В страната ни продължава да има изключително високи нива на функционална неграмотност сред младежите на 15-16 години

Нивото на функционална неграмотност сред българските младежи остава изключително високо. Това показват резултатите от международното изследване PISA през 2015 г., проведено сред 6363 ученици в България на възраст 15-16 години, пише "Дневник".

Данните показват, че общо 41,5% от учениците на тази възраст не разбират материала, който четат. Под нивото на функционалната грамотност по математика са 42% от младежите. Това на практика означава, че те могат да смятат, но не могат да прилагат наученото по математика в житейски ситуации. Същото важи и по природни науки, където под нивото на функционална грамотност са 37,9% от учениците.

Проучването е проведено в общо 72 държави чрез компютърно базиран тест по четене, математика и природни науки. У нас тестът е проведен от средата на април до средата на май 2015 г. в 180 училища в цялата страна.

Виж още: Затъпяваме бавно, неусетно почти

Образователния министър в оставка Меглена Кунева посочи, че резултатите са по-добри в сравнение 2006 г. По четене резултатите са се влошили спрямо 2011 г., а по математика са по-добри.

По думите на заместника ѝ Диян Стаматов само 2,9% от учениците са успели да се справят с най-трудните задачи.

Друг интересен извод, според експертите в министерството, е, че момчетата подобряват резултатите си по четене за разлика от момичетата.

Виж още: Масова финансова неграмотност сред гимназистите у нас

България се нарежда на едно от последните места в Европа по функционална грамотност на учениците, макар да е далеч от дъното на класацията за целия свят. С по-ниски резултати в ЕС са само учениците от Румъния и Кипър. По-зле от българчетата се представят и учениците в Македония, Албания, Турция.

Най-добре в теста се представят младежите в Сингапур и Япония. Най-висока функционална грамотност в ЕС демонстрират учениците от Естония (трето място) и Финландия (пето място).

Източник: "Дневник"