От Обществения съвет за пътна безопасност смятат, че възрастта на автомобилите в страната ни е една от предпоставките за произшествията по пътищата

На фона на популярната тема за замърсяването на въздуха и вредите, които тези замърсявания нанасят на човешкия организъм, в страната продължава експлоатирането на стари автомобили. 

Близо 3/4 от автомобилите в България са над 16-годишни, съобщава БНР, позовавайки се на Обществения съвет за пътна безопасност. 

Възрастта на автомобилите в страната ни е една от предпоставките за произшествията по пътищата, смятат от Обществения съвет за пътна безопасност.

"Само за седем години двойно са се увеличили - от 26,2% стават приблизително двойно. 70% от автомобилите, които се движат по пътищата в нашата страна, са над 16-годишни", казва член на УС на Обществения съвет за пътна безопасност Емил Цветков.

Допълнително с това държавата не подпомага модерната в по-развитите страни тенденция за въвеждане на екоавтомобили - хибриди или електромобили. Познати са вече редица практики за това данъчни облекчения или субсидии за възстановяване на част от стойността на електромобилите, но подобни неща все още не се прилагат у нас.

Според членовете на Обществения съвет има проблем с установяването на точния брой на регистрираните коли в България, затова те смятат, че по-добре би било тази дейност да се извади от "Пътна полиция".

"В общините да ги регистрират, в "Пътната полиция" само ще ти поставят печат, ще си получат техните данни и ще вървиш. Нещата ще тръгнат много по-добре", смята Цветков.

Оттам изразяват още и притеснения за сериозните разминавания в данните на МВР и на Министерството на здравеопазването за броя на пострадалите хора при пътно-транспортни произшествия.

Пътната полиция съобщава, че ранените при катастрофи са между 8000 и 9000 души годишно, а болниците отчитат пред здравната каса, че лекуват 15-16 хиляди пациенти, ранени на пътя. 

"Около 5000-6000 души се губят по пътя на взаимодействието между двете министерства", коментира Ганев. Излиза че или или лечебните заведения подават фалшива статистика, за да им плати здравната каса за 7-8 хиляди несъществуващи пациенти, или всяка година около 3-4 хиляди тежки катастрофи се укриват от шофьорите с цел да избегнат тежките санкции на КАТ.

България се нарежда на първо място по брой загинали в катастрофи на един милион души население по данни на Евростат. В Норвегия на един милион души загиналите при пътнотранспортни произшествия са 23, в Швеция - 27, във Великобритания - 29 , Швейцария -31, Хърватия - 82, Латвия - 95, Румъния - 95,а в България - 98. 

Източник: БНР