Мнозина приветстваха първия тестов полет на най-мощната ракета като нова ера в космическите изследвания. Решението на предприемача да изпрати колата си в Космоса обаче предизвика и критични коментари

Най-мощната ракета, създавана някога, беше изстреляна успешно от космическия център "Кенеди" в американския щат Флорида. Плановете са тя да се използва за мисии в далечния Космос, дори до Марс.

"Фалкон хеви" (Falcon Heavy) е проект на частната фирма "Спейс Екс", а основателят й Илон Мъск създаде още един прецедент - прати в Космоса личната си лека кола, червен електромобил "Тесла Роудстър".

Виж още: "Тесла" правят революция в електромобилите

Зад волана е манекен с функциониращ скафандър, на пулта за управление свети надпис: "Без паника", а от тонколоните звучи Space Oddity на Дейвид Боуи.

"Беше запътила към орбитата на Марс, но се оказа,че двигателят е продължил да работи повече от нужното и последните траектории сочат, че тя ще стигне до астероидния пояс, т.е. ще премине орбитата на Марс и ще продължи по-нататък. Така че, ще видим докъде ще стигне", обясни пред БНТ д-р Камен Козарев, гл. асистент в Института по астрономия към БАН.

Изстрелването във вторник вечерта, в 22,45 ч. българско време, беше проследено на живо в интернет от 2,3 млн. потребители и съпроводено с аплодисменти, а самият Мъск коментира: "Все още се опитвам да осъзная какво се случи, изглеждаше ми сюрреалистично... В главата ми беше само видението на експлозия на стартовата площадка, колела, които се търкалят и сгромолясващото се лого на компанията. За щастие, това не стана."

Около три минути след старта, двете странични ракети се отделиха, насочиха се обратно към Земята и се приземиха синхронно на десетина метра една от друга във Флорида. Централната ракета се насочи към земята, но не успя да се приземи на платформа в океана и се разби при удара във водата със скорост 500 км/ч.

Гигант като "Фалкон хеви" не се е изправял на космодрума във Флорида от 1973 г. насам, когато ракетата "Сатурн V" е изстреляна към Луната, припомня БНТ.

Дълга 70, широка 12 метра, с два странични ускорителя - използваните и досега ракети "Фалкон 9", с общо 27 двигателя "Мерлин", с нея в околоземна орбита могат да се изведат близо 64 метрични тона товар, равни на цял самолет "Боинг 737" с пълен резервоар, качени пътници и багаж. Това е два пъти повече, отколкото при използваните до момента ракети като Delta IV Heavy, при това при тройно по-ниска цена на полета.

Надявам се, че този полет ще ускори подготвянето на бъдещите мисии, защото ще намали изключително много цената за качване на килограм товар в орбита и извън земна орбита, допълва д-р Козарев. Надеждите са "Фалкон хеви" да възстанови възможността за пилотирани мисии до Луната, а защо не и до Марс.

Не всички наблюдатели обаче приеха с възторг успешното първо изпитание на "Фалкон хеви". Британският в. "Гардиън" например отбелязва, че новината е потискаща.

"Илон Мъск е прав: детинските и забавни неща са важни. Но някои от тях са неоснователно похабяване на ресурси, докато все още има хуманитарни кризи като сирийската", пише там редакторът на сп. Current Affairs Нейтън Робинсън, като припомня, че същия ден при правителствени въздушни удари в Сирия са загинали 80 души.

Авторът цитира Мъск, който заявява, че иска да участва в космическата надпревара, защото "състезанията са вълнуващи", а да натовари колата си на най-мощната ракета смята за "детинско и забавно... детинските и забавни неща са важни".

Това вероятно е идеалната илюстрация на световното неравенство, което цари в XXI век - да видиш как милиардер харчи 90 млн. долара, за да изпрати автомобил за 100 хил. долара в дълбините на Слънчевата система, констатира наблюдателят на всекидневника. Някои нарекоха това и "най-скъпата реклама на лека кола".

"Мисия до Марс наистина звучи вълнуващо, но е важно и да подредим приоритетите си. На първо място например, да направим така, че на всеки две минути да не умира дете от малария. Или да се справим с равнището на бедност в щата Алабама, което според ООН е непривично за държава от Първия свят. Може би трябва да се запътим към звездите едва когато ликвидираме насилието, бедността и болестите", предлага коментаторът.

По думите му голям дял от състоянието на Мъск не е негово, защото империята му е подхранвана с милиарди долари правителствени субсидии - още през 2015 г. в. "Лос Анджелис таймс" разкри, че компаниите му се възползват от редица данъчни, кредитни и други облекчения.

Източник: БНТ, "Гардиън"