Пред в. "Ню Йорк таймс" актрисата призна, че също е била обект на секстормоз от продуцента, който стои зад филмите й "Криминале" и "Убий Бил"; оплака се и от режисьора Куентин Тарантино

В края на ноември, близо два месеца след избухването на сексскандала с Харви Уайнстийн, Ума Търман се присъедини към кампанията #MeToo с кадър от филма "Убий Бил", качен в "Инстаграм", на който героинята й е зад волана на лека кола, в едър план.

Със снимката звездата от "Криминале" и други хитови ленти на Куентин Тарантино честитеше Деня на благодарността на всички, с изключение на Харви Уайнстийн и неговите "зли конспиратори", като се обърна директно към него с думите: "Радвам се, че върви бавно, ти не заслужаваш куршум."

Виж още: И други актриси с разкрития за "сексуалния хищник" Харви Уайнстийн

Тогава тя отклони въпросите с обяснението, че се чувства твърде гневна, за да коментира каквото и да било. Едва сега, в броя на "Ню Йорк таймс" от 4 февруари, актрисата разказва пред Морийн Дауд своята история за секстормоза, упражняван от Харви Уайнстийн, като не пести упреци и към режисьора Куентин Тарантино, чиито филми я превърнаха в звезда.

Честно казано, повече се опасявах да не заплача, признава днес Ума за първоначалната си реакция на сексскандала. Споделя също, че се чувства гузно заради всички онези жени, които са били нападнати след нея:

"Аз съм една от причините младите момичета да влизат в стаята му сами, както аз навремето. Куентин използва Харви като изпълнителен продуцент на "Убий Бил", филм, който символизира силата на жената да счупи оковите си. А тези агнета отиваха на заколение, защото бяха убедени, че никой не се издига до такива позиции, ако е сторил нещо незаконно с теб - но не бяха прави."

В интервюто с нея Холивуд е сравнен с филмите на Тарантино - "свят, който е също толкова убийствен, аморален, отмъстителен и женомразки".

Виж още: Харви Уайнстийн изключен от киноакадемията, която раздава "Оскарите"

Всичко започва с "Криминале" (1994), който печели "Златна палма" в Кан и превръща Уайнстийн в богат и уважаван кинопродуцент - а на нея носи номинация за "Оскар" в поддържаща роля. Години по-късно, на една благотворителна проява, той я представил на президента Барак Обама като причината да си купи толкова хубава къща.

Той ми говореше с часове, правеше комплименти за интелекта ми - и това вероятно ме караше да пренебрегна предупредителните знаци, спомня си Търман за продуцента, който стои зад първия й голям актьорски успех в киното.

На среща в хотела му в Париж, докато обсъждали разгорещено някакъв сценарий, той облякъл халата си и я повел към друго помещение, което се оказало сауна. Тя била в кожени дрехи - ботуши, панталон, яке - и бързо й станало горещо.

"Това е абсурдно, какво правиш?", попитала и Харви излязъл, очевидно разочарован и много ядосан. Първото "нападение" дошло скоро след това в апартамента му в лондонския хотел "Савой". Беше като удар с бейзболна бухалка, спомня си актрисата:

"Блъсна ме на леглото и се опита да легне отгоре ми, да се разсъблече. Правеше всякакви неприятни неща. Но не вложи голямо усърдие да ме насили. Чувствах се като животно, което опитва да се измъкне, като гущер."

На следващия ден получила огромен "вулгарен" букет жълти рози, а на картичката пишело: "Имаш страхотни инстинкти". После асистентите му започнали да й звънят с покани да обсъжда проекти с него. Следващия път отишла в "Савой" с приятелка, но била подмамена да се качи горе сама след оправданието му, че предишната им среща била "недоразумение" и им предстояла толкова много работа.

Когато асистентите му ги оставили сами, тя го предупредила: "Ако вършиш същото и с други хора, ще изгубиш кариерата си, репутацията си, семейството си, обещавам ти."

Спомените й за инцидента спират дотук, но Уайнстийн, който се лекува в Аризона, е потвърдил думите й чрез свой представител.

