Какво отделя добрия водач от тези, които просто се опитват да бъдат

Изключително често срещано явление е хората да припознават лидерството в различни титли. Изпълнителният директор е лидер, търговският директор е лидер, дори мениджърът на ниско ниво е лидер. Всъщност обаче това не е точно лидерство. 

Да си лидер не зависи от поста, който заемаш, а от това как общуваш с другите, как им влияеш и как ги караш да свършат това, което искаш. Лидерът знае кога да поеме отговорност и кога да отстъпи пред другите, за да може работата да бъде свършена по-добре. Той умее да увлича хората около себе си. 

Въпросът е, че много хора се смятат за лидери, а нещата далеч не стоят по този начин.

Ето 5 знака, които показват, че изразходвате повече усилия, опитвайки се да бъдете лидер, вместо да сте наистина водач: 

1. Използвате позицията си, за да оказвате натиск

Понякога нещата не се развиват така, както искате. Случва се на всеки. Но ако в такива моменти решавате, че непременно трябва да се случи и използвате често магическата фраза "Направи го така, защото аз казвам, а аз съм шефа" (или подобни), са ясен знак, че може да сте шеф, но не и добър лидер. Един човек с лидерски качества ще успее да убеди останалите в правотата си с аргументи и без да засяга егото на тези под себе си. 

Виж още: Как да се справяме с трите най-лоши типа шефове​

2. Сочите с пръст

Не буквално (макар и това да е лош навик). Ако в моменти на провал или големи грешки, вие търсите виновници, вместо да търсите решения, значи най-вероятно лидерството не ви идва отвътре. В работата най-важното е първо да се реши проблема, а след това да се поема отговорност. Дали ще сте вие като лидер, или конкретният човек свършил нещата грешно, се решава чак след като положението се нормализира и ситуацията е под контрол.

3. Оставяте емоциите да влияят върху работата ви

Много неща са по-малко неприятни от това да имаш началник, на когото служителите са се научили да разпознават настроението още от влизането в офиса. Всеки има добри и лоши дни, но когато оставите те да влияят работата ви и още повече - да влияят на работата на подчинените ви, значи нещо куца в отношението ви. Ако оставяте емоциите да ви се пречкат в ръководенето, значи имате проблем. 

4. Не държите на думата си

Нищо не може да разруши лоялността на подчинените по-сигурно от това да не си спазвате дадената дума към тях. В такива моменти те ще започнат да поставят под съмнение като цяло способността ви да се справяте с всичко, включително с ръководенето. А лидер, загубил доверието на тези, които води, не е никакъв лидер в крайна сметка.

Виж още: Митове за лидерството

5. Критикувате, а забравяте похвалите

Има една тънка линия между това да караш хората да показват винаги най-доброто от себе и да разбиваш цялата мотивация с критикарство. Ако се фокусирате само върху грешките на хората, без да им показвате и какво правят добре, те ще започнат да си мислят, че за вас всичко, което правят е лошо. Това тотално убива мотивацията и създава апатия към целия работен процес.