Припомняме си голямата актриса, която си отиде през 2002-ра, с откъс от книгата "Катя Паскалева. Жените в мен" на Георги Тошев, автор и на документален филм за нея

Непокорна, дива, интелигентна, самотница, скитница, старица или майка - Катя Паскалева е съчетала в себе си ролята на кинозвезда от висок калибър с плаха и нежна душа.

Актрисата от "Козият рог" (1972), "И Господ слезе да ни види" (2001), "Вилна зона" (1975), "Матриархат" (1977) и още десетки филми, определяна като една от енигмите на българското кино и театър, си отива преди 15 години на 23 юли.

Дебютира на голям екран в "Понеделник сутрин" (1967), а по ирония на съдбата първата й значима филмова роля в "Краят на песента" (1971) по разказа на Николай Хайтов "Ибрям Али", е безмълвна, както самата тя приключва и живота си - като губи най-ценното за една актриса, своя глас.

Книгата на Георги Тошев "Катя Паскалева. Жените в мен" излиза наново, като разказва историята на Катя по нейния начин - откровено и невероятно цветно; като картина, наситена с много вътрешни конфликти, тайни, но и с много светлина, обясняват още издателите от "Сиела".

На страниците на биографията й оживяват нейната бурна и изпепеляваща любов с художника Георги Божилов-Слона, дълбоката, почти кармична връзка с втория й съпруг Иван Росенов, както и тайната страст на актрисата - рисуването, на което тя така и не се отдава изцяло до края си...

Прочетете откъс от "Катя Паскалева. Жените в мен", предоставен от издателството:

ТЯ "влиза" в героинята си и заживява задълго с нея. Царица е на паузите. Героините й преодоляват границите между страха и страстта. ТЕ се влюбват. Но коя е ТЯ? Актриса със своите страхове и радости, възходи и падения или жена, която не сбъдва мечтата си за семейство и деца... Неистово желание за любов!

Зрителят често се интересува от личността зад ролите, отвъд аплодисментите и образа на сцената. Защото публиката е безпощадна! Тя изисква от своите кумири да бъдат съвършени. Не прощава грешките и слабостите.

Готова ли е Катя Паскалева да плати тази цена на успеха? Колко струва невидимият живот на звездата?

Момичето от Петрич, израснало в обикновено семейство в Перник, открива още в детството си, че единственият начин да избяга от посредствеността на битието, е сцената. По-късно киното и театърът са шансът тя да се почувства свободна в годините на несвободност в България. Сцената е свобода. И Катя ще ѝ подари незабравимите си героини.

Първата ѝ голяма роля в киното е на Найме във филма "Краят на песента". Заявка за дълго и плътно екранно присъствие. Лицето ѝ е с "овал на тракийска хубавица". Катя успява да въплъти в себе си не само женствеността на българката, но и бунта на чувствителността си.

Критици и публика подминават филма с мълчание. Паскалева е ново лице за киното ни в края на 60-те години. Ново дарование, изградено сякаш от противоположни качества. Едва когато се появява в ролята на Мария във филма "Козият рог", създаден по "Диви разкази" на Хайтов, всички съмнения на скептиците се разсейват.

Ражда се истинска кинозвезда.

Тази неделя от 11 ч. гледайте по Би Ти Ви и документалния филм на Георги Тошев за Катя Паскалева, част от поредицата му "НепознатиТЕ".

Източник: ИК "Сиела"