Костюмът на Хенри Кавил в премиерния "Човек от стомана" ни показва Кал-Ел/Кларк Кент в нова светлина, като съчетава традицията с най-модерни технологии

Щитът с голямо S по средата е вероятно най-разпознаваемият фамилен герб в историята.

Вече 75 години той символизира силата и смелостта на супергероя, който гордо го носи на гърдите си.

Първоначално буквата S идва от името Супермен, но в по-късните комикси е обяснена като хералдически знак на рода Ел, символ и на надеждата. 

Художници по костюмите в "Човек от стомана" са Джеймс Ачисън, трикратен носител на "Оскар" през 80-те (с "Реставрация", "Опасни връзки" и "Последният император"), и Майкъл Уилкинсън ("Здрач: Зазоряване", "300").

Към задачата да модернизират глифа и емблематичното синьо-червено трико двамата подхождат смело и с уважение. 

Предишният Супермен от големия екран - Брандън Рут, в традиционния костюм с червените шорти, във филма на реж. Брайън Сингър "Завръщането на Супермен" (2006)

Символиката от комиксите и предишните филми е разпознаваема по целия свят и затова за екипа е важно да бъде интегрирана естетически към останалата част от филма, по която работи режисьорът Зак Снайдър.

Уилкинсън описва подробно еволюцията на костюма: "Освен традиционното обяснение, че е направен от плата, в който родителите му са го увили като бебе, ние добавихме идеята, че всички жители на неговата родна планета Криптон носят дрехите като защитен слой. Следователно, когато виждаме Джор-Ел (Ръсел Кроу) или членовете на съвета, или войниците - всички те имат един и същ тип костюм под различни слоеве дрехи и доспехи. И всеки носи глиф на фамилията си."

Супермен / Кларк Кент / Кал-Ел (Хенри Кавил) с Ръсел Кроу, който играе баща му, учения Джор-Ел от планетата Криптон.

Актьорът от "Гладиатор" тук влиза в ролята, изпълнявана в първия "Супермен" (1978) от Марлон Брандо. Пред MTV Кроу описва облеклото си в "Човек от стомана" като едно от най-тежките, които е носил през цялата си кариера, буквално и преносно:

"Имам чувството, че се състоеше от четири слоя ликра, а когато сложиш отгоре церемониалните дрехи и близо 20-килограмовата кожена мантия, бойните сцени бяха предизвикателство - както и фактът, че не можеш да отидеш до тоалетната в продължение на осем часа. Самото му събличане отнемаше по 20-25 минути."

След като произходът бил изяснен, дизайнерите започват да умуват как точно да е облечен Супермен в най-новата си версия. Първоначалната концепция е на Ачисън и неговия екип, които рисуват десетки версии на костюма, а червените шорти стават все по-малки и по-малки - докато един ден просто изчезват от полезрението.

Процесът е завършен с дизайна на Уилкинсън. След няколко месеца експерименти и множество прототипи художниците се спират на вариант, който запазва основните елементи, но в модернизиран вид - и се възползва от всичко, което съвременната технология може да предложи: дигитално 3D сканиране на тялото, компютърен дизайн, новаторски тъкани.

Реализирането на тези идеи на практика се оказва малко по-сложно. Екипът на Уилкинсън сканира Хенри Кавил и прави негово копие в реален размер, като скулптира тялото и добавя под костюма подплънки от латексова пяна с лъскаво хромово покритие, за да стане разтеглив.

Горният слой се състои от специален мрежест материал, върху който с печатна техника се симулира ризница с метален ефект - за да изглежда по-добре по време на снимките. Компютърно генерираният глиф S е произведен чрез програми за 3D чертане и 3D принтиране.

Въпреки високите технологии на дизайн и производство Снайдър уверява, че героят си остава все същият Супермен, защото "има червено наметало и S на гърдите си, носи син костюм и червени ботуши".

В действителност от самото начало на Криптон е характерно носенето на мантии, под които останалата част от одеждите не са толкова колоритни: Джор-Ел (Ръсел Кроу) носи много тъмен сиво-син костюм, генерал Зод (Майкъл Шанън) е в черно, целия ръководен съвет на планетата е в мрачни цветове.

Според Уилкинсън така се демонстрира, че те са "обременени от историята, придържат се към културните ограничения, които им пречат да търсят нови решения на проблемите". В тежките им дрехи виждаме буквално бремето на техния свят и някогашното величие, което вече не съществува.

Генерал Зод и свитата му от Криптон, в която ключово място заема войнствената Фаора (германската актриса Антье Трауе)

"Създадохме свои собствени тъкани, които да изглеждат като чуждоземни материи - гравирахме кадифе с бродерия и ситопечат, за да повдигне тъканта, - и се надяваме да сме предали усещането за грандиозна цивилизация, чийто разцвет е бил много отдавна", добавя той.

На Земята необходимостта Кларк Кент да не се набива на очи се отразява в дрехите му.

"Той носи дрехи на много слоеве - обяснява Уилкинсън. - Отначало се слива с хората, като носи брада и ходи с вдигнат качулка, не е разпознаваем. Намеква се за нещо по-мащабно, но то не си проличава, докато не влезе в костюма на Супермен. Тогава се вижда началото на неговата трансформация. Силуетът му става съвсем различен и дрехата наистина влияе на движенията му. Сега той наистина не е като останалите хора. Той е Супермен."