Тя обуздава лудостта в точки, а светът полудява по тях

Може да сте чували популярната теория, че творците са по-странни и особени хора.

Що се отнася до японската художничка Яей Кусама това е напълно вярно. Тя е сред най-големите имена в съвременното изкуство.

Работите й се продават на търг за баснословни суми, но Кусама живее в психиатрия в Токио от 1977 г. насам.

Кусама е родена на 22 март 1929 г. в японския град Мацумото, префектура Нагано. Израства в богато, консервативно семейство. Родителите й я малтретират физически и психически. Художничката ще ги ненавижда до края на живота им.

Халюцинациите я преследват от дете, тя посещава училище по изкуства и занаяти в Киото, но остава там само година и през 1957-а заминава за Ню Йорк с малко пари, зашити в подгъва на дрехите поради забрана от страната да се изнасят големи суми.

Ludost i tochki

В Ню Йорк Кусама успява да наеме ателие и непрекъснато рисува точки, които понякога излизат от очертанията на платното. Добива популярност. Работите й се конкурират със звездата на попарта Анди Уорхол, но по онова време изкуството не е територия за жени.

Отношението към нея е нееднозначно - хем я обвиняват, че използва болестта си, за да стане известна, хем я боготворят заради умението да укротява лудостта си под формата на изкуство.  

Tochki i ludost

Тя организира хепънинги в Сентрал парк и на Бруклинския мост, като в своите акции често използва голи тела, а голямоформатните Infinity Net Paintings успяват да впечатлят художници като Дондалд Джъд, според който в нейните творби се усеща отражение на естетиката на минимализма.

В началото на 60-те години Кусама все по-често включва в работите си фалически символи, а една от емблематичните й творби е "Акумулация №2" от 1962 г. - обвит с "израстъци" от различни тъкани диван, който изглежда абсурден и заплашителен.

Подтекстът на това произведение е свързан повече със сексуалността и с идентичността, отколкото с живописта, казват изследователи на творчеството й.

Тези странни „допълнения”, покриващи обекта, изглеждали по-скоро като пародия на т.нар. "фалическа власт".

Falicheska obsesiya

Според някои медици Кусама страда от шизофрения, но самата тя никога не е разкривала каква точно е диагнозата й.

Близо две десетилетия отсъства от светлините на прожекторите. И светът постепенно забравя, че я е имало. Чак в началото на 90-те отново започва да проявява интерес към нея. Първо в родната Япония, а след това и в чужбина.

През цялото това време тя не спира да рисува. Освен че укротява лудостта си в точките, намира начин и да я менажира. Наема триетажно студио точно срещу психиатричната клиника. Работи там всеки ден от 9 до 18. На нейно разположение са неколцина лични асистенти.

Tikvite vdahnovenie za lui vyuiton

Творбите й вече се продават не за 200 долара, а за милиони. Самият Марк Джейкъбс отива в Япония, за да се запознае лично с нея. И успява да я спечели за създаването на новата колекция на Louis Vuitton. Точките й красят обувките, чантите, тоалетите, часовниците, бижутата на луксозния бранд.

В момента ретроспективни изложби с творбите й има в най-големите музеи и галерии. Докато светът "се побърква" на тема Кусама, тя продължава да е обикновен пациент на психиатричната клиника.

"Толкова обичам да рисувам, че нищо друго няма значение. Аз съм само една точка в този свят."

Източник: "Интересно знат", "Ева", Арт новини