До бойкота се стигна, след като британско разследване установи, че рекламите на водещи марки в онлайн платформи на "Гугъл" може би облагодетелстват видеоканали, създаващи екстремистко съдържание

"Гугъл" доминира пазара на онлайн рекламата, а рекламите са най-големият им източник на печалба - само през изминалата година интернет гигантът е генерирал 80 млрд. долара от това перо, близо 90% от приходите им за 2016 г.

През последните дни обаче някои от най-големите американски компании са изтеглили реклама за милиони долари от платформата на "Гугъл" заради екстремистко съдържание.

Последните, за които в петък информира "Уолстрийт джърнъл", са "ПепсиКо", веригата магазини "Уолмарт", Dish Network и "Старбъкс". Подобни заявления направиха още "Дженерал мотърс" и телевизия FX Networks.

По-рано през седмицата британският в. "Таймс" съобщи, че телекомите AT&T и Verizon, рент-а-кар услугата Enterprise и фармацевтичният гигант GlaxoSmithKline (GSK) също са изтеглили всички свои реклами, които не са базирани на търсене.

Разследване на всекидневника е установило, че водещи световни марки се появяват до видеосъдържание в YouTube, което популяризира екстремистки възгледи - и генерира приходи за създателите си.

Виж още: YouTube навлиза в пазара на кабелните оператори

От компанията са поднесли извинения и са обещали да усъвършенстват инструментариума за рекламодателите си. Скандалът тръгна от Великобритания в началото на седмицата и въпреки усилията на "Гугъл" да го потуши, вниманието на американския рекламен бранш вече е привлечено.

Проблемът пред "Гугъл" е огромен, отбелязва Би Би Си и допълва, че интернет гигантът е принуден да доказва на големите рекламодатели, че рекламните им разходи не отиват за финансиране на групировки, които пропагандират омраза.

Виж още: "Гугъл" е световна сила, но не завинаги

Според "Таймс" рекламите на Verizon са се появявали до клипове на египетския радикален духовник Уагди Гонеим, който има забрана за влизане в САЩ заради екстремистките си възгледи, и Ханиф Куреши, чиито проповеди са провокирали убийството на пакистански политик.

"Дълбоко сме загрижени, че нашите реклами може да са се появявали до съдържание в YouTube, което пропагандира тероризъм и омраза - обявиха от AT&T в сряда. - Докато "Гугъл" не гарантират, че това няма да се случи повече, ние сваляме рекламите си от платформите им, с изключение на търсачката."

Британското разследване доведе до оттегляне на реклами от над 250 бранда. В понеделник главният бизнес директор на "Гугъл" Филип Шиндлер оповести, че компанията разширява политиката си по отношение речта на омразата, като включва в ограниченията клипове, които са ориентирани към уязвими слоеве от потребителите.

Виж още: YouTube с нова политика за свалянето на клипове

В сряда от "Гугъл" отговориха на най-новия бойкот от американските марки, като обявиха: "Предприели сме мащабно преразглеждане на рекламната ни политика и сме дали публично обещание да въведем промени, които ще дадат на брандовете да контролират в по-голяма степен къде се появяват рекламите им... Освен това вдигаме летвата за рекламната ни политика, за да гарантираме по-нататъшно опазване марките на нашите рекламодатели."

Същевременно и Verizon, и AT&T имат значителни собствени амбиции по отношение на онлайн рекламата - особено Verizon, които неотдавна се съгласиха да закупят изстрадалия интернет портал Yahoo за 4,48 млрд. долара и се надяват, че сделката ще им позволи да се конкурират с "Гугъл" на рекламния пазар.

През последните няколко дни акциите на компанията майка на "Гугъл" Alphabet отбелязаха близо 5% спад.

Източник: Би Би Си, The Wrap