"Лего" изпревариха "Дисни" в класацията на най-могъщите марки, а "Гугъл" измести "Епъл" от първото място при най-ценните

"Дисни", "Епъл", "Кока-кола", "Пепси", "Макдоналдс" и редица други фирми гиганти отстъпват позиции в класацията на световните марки Global 500 за 2016 г., съставена от Brand Finance.

Сред новостите е първото място на "Лего", които получават титлата "най-могъща марка", измествайки досегашния номер 1 "Дисни". Датската компания, чиито конструктори са определени за най-добрата играчка на всички времена, набира популярност покрай пускането на сувенири от хитови поредици като "Междузвездни войни" и "Хари Потър". За този успех обаче заслуга имат и собствените им филми с известни и обичани герои - например "Лего: Батман", който излиза този месец.

Видео: "Лего: Филмът"

Brand Finance са съставили подреждането, като са взели предвид фактори като емоционалната връзка с потребителите, финансовите показатели и фирмената устойчивост. Така "Лего" набират 92,7 точки от 100 възможни, а "Дисни" се сриват до шестото място с 91,3. В челната петица се нареждат "Гугъл" и Nike, които имат по 92,1 точки, "Ферари" с 91,9 и "Виза".

"Гугъл" са обявени и за най-ценната марка в света, измествайки от първото място "Епъл", които бяха неотменен лидер през последните пет години. В подреждането по стойност интернет гигантът води с 86,7 млрд. лири стерлинги срещу 84,8 млрд. за производителите на iPhone.

Стойността на марката "Епъл" през 2016 г. бележи спад с 27%, до 107,1 млрд. долара, а анализаторите от "Бранд файнанс" коментират, че компанията, основана от Стив Джобс, най-сетне е достигнала някаква точна на насищане със своите продукти.

Обратно, при "Гугъл" през последната година се отчита 24% ръст до 109,5 млрд. долара, а рекламните им приходи са нараснали с 20%.

Онлайн търговците "Амазон" се нареждат на трето място с 84,2 млрд. лири, следвани от американския телеком AT&T с 68,9 млрд. лири и "Майкрософт" с 60,4 млрд. лири.

След големия провал на "Самсунг" с техния Galaxy Note 7, "Епъл" си върнаха водачеството при мобилните телефони, но китайският пазар, където доминираха, става все по-конкурентен благодарение на местните играчи, обясняват още съставителите на класацията.

Нарастване за изминалата година се забелязва също при "Виза" и "Мастъркард", съответно с 81 и 58%, заради тенденцията към все повече безналични плащания на основните им пазари.

Обратно, производителите на безалкохолни напитки "Кока-кола" и "Пепси" падат в класацията съответно с 13 и 12 позиции. Същата тенденция се отчита и при веригите за бързо хранене "Макдоналдс", Кей Еф Си и "Доминос пица" - при тях стойността на марката е намаляла съответно с 9, 27 и 16%.