малко по-възрастен от Леонардо ДиКаприо, който на 40 пресъздава неговия образ). За младежкото му минало не е известно много, но се предполага, че е прекарал години по море като пират.

На 30 вече пътешества из пограничните западни райони на САЩ, а във фаталната 1823-та се записва в изследователската експедиция на капитан Андрю Хенри по река Мисури. Край днешния Лемън, щата Южна Дакота, е нападнат от мечка и изоставен от другарите си, които приемат, че му е писано да умре от раните си в най-скоро време...

2. Глас не е оставил кой знае какви писмени свидетелства, освен едно-единствено писмо до родителите на негов спътник, убит от индианците арикара. Но когато се появява жив, след като е бил сметнат за умрял, историята му бива отразена в цялата американска преса.

3. Биографичната книга, която стои в основата на филма, е The Revenant: A Novel of Revenge (2002), издадена неотдавна у нас от "Сиела". Неин автор е Майкъл Пунке, американски търговски представител, който през свободното си време проучвал щателно живота на планинците.

"Завръщането" ще се хареса много на почитателите на класическия приключенски роман, особено на онези, които са отраснали с книгите на Джек Лондон и Фенимор Купър, обясняват българските й издатели. Сред читателите й били тримата продуценти от Anonymous Content, които възлагат сценария на Марк Л. Смит.

4. Избраните места за снимките улавят максимално изразителността на дивата природа в Канада и Аржентина - със снега, ветровете и (в много от случаите) голямата надморска височина.

Самото намиране на пейзажи и климатични условия, които да съответстват на Американския запад от 20-те години на XIX век, отнело пет години - колкото идеята за филма узрявала в представите на Алехандро Гонзалес Иняриту. Търсели девствени кътчета, недокоснати от човешка ръка.

Научих, че няма неподходящо време, а само неподходящо облекло, шегува се ф, след като в един момент екипът му трябвало да устоява на виелици, които смъкват температурите до минус 27 градуса. Снимките при такива смразяващи условия придават допълнителна автентичност на филма, която няма как да се постигне другояче.

Виж още: "Бърдмен" с "Оскар" за филм на годината

Същевременно в Канада отчели най-топлата зима от 23 години насам и амплитудите дори само в рамките на един ден били огромни. В един момент снегът се стопил и се наложило да изпратят хора с лопати, за да доставят нов от близките планински склонове.

За да завършат филма, заминали за две седмици за Огнена земя, в най-южния край на Южна Америка, където открили зимните условия, необходими им за финализиране на продукцията.

5. В първия снимачен ден Иняриту събрал екипа на брега на река Боу в канадската провинция Албърта, в чиито ледени води актьорите скоро щели да се потопят за една екшън сцена. Всеки получил по една червена роза, а старейшините от местното племе накода благословили филма. След церемонията режисьорът помолил всички 300 присъстващи да се хванат мълчаливо за ръце и заедно пристъпили в реката, като разпилели по повърхността й розовите листенца.

6. ДиКаприо е изпълнил много от каскадите си сам: бил заравян в снега, скачал в ледена река и се събличал при -5 градуса.

"За мен в този филм присъстват мощни теми като желанието за живот и отношенията ни с дивата природа. Освен това преди съм играл доста герои, които са притежавали невероятно дар-слово, и подобна роля е уникално предизвикателство", обяснява ДиКаприо какво го е привлякло към този персонаж, който в самотното си пътуване от оня свят обратно към цивилизацията няма много поводи за общуване.

Актьорът, който получи с тази роля петата си номинация за "Оскар", бил изкушен и от поставената цел историята на Глас да се екранизира с реализъм, като потопи публиката в живота на изначалния Запад, много преди каубоите и бегълците от закона да му извоюват определението "див".

"Никога не съм виждал този период от американската история на филм, така че ме заинтригува. Били са уникални времена, защото тогава Американския запад бил много по-див, отколкото  впредставите ни за "този див, див Запад" - обяснява Лео. - Беше като на Амазонка, напълно непозната дива пустош, ничия земя, където са валидни много малко закони. Траперите, идващи от Европа и Източното крайбрежие, е трябвало да се научат как да живеят сред стихиите, оцелявайки подобно на всяко друго животно в дивата природа."