Приятелката й свидетелства, че я чакала доста време във фоайето. Накрая вратите на асансьора се отворили и Търман излязла оттам, разчорлена, много разстроена, с празен поглед, в който се четяла лудост. Била извън контрол, цялата треперела. Когато дошла на себе си, разкрила, че Уайнстийн заплашил да провали кариерата й.

"Г-н Уайнстийн признава, че се пробвал с г-ца Търман в Англия, след като изтълкувал неправилно сигналите й в Париж... Извинил се веднага", коментира пред "Ню Йорк таймс" негов говорител, който уточнява, че продуцентът отрича за заплахите и я смята за "блестяща актриса". Според него допреди случката в парижката сауна отношенията им били колегиални, но с елементи на флирт.

Виж още: А какво мисли Тарантино?

Оттук нататък за нея Уайнстийн бил враг, въпреки че продължавали да работят по филмовите проекти на "Мирамакс". В Холивуд забелязват, че служебните им контакти продължават, но Ума изобщо не го удостоява с вниманието си. По думите й вероятно е излязла от възрастовия диапазон, който го интересува - но все още е в състояние да го понася само в контролирана среда, пред свидетели.

Когато с Тарантино започват работа по двете части на "Убий Бил" (2003-2004), продуцирани отново от "Мирамакс", тя вече е омъжена за колегата си Итън Хоук, с две деца от него. В началото на снимките режисьорът притиска Харви да й се извини. На деветия месец от работата им обаче, няколко дни преди финалната клапа, идва случката, която я кара окончателно да скъса и с Уайнстийн, и с Куентин.

Когато е помолена да седне зад волана на кабриолета, от екипа я предупреждават, че автомобилът не е обезопасен достатъчно. Тарантино лично я увещава, че няма нищо притеснително, като настоява скоростта да е 65 км/ч., за да се постигне търсеният ефект от вятъра в косите й.

Не използват обаче каскадьор, тя катастрофира и се озовава в болница с обездвижен врат, хронични травми в коленете и сътресение на мозъка. Обвинява Тарантино, че се е опитал да я убие. Мъжът й, с когото са пред развод, също му иска сметка, като го обвинява, че я е предал - и като режисьор, и като приятел.

След 15 години най-сетне успява да се сдобие със записа от произшествието, който "Мирамакс" навремето й отказали - докато не подпише, че ги освобождава от отговорност.

Когато след катастрофата се обърнаха срещу мен, от творчески съмишленик и изпълнител се превърнах в развален инструмент, заключава с огорчение актрисата:

"Бяха ми нужни 47 години да престана да смятам хората, които се държат зле с мен, за влюбени в мен. Отне толкова много време, защото мисля, че като малки момичета сме подготвяни да вярваме, че жестокостта и любовта са свързани по някакъв начин и това е нещо като епоха, от която трябва да излезем и да еволюираме."

Ума Търман е родена е на 29 април 1970 г. в Бостън, щата Масачузетс - дъщеря на манекенка и университетски преподавател, който е специалист по будизма. Така тя получава едно от имената на хиндуистката богиня Парвати - Ума, което на санскрит значело "светлина".

Първоначално и тя пробива като модел, още на 15. Докато правела първите си стъпки в актьорството, едва на 16, била изнасилена в Ню Йорк от свой колега, по-възрастен от нея с 20 години.

Красотата й блесва на екрана още в "Приключенията на барон Мюнхаузен" (1988), където Тери Гилиъм й поверява малка роля като Венера, богинята на любовта. По същото време излиза и "Опасни връзки", където тя изпълнява ролята на невинната Сесил Воланж. Филмът по романа на Шодерло дьо Лакло получава седем номинации за "Оскар".

Романтичните трагикомедии й отиват също толкова, колкото екшъните и фантастиката. Играла е Отровната Айви в "Батман и Робин" (една от номинациите й за антинаградите "Златна малинка"), но и Фантин в "Клетниците".

Била е омъжена за колегите си Гари Олдман и Итън Хоук, а третото си дете, момиченце, ражда преди пет години от финансиста Арпад Бусон, с когото вече са разделени.

В онлайн версията на "Ню Йорк таймс" интервюто с нея излиза в събота, 3 февруари, със заглавие "Ето защо Ума Търман е ядосана" а в печатното издание на другия ден - като "Богинята, магнатът и лудият гений".