Какво трябва да знаем за доказателствата относно съществуването на предполагаема девета планета след Плутон

1. Слънчевата система се състои от Меркурий, Венера, Земята, Марс, Юпитер, Сатурн, Уран, Нептун - и Плутон, в чието детрониране като планета взима участие Майк Браун, преподавател по планетарна астрономия в Калифорнийския технологичен институт.

2. Заедно с друг професор от престижното учебно заведение - Константин Батигин, той открива доказателства за планета гигант в периферията на Слънчевата систева, която обикаля около нашата звезда по необичайна, продълговата орбита. Двамата я наричат с кодовото име "Деветата планета" - както допреди десетина години беше известен и самият Плутон.

3. Масата на обекта е около 10 пъти повече от земната и 5000 пъти по-голяма от Плутон.

Виж още: Плутон в максимална близост

4. Една пълна обиколка на Деветата планета около Слънцето би продължила 10-20 хил. земни години. Според изчисленията на учените орбитата й е отдалечена от него средно 20 пъти повече в сравнение с осмата планета - Нептун, която се движи на около 4,5 млрд. км от звездата.

5. Батигин и Браун стигнали до извода за съществуването на небесното тяло чрез математическо моделиране и компютърни симулации, но все още не са наблюдавали самия обект. Нептун, открит на 23 септември 1846 г., е първата планета, чието съществуване също е доказано чрез математически изчисления, а не от емпирични наблюдения.

6. Това е едва третата планета, откривана от древността насам и първата от 150 години насам.

7. Находката е описана от двамата учени в сп. "Астрономичен журнал" (Astronomical Journal) под заглавие "Доказателства за далечна планета гигант в Слънчевата система" (Evidence for a Distant Giant Planet in the Solar System). Според публикацията наличието на Деветата планета обяснява някои загадъчни характеристики на полето с ледени обекти и отломки зад Нептун, известно като Пояс на Кайпер.

8. Откъде се е появила Деветата планета и как се е озовала в периферията на Слънчевата система? Учените отдавна смятат, че в началото четири планетарни ядра са привлекли целия газ наоколо и така са се сформирали четирите газови гиганта: Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун, които вследствие на катаклизми са заели днешните си местоположения.

Браун обаче предполага, че тези ядра са били не четири, а пет - и ако Деветата планета се е приближила твърде много до Сатурн или Юпитер, е била изтласкана към периферията.

9. Как би могла да се види? Засега точното й местоположение не е ясно. Ако понастоящем се намира в най-далечната точка от орбитата си, ще е нужно наблюдение с най-големите телескопи в света, които се намират на Хаваите. Ако обаче е в по-близка част, повечето земни телескопи биха могли да я забележат.

"Ще се радвам да я видя първи, но бих бил също толкова щастлив, ако я открие някой друг. Именно затова публикувахме доклада си. Надяваме се да вдъхновим и други хора да започнат да я търсят... За да имаме отново девет планети в Слънчевата система."

Източник: Caltech