Следващата пролет френската столица става домакин на поредната мащабна инсталация на българина, който започва именно оттам кариерата си в съвременното изкуство, а през 1985 г. опакова по подобен начин и мост над река Сена

Опаковането на Триумфалната арка в Париж е идея отпреди близо шест десетилетия - когато българинът Христо Явашев прави първите си стъпки като емигрант и творец в Западна Европа. 

От 6 до 19 април 2020 г. един от символите на френската столица трябва да блесне в нова светлина - опакован в 25 хил. кв. метра сребристосин пропиленов плат и 7000 метра червено въже, които после ще бъдат рециклирани.

Инсталацията съвпада с изложба в центъра "Помпиду" от 18 март до 15 юни, фокусирана върху ранните години на творческия тандем Жан-Клод (1935-2009) и Кристо. Те се запознават именно в Париж през 1958 г., като остават да живеят и работят там до установяването си в Ню Йорк в средата на 60-те.

Сега, вече като знаменитост в съвременното изкуство и в навечерието на своята 85-годишнина, Кристо се връща към своя "проект за Париж", след като през 1985 г. опакова там и Новия мост (Пон Ньоф) над река Сена - всъщност най-стария запазен мост в града, построен в началото на XVII в.

Последната монументална инициатива на Кристо беше проектът "Мастаба" в лондонския Хайд парк миналото лято. Най-мащабната му опаковъчна инсталация върху обществена сграда e Райхстагът в Берлин, която продължи две седмици през 1995 г.

Тогава двамата с Жан-Клод покриват германския парламент със 100 хил. кв. метра сребристосив плат и го "завързват" с 15 км сини въжета. 

Временния характер на опакования Райхстаг е сравняван от Кристо с палатките, използвани от номадските племена - бързо издигани и също така бързо прибирани, - както и с преходността на самия живот.

"Наивно и арогантно е да мислим, че нещо такова остава завинаги, за вечни времена - коментира той. Във всички тези проекти е много силно изразено липсващото, самоизкривяването... те ще си отидат както си отива нашето детство, живота ни. Но когато са там само за няколко дни, те създават огромна интензивност."

Дни преди Кристо да оповести най-новия си проект, Музеят на хумора и сатирата откри в столичната галерия "Кредо Бонум" изложбата "Роден в Габрово", която може да се разгледа до 14 април.

Експозицията показва в архивни кадри домовете на семейството, училищата, в които Христо учи, детските игри и заниманията с изкуство, както и местността Качорите, където прекарва летата и където се завръща като студент в Националната художествена академия, преди да отпътува за Прага, а оттам - на Запад.

Изложбата "Роден в Габрово" припомня, че малкият Христо Явашев, заедно с двамата си братя, е отраснал и играл в семейната фабрика "Химия и индустрия" - в близост до предметите, които стават емблематични за творбите му: платовете и варелите. Снимка: Галя Йотова

Експозицията, организирана от Музея на хумора и сатирата, Община Габрово и сдружение "Нашето по-голямо Габрово", включва и архивни снимки от детството на Кристо. Вдясно: малките Христо и Анани Явашеви с родителите си Владимир и Цвета. Долу вляво: двамата братя като индианци

Изложбата "Роден в Габрово" е своеобразна "капсула на времето", в която разказа води журналистката от БНТ Евгения Атанасова-Тенева - една от най-задълбочените изследователки на творчеството и живота на Кристо и Жан-Клод. В тези текстове се появяват и спомените на Кристо за времето в Габрово, записани в поредица от интервюта, които тя прави с него през годините.

Самата тя отбеляза възторга си от новия проект и във "Фейсбук", където написа: "Кристо се завръща в Париж, откъдето започна неговият възход в съвременното изкуство!"

Освен нейните филми, в панорамата на Кристо в рамките на София филм фест през март беше прожектиран и "Да ходиш по вода" на режисьора документалист Андрей Паунов, посветен на проекта "Плаващите кейове" (2016), който бе осъществен в Италия.