Шефът на автомобилния концерн проф. д-р Мартин Винтеркорн подаде оставка

"Шокиран съм от събитията през последните дни. Преди всичко съм поразен, че злоупотреба в такъв мащаб е възможна във "Фолксваген груп". Като изпълнителен директор поемам отговорност за нередностите, открити в дизеловите двигатели, и съм помолил надзорния съвет да прекрати правомощията ми...

Върша това в интерес на компанията, макар че не съм в течение на нарушения от моя страна. "Фолксваген" се нуждае от ново начало - и в персонален план. Разчиствам пътя със своята оставка.

Винаги съм бил движен от желанието си да служа на фирмата, особено на нашите клиенти и служители. "Фолксваген" беше, е и ще бъде моят живот. Процесът на изчистване и прозрачност трябва да продължи. Това е единственият начин да се възвърне доверието. Убеден съм, че "Фолксваген груп" и екипът й ще преодолеят тази тежка криза."

С това изявление шефът на германския автомобилен концерн "Фолксваген груп" проф. д-р Мартин Винтеркорн подаде оставка след разкритията, че на контролните органи са били подавани манипулирани данни за вредните емисии от дизеловите двигатели.

Виж още: Кой продава най-много автомобили

Скандалът тръгна от разкритията на малък изследователски екип в университета на Западна Вирджиния, ръководен от Даниел Кардър. Проучването им стига до първите доказателства, че "Фолксваген" мамят при резултатите от тестовете. Учените стигат до извода, че на пътя автомобилите (от моделите "Фолксваген Пасат", "Фолксваген Джета" и BMW X5) изпускат многократно по-високи нива на дизелови емисии спрямо изпитанията за пред регулаторите.

Изследването им е финансирано от неправителствената организация Международен съвет за чист транспорт (ICCT) през 2013-2014 г., а по-късно е предадено на Американската агенция за защита на околната среда и Калифорнийския съвет по въздушните ресурси (CARB).

Резултатите са достъпни от миналата година насам, но сега подобни несъответствия били установени и в Европа, от Съвместния изследователски център към Европейската комисия, обяснява "Ройтерс".

Видео: "Фолксваген" владее Силата

Тази седмица стана ясно, че "Фолксваген" рискува да плати на САЩ 18 млрд. долара плюс обезщетенията на половин милион американски потребители, които се обединяват в съдебен процес срещу германския производител, припомня Нова телевизия. Загубата от борсовите пазари се изчислява в милиарди.

Скандалът се разгоря допълнително, след като стана ясно, че германското правителство е знаело за измамата. Тя се състои в инсталирането на софтуер, който установява кога една кола е в изпитателен режим - и така, докато са под контрол, автомобилите намаляват въглеродните емисии, но само за момента на тестване. На практика обаче емисиите са по-високи от стандартите за Америка.

Така сега половин милион леки коли, продадени в САЩ след 2009 г., ще бъдат изтеглени от пазара. Измамата е била прилагана и в Европа, така че аферата се разраства. Американската екоинспекция е установила, че общият брой подправени коли зад Океана е 482 хил. За разглеждания период "Фолксваген" са произвели общо 11 млн. леки коли, което значи, че още над 10 млн. са на пазара в Европа.

Видео: Кучета и "Междузвездни войни" в реклама на "Фолксваген"

Източник: "Фолксваген"; "Ройтерс"; Нова телевизия