Или защо Ким Кардашиян е на корица в сп. "Форбс" със заглавие "Новите мобилни магнати"

Ким Кардашиян е корица на сп. "Форбс" в броя с тазгодишния Топ 100 на най-печелившите знаменитости. Изданието отбелязва, че само играта Kim Kardashian: Hollywood й е донесла 45 млн. долара от 2014 г. насам.

В актуалния списък тя е едва на 42-ро място с 51 млн. долара, изкарани през изтеклата година. На играта обаче се дължат 40% от приходите й, което я прави най-подходящото лице за темата на броя - "Новите мобилни магнати".

Гейм индустрията се пренесе от конзолите на десктоп компютрите, а след това и на приложенията за смартфони - и сега практически всяка известна личност с достатъчен брой последователи се впуска в този бизнес, който вече носи 200 млн. долара годишно, констатира "Форбс".

Виж още: "Покемон" отново е на път да завладее света

Тематиката при някои е очевидна - екшън актьор като Джейсън Стейтъм например е в стрелковия жанр (т.нар. шутър, или shoot ‘em up). Мнозина обаче разработват ниши, за които никой не би се сетил - Том Ханкс, колекционер на пишещи машини, прави приложение, симулиращо текстове на пишеща машина, а Shatoetry на Уилям Шатнър съчинява поезия.

Поне 30 знаменитости, 12 от тях в класацията Celebrity 100, лансират собствена мобилна игра или се готвят да пуснат такава.
Вместо да се задоволяват с твърда лицензна такса, печалбата на повечето расте с търсенето, като понякога се договаря и гарантиран минимум.

Самата Ким обяснява, че интересът й към технологичния бранш датира още от видеоигрите, които е играла като дете.

Пионерът на подобни начинания, започнали още в епохата на флипера и аркадните игри, е Майкъл Джексън, който през 1990 г. пуска съвместно с производителите "Сега" конзолната игра Michael Jackson’s Moonwalker. С конзолите обаче си играят предимно момчета, а възрастните, които имат такива устройства и ги ползват редовно, не са достатъчно. Освен това предимно мъжкият пол на геймърите изключва поне половината потенциален пазар.

Днес обаче ситуацията е коренно различна - гейм платформата е с нас през цялото време. Смартфонът открехна вратите на индустрията за много по-широка аудитория и вече 55% от мобилните геймъри са жени, твърди агенцията за проучвания EEDAR.

Обичам големия си компютър, но дори не се сещам кога съм го ползвала за последно, заявява 35-годишната Кардашиян и допълва: "Но пък съм винаги на телефона си" - iPhone 6 Plus.

Като водеща компания в мобилните игри със знаменитости според "Форбс" се утвърждава Glu Mobile - базиран в Сан Франциско разработчик, отчасти собственост на китайския технологичен гигант Tencent. Само през 2015 г. 30% от неговата близо 250-милионна печалба са дошли от игри, в чието заглавие фигурира някакво известно име - а само 71,8 млн. са генерирани от Kim Kardashian: Hollywood.

Тайната рецепта: взимате двигател, който има утвърдена стойност и е печеливш - и го тунинговате, обяснява главният изпълнителен директор Николо де Маси. Тунинговането в случая означава да се комбинират знаменитост с огромна фенска база в социалните медии - и проверени игри, доказали хитовия си потенциал.

Kim Kardashian: Hollywood е първият им опит. Началото е със Stardom: The A List (2011) и Stardom: Hollywood (2013), в които играчите печелят точки, за да си пробиват път към славата. В пиковия си период през 2013 г. Stardom: Hollywood има едва 250 хил. активни потребители дневно, които обаче са склонни да плащат.

Когато правят делово предложение на Ким, ключова за нея се оказва възможността да управлява своя виртуален персонаж - с пълен творчески контрол върху сюжетните линии и външния вид. Тя одобрява всеки тоалет, чак до грима и аксесоарите, а Де Маси споделя, че отговаря на есемесите му по-бързо, отколкото собствените му служители.

Пускането на играта през 2014 г. води до положителни коментари и $74,3 млн. в първите шест месеца. Когато открих какъв е моят процент, си казах, че ще правим каквото трябва, за да не спираме поддръжката, спомня си Ким.

Бизнес моделът при почти всички игри е един и същ - самата игра се дава безплатно, а се печели от най-запалените играчи чрез продажбите на малки екстри, които добавят елементи към играта и я поддържат актуална. Кардашиян взима това предвид и съгласува реалните житейски събития с виртуалните.

Цялата идея е да се внуши колкото може повече усещането, че всичко се случва в реално време, обяснява Ким и дава пример: праща на Glu чифт бански и им казва да ги вмъкнат в играта, защото самата тя се кани да ги облече.

