За по-малко от две денонощия поръчките за първия им масов "Модел 3", чието производство започва чак догодина, надхвърлиха 250 хил.

Поръчки на обща стойност над 10 млрд. долара! Това е равносметката за "Тесла моторс" след представянето на новия им електрически седан Model 3 в края на март. Само през първите три дни са получени над 276 хил. заявки - въпреки че клиентите ще трябва да чакат поне година и половина, докато се сдобият с електромобила. 

Производството на първия автомобил на компанията за масовия пазар започва едва в края на 2017 г., а средната му продажна цена с екстрите е 42 хил. долара. Това е малко над първоначално обявените 35 хил. долара - сума, близо два пъти по-ниска от стойността на най-евтината им кола досега. 

Според анализатори първите модели "тройки", които ще излязат от завода във Фремонт, щата Калифорния, може да бъдат "заредени" с допълнително оборудване, което да вдигне цената дори до 50-60 хил. долара.

Виж още: Бизнесменът, който изпревари "Гугъл", "Епъл" и "Фейсбук" 

Илон Мъск лично представи прототипа на Model 3 в края на март. Автомобилът е по-малък вариант на предлаганите досега Model S и Model X. Електрическият мотор позволява ускорение до близо 100 км/ч. за по-малко от шест секунди, а като цяло автомобилът се рекламира като най-сигурния в своя клас и с едно зареждане изминава близо 350 км.

"Тесла моторс" вече предприеха скъпоструващо разширение на предприятието, за да увеличи до 2020 г. производствения му капацитет на 500 хил. леки коли годишно. Според някои прогнози обаче дотогава компанията може да се затрудни в изпълняването на всички поръчки. Заявките се придружават с 1000 долара депозит, подлежащ на връщане.

Освен това конкуренцията при екоколите се увеличава и "Дженерал мотърс" могат да отнемат от пазарния им дял, като ги изпреварят с пускането на своя "Болт".

Виж още: Световните коли на годината

Потенциалните купувачи се надяват на допълнителна отстъпка от цената заради полагаемия им се в САЩ федерален данъчен кредит за електрически автомобили в размер 7500 долара, който обаче няма да е в сила, когато производителите продадат над 200 хил. бройки.

За "Тесла" този лимит ще бъде надхвърлен догодина, още преди пускането на новия модел, или най-късно през 2018 г. Според някои прогнози обаче дотогава държавата може да внесе изменения в условията за ползване на отстъпката.

Друго мащабно начинание на фирмата е изградената съвместно с "Панасоник" фабрика за производство на литиево-йонни батерии. Новата мощност се очаква да снижи значително разходите за този компонент, които досега съставляват близо половината от себестойността на един електромобил.

Шумът около "Модел 3" вече покачи акциите на "Тесла" с 60%, след като през февруари паднаха до най-ниските си нива от година насам. Заради своята отдаденост на екокаузата компанията на Мъск е определяна като най-значимия производител в автомобилния бранш въпреки отчетена за миналата година загуба в размер 889 млн. долара.

Междувременно също в края на март у нас стартира пилотна схема за насърчаване използването на електрически и електрически хибридни превозни средства.

Инициативата е в изпълнение на решението на правителството от 11 февруари в рамките на Инвестиционната програма за климата.

Повече информация за схемата и проектите, които се финансират по нея, са достъпни в сайта на Националния доверителен екофонд.

Източник: Ен Би Си, Би Би Си, МОСВ