"Ню Йорк таймс" съобщава, че в знак на протест срещу администрацията на Доналд Тръмп българинът спира работа по проекта си "Над реката", подготвян вече четвърт век

Кристо, Тръмп и най-големият протест в света на изкуството досега, гласи заглавието на статия в "Ню Йорк таймс", която обявява, че българинът спира проекта си в щата Колорадо "Над реката", подготвян от близо четвърт век.

С едно драматично "Не" от един значим човек на изкуството войната на културните среди срещу Доналд Тръмп току-що ескалира, пише вестникът и пояснява:

"Вече над 20 години художникът Кристо работи неуморно по мащабна инсталация в щата Колорадо, за която вече е похарчил 15 млн. долара собствени средства. "Над реката" трябваше да привлече хиляди туристи и да съперничи на амбициозния му проект "Портите", който преобрази в оранжево нюйоркския Сентрал парк и превърна двамата с Жан-Клод, неговата творческа партньорка и съпруга, починала през 2009 г., в двама от най-коментираните художници на своето поколение.

Фотогалерия: "Плаващите кейове" и още от оранжевото изкуство на Кристо

Тази седмица обаче Кристо заяви, че е решил да се оттегли от проекта, с който предвиждаше да опъне сребристо платно върху близо 70 км от течението на река Арканзас. Причината - теренът е държавна собственост и вече има нов стопанин, президента Тръмп, с който Кристо отказва да има нещо общо."

Рисунка на Кристо от 2010 г. за проекта "Над реката" (Over The River), в две части - 38x244 см и 106,6x244 см. Снимка: André Grossmann / Christo

Решението му е най-красноречивият - и скъпоструващ - протест срещу новата американска администрация откъм света на изобразителното изкуство, категоричен е "Ню Йорк таймс". Според изданието зависимостта от супербогатите и понякога консервативни в политическо отношение колекционери засега възпрепятства галериите, музеите и самите творци да изкажат публично и с пълен глас неодобрението към Тръмп, изразявано в други културни среди. 

Изключение направил само художникът Ричард Принс, като миналата седмица върнал 36 хил. долара, платени от фамилията за портрет на президентската дъщеря Иванка Тръмп.

Виж още: Кои изпълнители все пак подкрепят Тръмп при встъпването му в длъжност

"Над реката" е замислен от тандема Кристо и Жан-Клод още през 1992 г., но среща яростната съпротива на група местни жители, които оспорват реализирането му в щатските и федерални съдилища с аргумента, че застрашава дивата природа и би причинил маса други проблеми в каньона, носещ името на местния вид дебелорог овен.

Проектът предвижда в продължение на две седмици над реката да се постелят близо 10 км текстилни панели, а стойността му може да надхвърли 50 млн. долара, отбелязва "Ню Йорк таймс".

Рисунка на Кристо от 2013 г. за проекта "Над реката" (Over The River), в две части - 38x244 см и 106,6x244 см. Снимка: André Grossmann / Christo

Кристо, който финансира сам творбите си с продажба на предварителни рисунки, досега е побеждавал във всяка съдебна битка и очаква решението на апелативния съд.

Виж още: Италия посрещна новия проект на Кристо - "Плаващите кейове"

Във вторник обаче той заяви в интервю, че дори да спечели делото, няма да продължи с осъществяването на творбата си.

"Идвам от комунистическа страна. Използвам свои пари, свой труд и свое планиране, защото бих искал да съм напълно свободен. А в случая стопанин е федералното правителство. Земята е тяхна. Не мога да направя проект, който носи облаги на този стопанин", пояснява 81-годишният Кристо, който е роден под името Христо Владимиров Явашев в България и се мести в Ню Йорк през 1964-та заедно с Жан-Клод.

Христо Явашев - Кристо, на езерото Изео, Италия, през октомври 2015, в процеса на подготовка за мащабната му инсталация "Плаващите кейове", от 18 юни до 3 юли 2016 г. Снимка: Wolfgang Volz

На въпрос би ли уточнил отношението си към новия президент, той е лаконичен: "Решението ми е красноречиво. Никога не съм вярвал, че Тръмп ще спечели изборите."

Виж още: Изложбата на Кристо и Жан-Клод в София

Вестникът цитира и противници на тази пасивна форма на протест, според които тя е примиренческа, неефективна и лишава творците от влиянието им върху обществените нагласи.

Според Том Екълс, бивш директор на фонда за публично изкуство в Ню Йорк, този проект върху река, която тече през сини (демократически) и червени (републикански) щати, би могъл да привлече вниманието върху проблеми, свързани с управлението на държавните земи и стопанисването на околната среда.

Ако не друго, проектите на Кристо ни насърчават да им се възхищаваме колективно - и точно от това се нуждаем повече от когато и да било, смята експертът. Говорителката на Белия дом Хоуп Хикс пък отказва коментар по новината.

Проектът в Колорадо би бил най-мащабната инсталация на Кристо на американския континент. В интервюта той е споделял, че идеята всъщност датира още от средата на 80-те, когато с Жан-Клод опаковат парижкия мост "Пон Ньоф": "Гледахме платното, толкова красиво, сребристо и блещукащо в отразената светлина на реката, и се усмихвахме един на друг..."

Двамата огледали десетки реки и се спрели на Арканзас, отчасти заради популярността й сред практикуващите рафтинг и добрата видимост откъм повърхността.

Кристо и Жан-Клод оглеждат района около река Арканзас в подготовка на проекта "Над реката" (Over The River), август 2000. Снимка: Sylvia Volz

Междувременно вчера говорителка на опонентите му от Rags Over the Arkansas River (ROAR) приветства спирането на проекта - независимо от мотивите. По думите й това значи, че местните хора ще бъдат защитени, а също така дивата природа, птиците и рибите.

В интервюто си от вторник Кристо признава, че търпението, необходимо за дългия период на одобрение, през който минават проектите му, е част от техния смисъл. В конкретния случай обаче "това удоволствие си е отишло" заради същността на новата администрация.

"Този проект вече не ме вълнува - казва той, цитиран от "Ню Йорк таймс". - Защо да харча още пари за нещо, което не ми се прави?"

Виж още: Въздушната катедрала на Кристо

Източник: "Ню Йорк таймс" (със съкращения)