7. Иняриту и операторът Емануел Любецки решават да снимат филма в хронологичния ред на събитията и да не използват допълнително осветление, а само естествената светлина от слънчевото греене и пламъка на огньовете.

В представите на режисьора филмът трябвало да изглежда като оживяла картина, изпълнена със светлосенки - като в живописната техника "киароскуро".

Виж още: Как е заснет "Гравитация"

Докато "Бърдмен" беше до голяма степен вдъхновен от музиката, "Завръщането" беше вдъхновен от живописта, а Чиво (операторът Любецки - бел.ред.) имаше изключително важна роля в създаването на това визуално произведение на изкуството, обяснява Иняриту.

8. Сценографът Джак Фиск е работил и по други епоси като "Ще се лее кръв" на Пол Томас Андерсън и "Дървото на живота" на Терънс Малик, но за първи път в този исторически период. За да придобие представа как трябва да изглежда декорът, режисьорът му изпратил филма на Андрей Тарковски "Андрей Рубльов".

Състаряването на декорите се превърнало само по себе си в творчество - този процес отнемал горе-долу толкова време, колкото и самото им изграждане. Повечето са с реални исторически корени, но има и фантазни елементи като планината от черепи на бизони и руините на европейска църква.

Друг атмосферен декор е лагерът на траперите, нападнат от индианците арикара в началната битка - с речния кораб, който бил напълно автентичен, с изключение на скрития двигател с мощност 450 конски сили.

Обичам декорите да са изградени така, че да се снимат от всякакъв ъгъл, обяснява сценографът - а Иняриту се възползвал максимално изобретателно от тази възможност.

9. Художничката по костюмите Джаклин Уест е израснала в Южна Дакота и познава от първа ръка историите за Глас и траперите. За нея обаче сценарият напомнял както уестърн, така и романите от руските класици. Вманиачена съм по Достоевски, Чехов и Толстой, така че ме привлече и психологическата страна на сюжета, обяснява тя.

За вдъхновение й служели картините на художници, които били съвременници на този период: Алфред Джейкъб Милър, един от малцината, запечатали живота в Скалистите планини в средата на XIX в., и Карл Бодмер - швейцарски художник, рисувал американските индианци, по-специално племето мандан от Южна Дакота.

Едно конкретно платно било в основата на външния вид, който придобил за филма Леонардо ДиКаприо. На нея бил изобразен индиански ловец в семпло палто с качулка, тип "сюртук". Качулката символизирала духовното и оприличавала Глас на монах.

10. Всеки ден на снимачната площадка присъствал и т.нар. "координатор по мечата безопасност" заради потенциалната опасност екипът наистина да се натъкне на мечка. Не очаквайте обаче да видите истинска гризли на екрана - хищникът, който напада Хю Глас, бил компютърно-генериран.

10. Траперите ловували боброви кожи, които се търсели много в онези години заради европейската мода при шапките. Тогава цената на кожа от един бобър достигала 5 долара, а един трапер можел да си осигури по шест кожи дневно. В средата на ХIХ в. обаче търговията западнала с навлизането на копринените шапки. Дотогава обаче бобрите вече били на ръба на изчезването...

Всички кожи, използвани във филма, били осигурени чрез управлението на националните паркове, без да бъдат наранявани животни.

12. Гримьорката Сиан Григ работи с ДиКаприо от 20 години насам, още от "Титаник", но тук Леонардо бил подложен на най-обилния грим в кариерата си. Раните, нанесени от мечката, били ужасяващи, но постепенно зараствали и оставяли белези, докато по тялото му се появявали нови наранявания от следващите изпитания. И тук огромно предимство било снимането в хронологичен ред.

Стилистката Кати Блондел пък нанасяла по косата му смес от глицерин и песъчинки, за да придобие вида на мъж, който няма как да измие мръсотията и кръвта от главата си.