Клавиристът на "Емерсън, Лейк и Палмър" се самоуби в дома си в Калифорния на 71-годишна възраст

Отиде си още един легендарен музикант - пианистът виртуоз Кийт Емерсън, известен най-вече с участието си в британската супергрупа "Емерсън, Лейк и Палмър" (ELP) - емблематично име за стила арт / прогресив рок.

71-годишният ветеран, родом от Йоркшир, беше намерен мъртъв у дома си в Калифорния на 11 март с огнестрелна рана в главата. Негови колеги припомниха, че страдал от депресия още от края на 70-те.

Увредените нервни окончания на дясната ръка през последните години били допълнителен източник на притеснения, защото се отразявали на работата му. Беше перфекционист и мисълта, че няма да свири максимално добре, го потискаше, изнервяше и напрягаше, разказва дългогодишната му партньорка Мари Кавагучи, която открила тялото му в петъчната сутрин.

Вдъхновители и изразители на стремежа за сливане на симфоничната музика и рока, Кийт Емерсън, Грег Лейк и Карл Палмър съчетават класиката с рок ритми и джаз импровизации.

Тримата идват от различни формации (съответно The Nice, "Кинг кримсън" и Atomic Rooster) и са заедно само през 70-те, а по-нататък всеки поема по свой път - солово и с различни други музиканти. Събират се отново през 90-те, а последното им турне заедно беше през 2010 г.

Сравняван със свои колеги като Рик Уейкман от "Йес" и Джон Лорд от "Дийп пърпъл", също вече покойник, Емерсън си играе с клавишните така, както Джими Хендрикс с китарата.

Албумите на ELP са класика - като се тръгне от дебютния Emerson, Lake & Palmer (1970), последван от Tarkus (1971), Trilogy (1972) и Brain Salad Surgery (1973). Концертите им са изключително зрелищни, с богати ефекти и сценична акробатика.

Той обаче твърди: "Аз не съм рокзвезда. Никога не съм бил такъв. Просто исках да свиря."

Триото изпълняват свои интерпретации на творби от класически композитори като Бела Барток, Леош Яначек и Арън Копланд (аранжиментът на неговия Hoedown от балета "Родео" е сред най-популярните парчета в сценичния им репертоар).

Вероятно обаче върхът в кариерата им е концертното изпълнение на сюитата от Модест Мусоргски "Картини от една изложба" в тяхната интерпретация. Тя е филмирана в Лондон през декември 1970, а като албум - записана година по-късно в Нюкасъл.

Един от най-ефектните сценични номера на самия Емерсън е т.нар. "летящо пиано", който граничи с цирковото изкуство. Той се шегува, че успял да осъществи тази акробатика, защото има правоспособност за пилот.

За опасностите, които е преживял заради каскадьорските си изпълнения с клавишните инструменти, той разказва в поредицата на Би Би Си I'm In A Rock 'n' Roll Band.

Прочут със своите импровизации, той превръща Муг-синтезатора в друг свой коронен инструмент, който определя като основополагащ за прогресив рока.

Създателят му Робърт Муг го представя лично за това участие на Мугфеста в Ню Йорк през 2004-та.

Въпреки здравословните проблеми той е на сцената почти до края на живота си, а тази пролет му предстояло ново турне в Япония. 

Ето откъс от участието му през 2008 г. в тамошно тв предаване, където изпълнява откъси от Pictures at an Exhibition, Tarkus, From The Beginning и Nutrocker.