Най-добрите служители често са натоварени да помагат на други и не могат да свършат добре собствената си работа
Има ли такова нещо като "твърде добър служител"? Оказва се, че такова явление съществува и дори може да бъде проблем за фирмите. Увеличаването на работата чрез сътрудничество с колеги може да влоши общото представяне на компаниите. Това сочи извод от изследване, публикувано в последния брой на "Харвард бизнес ревю".
Според авторите му най-ценните, най-опитни, полезни и най-склонни да помагат на колегите служители много често са затрупвани от молби за помощ, заради което в крайна сметка страдат от свръхизтощение и напускат работа.
Явлението е наричано "синдром на успешния служител". То е свързано с факта, че колкото по-опитен е човекът за компанията, толкова повече искания е вероятно да има към него.
Изводът е на Роб Крис, професор по търговия от университета на щата Вирджиния. Той изучава ефектите от сътрудничеството в корпоративните мрежи от две десетилетия насам. По думите му има феноменална експлозия в интензитета на сътрудничеството между служителите за последните 10 години.
Виж още: Шест начина да се откроявате на работа
Отчасти това се дължи на технологичните иновации като имейлите и социалните мрежи, заради които е по-лесно да се свързваме с колеги в реално време, макар че те са в различни точки на планетата.
Крос отбелязва, че повечето от организациите в списъка на сп. "Форчън" с 500-те най-големи американски компании се придвижват към базиран на матрици мениджмънт и системи за дуално отчитане, в които служителите получават задачи от най-малко двама мениджъри и се отчитат пред най-малко двама шефове.
Той казва, че в много индустрии работните познания са станали толкова специализирани, че се е превърнало в императив за хората в различните отдели да работят заедно.
На пръв поглед ръстът на сътрудничеството между хората вътре в компаниите може да изглежда като нещо полезно, но дори старшите лидери в компаниите остават слепи за недостатъците от него.
Виж още: Как да убиеш безболезнено времето в офиса
До голяма степен това е така, защото целият набор от изисквания, поставен към топслужителите им, остава "невидим" за всички останали. Прекаленото натоварване на тези служители и включването им в общи работни ангажименти може да им дойде датолкова в повече, че да ги накара да напуснат - и в много случаи наистина се стига дотам, твърди професорът.
Източник: "Харвард бизнес ревю", "Мениджър"
0 Коментара
Бъди първия коментирал! Вход Регистрация Влез с Facebook