Зам.-министърът на образованието Диан Стаматов разясни и положението около произведенията, които миналия месец предизвикаха обществено недоволство

Първите обществени обсъждания на новите учебни програми по български език и литература и по история и цивилизации за втори, шести и осми клас започнаха днес във Враца с участието на директори, учители, родители и експерти от областите Враца, Монтана, Видин, Плевен и София-област.

В дискусиите, освен експерти от дирекцията "Образователни програми и образователно съдържание", участва и заместник-министърът на образованието и науката Диян Стаматов, съобщи пресцентърът на МОН.

По време на дискусията стана ясно, че в четири класа ще се изучава изцяло и само българска литература. Става въпрос за VII, X, XI и XII клас. Текстове от родната литература обаче ще се изучават и в останалите класове.

Досега такъв акцент върху българската литература не е имало и разпределениeто ще се фокусира именно върху нея заради външното оценяване, посочиха още експерти от МОН.

Спорните произведения

Относно изучаваните произведения, които предизвикаха вълнения миналия месец, от МОН посочиха, че "История славянобългарска" ще се учи в първия гимназиален етап по литература, както и по история и цивилизация в прогимназиалния и първия гимназиален етап. 

Стихотворението "Родната реч" на Иван Вазов ще се преподава в началния етап, а "Хайдути" на Христо Ботев в пети клас. 

До по-сериозни обсъждания се стигна относно сложността на произведението на Елин Пелин "Косачи" за шести клас, като участващите в дискусията се обединиха около разбирането, че разказът трябва да остане в програмата. Много учители посочиха, че в тази възрастова група е важно у децата да се създават и общочовешки ценности.

Ясни разписания и нови учебници

За първи път в програмата е разписано ясно разпределение между часовете за литература и часовете по български език. Това ще реши проблемите с грамотността. Обособени са часове и за комуникационни способности по няколко часа седмично, за да може децата да добият умения и за справянето си като граждани в реални ситуации.

Според Стаматов сроковете за обсъждане на програмите за трите класа са кратки, но това се налага от факта, че за изготвянето на качествени учебници в Закона за предучилищното и училищното образование също са разписани ясни срокове.

"За да има добри учебници за учебната 2017/2018 г., когато ще влезе в сила реформата за втори, шести и осми клас, трябва да намерим съгласие по учебните програми сега - до средата на март", посочи Стаматов. По думите му до момента към МОН не са подадени никакви писмени становища.

"Този закон буксуваше 15 години - тъкмо тръгне и се връща, не можем да си позволим това повече, законът е факт и сроковете ще бъдат спазени", добави той.