НАСА и Европейската космическа агенция отбелязват четвърт век от извеждането на телескопа в околоземна орбита. Припомни си някои от най-впечатляващите снимки, с които "Хъбъл" празнува рождения си ден всеки април от 1990 г. насам

Звездният куп Вестерлунд 2 и околностите му са на снимката, разпространена по повод 25-годишнината на "Хъбъл". Космическият телескоп с диаметър на огледалото 2,4 м е изведен в околоземна орбита на 24 април 1990 г. от совалката "Дискавъри".

Съвместен проект на НАСА и Европейската космическа агенция (ESA), той носи името на учения Едуин Хъбъл, открил съществуването на други галактики и тяхното разбягване, което е в основата на теорията за Големия взрив.

За изминалия четвърт век "Хъбъл" успява да стане най-популярният научен инструмент, със сериозен принос във всички области на съвременната астрономия, припомнят от БАН.

Всяка година през април от НАСА избират по един кадър, с който отбелязват рождения ден на телескопа. Сред най-емблематичните е изображението на т.нар. "Стълбове на Сътворението" в мъглявината Орел (М16).

Трите огромни колони студен газ, окъпани в ултравиолетовата светлина на куп млади звезди, са заснети от "Хъбъл" през 1995 г., а този януари бе сглобена и по-качествена тяхна снимка.

Източник: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA), J. Hester, P. Scowen (Arizona State U.)

Снимката за 23-годишнината на "Хъбъл" е от мъглявината Конска глава, известна още с името Барнард 33. Регионът, на 1300 светлинни години оттук, е показан в инфрачервена светлина, която може да пробие космическия прах във вътрешността на мъглявината. Вижда се и част от небето в съзвездието Орион.

Източник: NASA, ESA, The Hubble Heritage Team (AURA/STScI)

Фантастичен космически пейзаж, сякаш излязъл от "Властелинът на пръстените", илюлстрира 20-годишнината на телескопа "Хъбъл" през 2010 г. Кадърът запечатва хаотичната активност по върховете на стълб от газове и прах, висок три светлинни години, който бива "подяждан" от ярката светлина на близките звезди. Подрастващите звезди в самия него също го ядат отвътре... а целият спектакъл се разиграва в мъглявината Кил (Карина).

NASA, ESA, M. Livio, the Hubble 20th Anniversary Team (STScI)

Изображение на две свързани галактики - Arp 273, бе разпространено за 21-вия рожден ден на телескопа "Хъбъл" през април 2011. Изкривеният образ на по-голямата галактика показва признаци за приливно взаимодействие с по-малката, за която се смята, че е преминала през другата. Тази галактическа роза е открита в съзвездието Андромеда, на 300 млн. светлинни години оттук.

Източник: NASA, ESA, the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Снимката за 24-тия рожден ден на телескопа, 24 април 2014 г., напомня "Голямата вълна" на японския художник Хокусай. "Вълната" в случая е космически гребен от водород и прах в мъглявината Маймунска глава, на 6400 светлинни години от Земята, в съзвездието Орион. Инфрачервеният кадър показва как ултравиолетовата светлина от горещите звезди в центъра оформя облак прах.

Източник: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Екстремно раждане на звезди в мъглявината Кил (Карина), показано за 17-ия рожден ден на телескопа "Хъбъл" през април 2007. Действието на вихрушките и ултравиолетовата радиация от чудовищните звезди, които обитават този космически ад, оформя приказен пейзаж. В хода на действието тези звезди раздробяват заобикалящата ги материя... Огромната мъглявина е на 7500 светлинни години оттук, в южното съзвездие Кил (Кораб), част от някогашното "Арго". Мозаечното изображение е съставено от 48 кадъра.

Източник: NASA, ESA, N. Smith (University of California, Berkeley), The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Галактиката Водовъртеж (M51) и нейната малка съседка NGC 5195 са на снимка от януари 2005, разпространена по повод 15-ия рожден ден на телескопа "Хъбъл". Оприличена на стълбище в Космоса, тя е образец на спираловидна структура, а т.нар. ръце са всъщност дълги ленти от звезди и газове, поръбени с дантела от прах. Там се формират по-младите звезди, а жълтеникавото ядро е дом на по-възрастните. Любимка на астрономите, Водовъртеж се намира на около 25 млн. светлинни години, в съзвездието Ловджийски кучета.

Източник: NASA, ESA, S. Beckwith (STScI), The Hubble Heritage Team STScI/AURA)

Като "перфектна буря от завихрени газове" определят астрономите снимката, пусната по повод 13-ия рожден ден на "Хъбъл" през 2003-та, но направена на 29-30 май 1999 г. На кадъра е разпенен океан от светещ водород (в зелено), кислород (в синьо) и сяра (в червено) във внушителната и ярка мъглявина Месие 17, известна още като Омега или Лебед, на около 5500 светлинни години, в съзвездието Стрелец. Тук е показан малък участък - люпилня за млади звезди, излъчващи ултравиолетова радиация (в горния ляв ъгъл), която подчертава триизмерната структура на газовете...

Източник: ESA, NASA, J. Hester (Arizona State University)

"Гибел в огън и лед" е озаглавен този кадър, заснет в края на април 2004-та в NGC 6302 (Буболечка) - една от най-ярките планетарни мъглявини. В центъра й лежи свръхгореща умираща звезда, върху която валят ледени късове. Новото изображение, получено чрез телескопа "Хъбъл", показва по-детайлно крилете на тази космическа пеперуда.

Източник: ESA, NASA, Albert Zijlstra

Фотогалерия: Топ 10 космически пейзажи

В момента "Хъбъл" продължава да работи и изпраща наблюдателни данни на хилядите астрономи, търсещи тайните на Вселената.