Безплатните игри имат жизнен цикъл под година и половина - съвсем недостатъчно за начинание, което изисква екип от 20-ина скъпоплатени разработчици. Но зависимостта на звездните лица от печалбата ги кара да промотират игрите за много по-дълъг срок от време, отколкото правят при срочен договор за реклама.

Glu обикновено им дават в замяна около 22%, а те на свой ред представят играта в социалните мрежи и по телевизията - както Елън ДеДженъръс, която редовно играе 99-центовата Heads Up! в токшоуто си, гледано от 3,6 млн. души дневно - а това държи играта високо в класациите и дава възможност на тв водещата да прибере досега около 9 млн. долара.

Други фирми разширяват обхвата - например Covet Fashion, които са основани през 2013 г. и генерират 44 млн. долара годишни приходи, удължавайки жизнения цикъл на приложенията, като канят гост-звезди за едномесечен срок. 97% от потребителите им са жени, които правят стайлинг на бивши тийнзвезди от тв екрана като Габриел Юнион, Ема Робъртс, Нина Добрев и Ванеса Хъджънс.

Плаща им се или на брой нови потребители, или по около 2 цента за всеки нов даунлоуд, или гарантирана твърда сума и дял от печалбата.

Първата "водеща" на играта е Ема Робъртс, която покачва приходите за декември 2015 от $26 хил. до около $3,5 млн., а тази година с Добрев скачат до $4,3 млн. При Хъджънс месечните приходи са $3,9 млн., но тя привлича приблизително 2 млн. нови потребители на играта. Печалбата й е 50 хил. долара - не особено много, но и достатъчно добре за нищо и никакво "заемане" на самоличност плюс 10 тоалетчета за модните маниаци.

Невинаги обаче успехът е гарантиран. Пример за неуспешни гейминг начинания са Шакира с Love Rocks Shakira, миналогодишния пъзел от създателите на Angry Birds "Ровио". Формулата на самата игра е популярна, но няма никаква връзка със звездата, въпреки че предоставя лицето си за рекламата, името си в заглавието и музиката си като фон. Седемцифрените даунлоуди и шестцифрените приходи са по-скоро разочароващи за знаменитост от нейния ранг, с над 100 млн. фенове във "Фейсбук".

Ако контекстът не е уцелен, на успех не се радва дори футболната звезда (и нов европейски шампион) Кристиано Роналдо, който миналата година пусна Cristiano Ronaldo: Superstar Skater. Вместо да рита на футболния терен, той кара скейтборд по улиците на Лас Вегас в опит да избяга от папараците. Резултатът от това нетипично партньорство са едва 1,3 млн. сваляния, което не е дори 1% от неговите 219 млн. последователи в социалните мрежи. По-добре се представя новата му игра на футболна тематика Kick'n'Run.

Кейти Пери също има около 210 млн. фенове в социалните мрежи, но според изчисленията на "Форбс" играта й Katy Perry Pop е свалена малко над 1,3 млн. пъти, също с едва 6-цифрена печалба. Това се равнява на катастрофа за Glu заради няколкото милиона долара "производствени разходи" - без да се имат предвид дори гарантираният минимум за певицата и шестцифрените суми, похарчени за маркетинг.

Проблемът: Katy Perry Pop твърде много наподобява играта на Кардашиян, само че с акцент върху музиката, също като Britney Spears: American Dream. Очевидно копие на оригинала Stardom: Hollywood, играта вдъхновява потребителите да се превъплътят в музикант, да се сприятелят с Пери или Бритни Спиърс и да си пробият път до музикалния връх. Оказва се, че геймърите не кълват на стари номера...

Glu обаче удвояват усилията си и сега привличат още от най-големите звезди в различни сфери. По-късно тази година се чака играта на Тейлър Суифт, която оглавява новия Топ 100 на най-печелившите знаменитости според "Форбс" с рекордните 170 млн. долара.

Друго име от списъка, тв готвачът Гордън Рамзи, току-що пусна Gordon Ramsay Dash, която следва бизнесмодела на Кардашиян, но в неговата професионална област. Тя се базира на вече съществуващата Cooking Dash, чиято тазгодишна версия досега е свалена около 15,6 млн. пъти и е генерирала 27 млн. долара - още преди присъединяването на Рамзи.

Същевременно фирмите извън индустрията на игрите се фокусират върху приложенията и размяната на съобщения. Геймингът няма да си отиде, но ще се слее с всичко мобилно, убеден е Зак Шугърман, вицепрезидент по дигиналните технологии във "Васерман медия груп". Според него това включва комуникации, чат и емотикони - като пуснатите през декември Kimoji.

Новата идея на Кардашиян е приложение за $2,99 месечно, което дава на абонатите ексклузивни съвети за красотата плюс съдържание, свързано с Ким - например "Как да изкараме четири дни, без да си измием косата".

Източник: сп. "Форбс"