За ужаса от мъченията с музика, които затворници са преживявали

Преди време стана ясно, че ЦРУ от години използват музика, за да измъчват затворници. Представете си да сте вързани за стол, а покрай вас от 30 часа насам да бичи с пълна сила We Are The Champions на "Куин". Непрестанно. Точно свършва песента и започва отново. Не можеш да заспиш, не можеш да мислиш и тотално губиш представа за време и пространство.

Мъченията с музика се използват от ЦРУ още от 2000 г. насам. Методът се използва за насаждане на страх, дезориентация и шок в затворниците. Дебатът за използването на музика за мъчения е доста дискутиран. На пръв поглед музикалните мъчения изглеждат по-приемливо от клещите за вадене на нокти и т.н., но реално погледнато след разкази на хора, претърпели това, разбираме, че щетите, които този метод може да донесе на психиката, също не са за подценяване, пише mic.com.

Сержант Марк Хадсел, член на отдела на Американските психологически операции, описва действието на тактиката: "Ако музиката звучи 24 часа в ушите ви, мозъкът и тялото започват да отслабват, потокът от мисли се забавя и волята ви се пречупва. Това е моментът, в който влизаме и говорим със затворниците".

Ето 11 от песните, които ЦРУ е използвало, за да измъчва затворниците:

1. Еминем - The Real Slim Shady

s

Бинаям Мохамед бил подложен на парчето на Еминем за 20 дни. Пред адвоката си Стафорд Смит – негов адвокат и основател на "Reprieve" - организация, работеща за спиране на практиката за мъчения чрез музика, Мохамед казва, че за 20 дни тази песен му е пускана отново и отново. "ЦРУ обработваха постоянно хората, включително и мен четири месеца преди да напусна - ден и нощ. Много от тях загубиха ума си." По негови думи е имйло затворници, които си разбивали главите в стената, само и само да престане мъчението.

2. Доуп - Take Your Best Shot

Пред "Reprieve" британският гражданин Рухал Ахмед обяснява как е бил подлаган на музикално мъчение "безброй пъти" с различни песни: "Мога да понеса да ме набият, не е проблем за мен. Веднъж, когато приемеш, че ще те вкарат в стаята за разпити и ще те малтретират физически, се понася по-лесно – можеш да се приготвиш психически. Но когато те измъчват на психологическо ниво, всякаква нагласа е излишна. Кара те да се чувстваш все едно полудяваш. Губиш разсъдъка си, а чувството, че откачаш заради музика е направо страшно. В началото чуваш музика, но после силнияt звук се превръща в непоносим шум, спираш да чуваш текста и слуха ти се изпълва само от тежко блъскане и удряне."

3. Кристина Агилера - Dirrty

Друга тактика на ЦРУ е така наречения "лош мюсюлманин". Тя е прилагана на сочения за терорист, отговорен за атаките от 11 септември 2001г. Той е подложен освен на музикалното мъчение, също така на атака на вярата. Излагането му на откровено сексуално зареденият хит на Кристина Агилера прави за него невъзможно да бъде "примерен мюсюлманин". Тази стратегия включва още присъствието на полугола жена по време на разпитите. Тя танцува в скута на затворниците и разтърква върху тях червена течност, която се идентифицира с менструална кръв, като по този начин нарушава чистотата на вярата на затворниците мюсюлмани.

4. Мохамед ел-Касабги – Zikrayati (My Memories)

Като част от тактиката "Лош мюсюлманин" войниците използвали и арабски песни, които да припомнят на затворниците какво е да си свободен сред собствената култура и вярвания. Така се създава рязък контраст между културни табута и грехове и "обезчестяването", на което войниците ги подлагат. Разпитващите пускали арабска музика на Ал Катани в първия ден от Рамадан на 7 декември 2002 г. Чувайки познати инструменти, той изкрещял, че "е нарушение на Исляма да слушат арабска музика". Това всъщност не е закон на Корана, а повече културно правило. Разпитващите го предупредили, че е грях да забранява неща, които не са забранени от Корана. Тогава Ал Катани се пречупил, заплакал и помолил Аалах за прошка.

