ЕС предприема стъпки за намаляване на дизеловите автомобили със законови норми и тежки глоби

Барселона и заобикалящите я 39 общини забраняват движението на автомобили, регистрирани преди януари 1997 г., ще бъде забранено в Барселона и заобикалящите я 39 общини.

Мярката ще важи само за делничните дни, като нейната цел е да се понижат на емисиите изгорели газове с 30% в следващите 15 години. Решението, което ще влезе в сила на 1 януари 2019 г., се очаква да засегне около 7% от автомобилите в и около Барселона, което ще рече около 106 000 коли, регистрирани преди 1997 г.

Властите могат да спират от движение въпросните стари автомобили още от 1 декември 2017 г., когато бъдат установени много високи нива на замърсяване на въздуха. 

Именно мръсният въздух в Барселона е водеща причина за около 3500 преждевременни смъртни случая годишно.

Според "Гардиън" властите в Барселона смятат, че могат да спечелят подкрепа за този си ход, предлагайки безплатен обществен транспорт на тези хора, които се откажат от старите си коли.

Със забраната на старите автомобили властите вярват, че могат да редуцират вредните емисии с 10% през следващите пет години, като по този начин се приближат много близо до препоръките на Световната здравна организация.

Виж още: Близо 3/4 от колите у нас са над 16-годишни

Междувременно Европейският съюз предприема стъпки за намаляване на дизеловите автомобили на континента, а на по-късен етап и спирането им от движение.

След скандала с измамите по отношение на вредните емисии с "Фолксваген" от края на 2015 г. редица страни от Европейския съюз започнаха сериозна борба с дизеловите двигатели като цяло.

Нов законопроект предвижда автомобилните производители да бъдат глобявани сериозно, ако продават автомобили, изхвърлящи повече вредни емисии, отколкото в официалните текстове. В случай на измама, Европейският парламент одобри глоби до 30 хил. евро на автомобил. 

Според комисаря по въпросите на индустрията Елжбета Биенковска това ще доведе до края на дизеловите автомобили по-скоро, отколкото бихме очаквали. 

Дизеловите автомобили действително са доста икономични, но отделят токсични сажди и азотни оксиди, за които се смята, че са ключов фактор за смъртта на над 3 млн. европейци всяка година.

Източник: economic.bg