За мръсния въздух през последните четири-пет дни спомага мощен антициклон, който започва да се оттегля, докато междувременно от Столичната община продължават събирането на автомобилни гуми, излезли от употреба

Ще посрещне ли София европейските лидери с мръсен въздух като голям град в Китай? Дори през почивните дни нивата на фини прахови частици са достигали до 250 микрограма на куб. метър при допустима норма 50, показа сайтът на фондация "Код: България" AirTube. Най-мръсен въздух са дишали столичани в кварталите Красна поляна, Овча купел, Западен парк и Бъкстон.

Виж още: Кой е виновен за мръсния въздух?

Петте автоматични станции на Национална автоматизирана система за контрол качеството на атмосферния въздух - "Дружба", "Надежда", "Хиподрума", "Павлово" и "Младост", - са отчели превишавания на среднодневната норма на фини прахови частици на 5, 6 и 7 януари между 1,2 до 3,1 пъти. За 8 януари станциите са отчели превишавания от 2,1 до 4,7 пъти, като най-високо е превишаването на станция "Хиподрума", призна столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Качеството на въздуха обаче започва да се подобрява заради очакваното по-динамично време. За мръсния въздух през последните четири-пет дни спомага мощен антициклон, който в сряда започва да се оттегля, обясни пред БНР синоптикът Красимир Стоев от Националният институт по метеорология и хидрология (НИМХ) към БАН.

Той увери, че в София настъпва подобрение на видимостта, а мъглата няма да е толкова гъста: "Изобщо през следващите дни предстои динамика в атмосферната циркулация, така че определено ще е по-чист въздухът."

Според учените от НИМХ основна причина за завишените нива на фини прахови частици през зимните месеци в София е т.нар. "температурна инверсия". Това означава, че в Софийското поле, което е котловина, студеният въздух се задържа ниско в атмосферата и това не позволява естествената вентилация.

Този процес може да се илюстрира и чрез температурата на въздуха - например сутрешните температури в жк "Дружба" са по-ниски, отколкото на Копитото. При температурна инверсия замърсителите остават ниско в атмосферата и се натрупват, което е и причина най-високи нива на фини прахови частици да се засичат в часовете от полунощ до рано сутрин, напомня Столичната община.

Виж още: Фандъкова предлага безплатен градски транспорт при замърсен въздух

След лавината от критики срещу местната власт, отправени от гражданските организации, лично кметът Фандъкова обяви в социалните мрежи какви мерки са взети заради завишените нива на фини прахови частици през последните дни. Планира се например миенето на улици в дни, когато няма опасност от заледяване заради ниските температури. На основни булеварди като "Ботевградско шосе" и "Черни връх" се извършва механизирано метене.

Същевременно статистика, огласени тези дни от Евростат, показва, че у нас хората, които признават, че не могат да отопляват домовете си достатъчно, са 39% - най-много в целия ЕС, където средно под 10% от населението има подобен проблем.

В дъното на класацията преди нас са Литва и Гърция с по 29%, Кипър с 24% и Португалия с 22%. На другия полюс са Люксембург и Финландия - не успяват да стоплят домовете си едва 2% от техните жители.

Виж още: Как да намалим сметките за отопление през студените месеци

"Основните ни усилия са насочени към ограничаване горенето на отпадъчни материали: гуми, отработено масло, пластмаси, едрогабаритни отпадъци, текстил и др. Продължаваме събирането на гуми, излезли от употреба, което започнахме през декември. До момента сме събрали около 3000 гуми в районите "Овча купел", "Младост" и кв. "Д. Миленков" в район "Искър".

През уикенда откриваме още два пункта - в "Люлин" и "Връбница". Целта ни е гумите да не достигат до недобросъвестни граждани, които да ги използват за горене. Организираме и акция по събиране на текстил, която също има за цел да предотврати вторичното му събиране от контейнерите и горенето му", подчертава Фандъкова.

Освен пунктовете за събиране на вторични суровини, се проверяват и автосервизите, допълва столичният кмет. Съставени са осем акта за нарушения, като глобите, които се налагат от РИОСВ, са до 4000 лв.

Виж още: Транспортът - целогодишният замърсител на столицата

Според експерти, цитирани от Би Ти Ви, 60% от замърсяването в столицата се дължи на автомобилния трафик. В същото време 1/3 от автомобилите в столицата са извън екостандартите и могат да бъдат спрени от движение, сочат данните на КАТ.

Защо 100 хил. автомобила в София са без катализатори? Българинът предпочита да няма, защото той пречи на движението на автомобила, коментира управителят на автосервиз Иван Ефремов.

Същевременно през последните години броят на регистрирани автомобили расте, като своеобразен бум е имало на 28 декември, когато през пункта на столичната Пътна полиция документи за регистрация са подали собствениците на 1465 превозни средства.

В началото на 2018 г. Столичната община оборудва техническия пункт на "Пътна полиция" - СДВР, със седем газ-анализатора, връчени от кмета Йорданка Фандъкова на комисар Тенчо Тенев, а екоминистърът Нено Димов приветства инициативата, като заяви, че "осигуряването на тези уреди е сред важните стъпки в общите усилия за подобряване и опазване чистотата на въздуха".

Отсега нататък автомобилите, които замърсяват въздуха, ще бъдат проверявани и колата ще може да тръгне отново, след като се ремонтира и мине през техническия пункт на КАТ. Според специалисти обаче дори и новият катализатор няма как сам по себе си да помогне на стария автомобил да покрие екологичните изисквания.

Виж още: Китай премахва 6 млн. автомобили

Част от шофьорите вече са се стреснали и са посетили сервизите. Други мислят да дадат старите си возила на вторични суровини, обобщава Би Ти Ви.

Ако се налага да купувате катализатор, цената му за среден клас е около 500 лева; ако обаче вече имате такъв и той е запушен, може да бъде ремонтиран. Снимка: Би Ти Ви

Източник: Би Ти Ви, БНР, пресцентър МВР