5. Дейвид Грей – Babylon

ЦРУ ползвало песента на Дейвид Грей заради библейските конотации, които парчето съдържа. Лекият рок действал изключително деструктивно на затворниците. По време на интервю с бивши затворници от Гуантанамо, германският музиколог Кристиан Груни пуснал песента на един бивш затвора. Той незабавно избухнал в неконтролируем плач. Сюзан Кюсик обяснява спецификата на музикалните мъчения. Според нея музиката работи върху това да отнеме сигурността на затворниците, дори тази сигурност, която е вътре в тях. Тя завладява със своя звук и културни внушения и не оставя на затворниците шанс да се скрият от болката. Това е и една от причините американските войници да използват патриотична музика в методите си като парчетата America на Нийл Даймънд и American Pie Дон Маклийн.

6. Темата от шоуто на динозавъра Барни - I love you

Това е най-използваната песен в арсенала с музикални мъчения на ЦРУ. Честно казано разбираме защо. Детските песнички са правени за деца и пускането им на възрастни хора може сериозно да уверди психиката им. А като се добавят и специфичните методи на ЦРУ - усиленият до краен предел звук и непрестанното въртене на една и съща песен с дни, усещането сигурно е като кръг на ада. Авторът на песента Боб Сингъл не могъл да повярва, че неговата мила и невинна песен може да бъде използвана за такива цели. Въпреки това е факт.

7. Би Джийс – Saturday Night Fever

Англичанинът от пакистански произход Моазам Бег, арестуван от ЦРУ за терористична дейност през 2002 г., бил подложен на мъчителното действие на тази песен по време на престоя си в затвор на агенцията в Баграм, Афганистан.
Първоначалната му реакция била, че това е шега. Нещата се променили в момента, в който той прекарал цяла нощ под усилените на максимум звуци на песента. "Казах им, че ще говоря, само да спрат тази глупост." Но мъчението продължавало и ставало непоносимо. "Беше ужасно, беше тъмно, тясно и горещо. Не можеш да видиш или направиш нищо, не можеш да говориш с никого, не виждаш изход в нищо, освен в това да блъскаш по стените. Срещнах няколко човека, които са били на моето място и са били готови да кажат на американците всичко, което искат, независимо дали е вярно или не."

8. Мяу микс

Песничката, съставена само от мяукането на котка, на първо слушане е забавна и те кара дори да се засмееш (евентуално). На пръв поглед е невинна и подобно на хита на Би Джийз целят да дадат един по-приемлив вид на тези мъчения - "ето виждате ли, не ги мъчим само с метъл и ревове". Но представете си острия контраст между тежък метъл, заменен от веселото мяукане на котки (отново усилено на максимум и повтаряно отново и отново), представлява нещо подобно на човъркане с отвертка в мозъка.

9. Мерилин Менсън - Beautiful people

Представете си до сега да не сте чували никога дори едно метъл парче и изведнъж по най-груб начин ви се наложи да се сблъскате с този стил. Моазам Бег разказва, че най-лошата част на мъчението е нарушаването на съня. "Понякога музиката може да спре в 3 ч. сутринта, но после няма шанс да заспиш, защото вече си емоционално разстроен. Губиш възможността за нормално спане като цяло. Друго нещо, което често правеха, е да пускат музиката по различно време. Пуска се в случайни моменти, което за затворниците е разстройващо и изморително, а и допълнително затрива надеждата, че ще ги освободят или преместят обратно в килията."
Хората получават различни видове страхови неврози. При някои дишането се учестявало, други губели контрол над сетивата си, трети замеряли другите с бутилки с вода, опитвали се да освободят ръцете си с тел, а понякога просто започват да плачат.

10. Дисайд - F*ck You God

Каквото и да си говорим, тежката артилиерия на методите за мъчения на ЦРУ чрез музика си е бруталния метъл. Той обаче действал и на войниците също. Бруталните ревове, комбинирани със специфичното осветление в затворите и стаите за разпити, както и доминиращата позиция, в която разпитващите са поставяни, водела до повишени нива на агресия. Оттам идвали и повечето пориви за насилие, които надзиратели, упражнявали върху затворниците.

Куин - We Are Tha Champions

Доналд Ванс, ветеран от американския военоморски флот, бил подложен на мъчение с We Are Tha Champions в неофициален затворнически лагер. "Не помня колко пъти чух "We Are The Champions"." - си спомня той. Ванс издържа на мъчението без да загуби ума си напълно. За да запази разсъдъка си, той започнал да си говори сам, да си разказва сам шеги. Той знаел е, че ако се остави изцяло на музиката, никога няма да върне умът му няма да оцелее. Това и успява да го запази с съзнанието му от тежки и необратими повреди.