Кое риалити ви харесва повече - "ВИП брадър" или "Сървайвър"? А кой музикален формат - "Х-фактор" или "Гласът на България"? А кое от тези предавания се гледа най-много?

По първите два въпроса може да има всякакви мнения, но на третия отговорът трябва да е един, пише в. "Преса". И при това - точен. 

 Нова телевизия и "Медиарисърч-Нилсен"

Занапред обаче този отговор ще се намира все по-трудно. От началото на октомври Нова телевизия смени фирмата, която й доставя пийпълметрични данни. След няколкогодишно сътрудничество с ГАРБ медията сключи договор с друга чуждестранна компания за следене на зрителските нагласи - "Медиарисърч-Нилсен". 

Тя се появи у нас в началото на 2014 г. Заедно с Нова към услугите на "Медиарисърч-Нилсен" преминаха и всички програми от нейната медийна група: "Диема", "Диема фемили", "Нова спорт" и "Кино Нова", както и телевизиите, чието рекламно време шефовете на НТВ продават: "Фокс", "Фокс лайф", "Фокс крайм", AXN, "Дискавъри", "Картуун нетърк" и др.

Телевизиите на ГАРБ

За разлика от Нова, Би Ти Ви, БНТ и повечето други частни телевизии в България остават при ГАРБ и занапред ще ползват нейните данни. 

Информацията, която осигуряват двете агенции, е особено важна за рекламодателите. Въз основа на нея компаниите решават на коя телевизия каква част от рекламните си бюджети да предоставят. 

По данни на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) през миналата година пазарът на телевизионна реклама е достигнал 185 млн. лева. Тези пари се харчат до голяма степен съгласно препоръката на двете пийпълметрии.

Праймтайм

Случайно или не, данните на "Медиарисърч" и ГАРБ се различават основно във вечерния праймтайм, когато телевизиите излъчват най-скъпите си риалитита и формати. От месеци насам "Медиарисърч" дава предимство в този пояс най-често на Нова телевизия, а ГАРБ - на Би Ти Ви. 

Преди дни двете агенции сблъскаха измерванията си при старта на новите сезони на "ВИП брадър" и "Сървайвър". На 16 септември "Медиарисърч" съобщи, че предната вечер 38,8% от зрителите на възраст между 18 и 49 години са гледали "ВИП брадър" в сравнение с 20,9%, следили "Сървайвър" по Би Ти Ви. 

ГАРБ обаче отчете, че "Сървайвър" е гледан от 38% от хората в същата възрастова група и че едва 26,2% са избрали Нова.

Подобно разминаване се получи и през лятото. Тогава на база на данните на "Медиарисърч" Нова обяви "залеза на турските сериали в национален ефир" с пояснение, че делът на Нова във вечерните часове е над 32%, а този на Би Ти Ви - под 20%. 

Тази информация рязко контрастираше с наблюденията на ГАРБ, според които комшийските саги са тотален хегемон във вечерния ефир вече шести сезон. Същата разлика в изводите наблюдаваме и по отношение на централните новини.

Противоречиви сведения

Ситуацията с противоречивите сведения, които идват от двете пийпълметрии, обърква и дразни споменатите рекламодатели. Те настояват телевизионната индустрия да избере един доставчик. 

Неотдавна в съвместна декларация асоциацията на рекламодателите БАР и БАКА изразиха загриженост от утвърждаването на две системи. "Смятаме, че различните и противоречиви данни, въз основа на които ще се извършват планирането, осъществяването и ценообразуването, ще създадат неяснота, объркване и недоверие", се казваше в становището.

"Представете си, че отивате на пазар; в единия магазин цените са отбелязани в левове, в другия са в евро, а вие не знаете какъв е обменният курс - коментира за "Преса" членът на управителния съвет на БАКА София Пенева. - Как бихте направили своя избор?"

Виж още: "Гласът на България" е най-гледаното тв шоу за 2013 г.