Около личността на канонизираната от Католическата църква "майка на бедните" от албански произход (1910-1997) не липсват и спорни моменти

Майка на бедните и защитник на човешкото достойнство още от зачатието, но заедно с това и световен лидер, който умее да помири враждуващи страни в конфликт и разреши противоречиви проблеми, привидно неразрешими - за тази своя дейност Майка Тереза бе удостоена с Нобеловата награда за мир през 1979 г., а сега във Ватикана е и нейната канонизация - кулминация на обявената от папа Франциск Година на милосърдието, съобщава радио "Ватикана".

Виж още: Най-краткият път - правилният. Най-красивият подарък - прошката. Най-добрите учители - децата (Майка Тереза, Webstage.bg)

Родена е под името Агнес Бояджию през 1910 г., в семейство на албански католици от днешната македонска столица Скопие. Едва на 12, скоро след смъртта на баща си, тя вече е решила да стане монахиня. През 1928 г. заминава за Ирландия, а оттам е прехвърлена в Индия, където през 1931-ва приема името Тереза и започва преподавателска дейност.

На 10 септември 1946 г. чува за първи път гласа на Исус, който иска от нея "да отиде сред най-бедните от бедните, в гетата на Калкута (дн. Колката), за да им занесе Неговите светлина и любов", като този вътрешен глас година по-късно е съпроводен и от видения.

Така през 1950 г. Майка Тереза основава в индийския мегаполис ордена "Мисионерки на милосърдието", където прекарва целия си живот в грижа за бедните и бездомните. Умира на 87 през 1997 г., като още приживе е наричана "светицата на канавките".

Официалното лого за канонизацията на Майка Тереза от Калкута. БНТ предава пряко от Рим светата литургия тази неделя, 4 септември, от 11,30 ч.

Но въпреки новия статут на светица, даден й от Римокатолическата църква, нейната личност се смята за противоречива, а критиците й изтъкват редица

порочни практики в хуманитарната дейност, с която става световноизвестна

През 2003 г. д-р Аруп Чатърджи издава книгата Mother Teresa: The Final Verdict (Майка Тереза: Присъдата), където обобщава доказателствата, че "Мисионерките на милосърдието" са полагали неадекватни грижи за хората, в чието име е създаден орденът...

58-годишен лондонски лекар от индийски произход, бил притеснен и от представянето на родната му Калкута като едно от най-мизерните места на света, "черна дупка". Столица на Британска Индия, в продължение на близо 140 години, градът бил смятан за една от перлите в короната на Британската империя, докато през 1911 г. центърът на властта не бил преместен в Делхи...

Лекарят, който познава гетата там още от студентските си години, разкрива "култ към страданието" в домовете на мисията, където децата били завързвани за леглата, а на умиращите пациенти не се давала друга утеха, освен аспирин.

Не само той твърди, че Майка Тереза се е придържала към скромност и аскетизъм в работата си до такива крайности, че е позволявала многократното използване на спринцовки и толерирала

примитивни битови условия,

при които пациентите трябвало да ходят по голяма нужда пред очите на другите... Едва при емигрирането си във Великобритания в средата на 80-те обаче д-р Чатърджи осъзнал колко лоша е станала репутацията на Калкута в западните среди.

През 1994 г. той се свързва с продуцентската компания на Тарик Али и резултатът е документалният филм Hell's Angel (Ангелът на Ада), в който участва друг изявен критик на Майка Тереза - покойният вече британски журналист и автор в американското сп. "Венити феър" Кристофър Хътчънс.

Той посещава сиропиталището й в Колката още през 1980 г., а в средата на 90-те издава книгата The Missionary Position: Mother Teresa in Theory and Practice (Позата "Мисионер": Майка Тереза на теория и практика). През 2003-та, когато папа Йоан Павел Втори я обявява за блажена, Хътчънс публикува поредица статии, в които определя бъдещата светица като "фанатичка, фундаменталистка и измамница".

"Огромните суми пари, които събираше,

бяха харчени основно в нейна собствена чест. Освен това се сприятели с цяла верига мошеници и експлоататори - от Чарлз Кийтинг от "Линкълнс сейвингс енд лоун" до отвратителната династия на диктатора Дювалие в Хаити, като приемаше и от двамата огромни дарения - пари, които на практика са били откраднати от бедните", твърди публицистът.

Аз съм обикалял Калкута в нейната компания и съм стигнал до извода, че тя не беше толкова приятел на бедните, колкото приятел на бедността, разказва Хътчънс в сп. "Венити феър" през 2001 г.

Тя възхваляваше бедността, болестите и страданията като дарове свише и учеше хората да приемат тези дарове с радост в душите; непреклонно беше против единствената политика, която облекчава бедността навсякъде по света, а именно - овластяването на жените и възможността им да контролират сами раждаемостта си, обяснява авторът в статията си, където всъщност описва как е давал показания пред Ватикана във връзка с предстоящото й канонизиране.

Според него Майка Тереза винаги е била привърженик на най-крайните варианти на църковните догми, а когато получава Нобеловата награда, обявява, че най-голямата заплаха за световния мир са... абортите.

"Най-големият унищожител на мира е абортът,

защото ако една майка може да убие собственото си дете, какво ни спира аз да убия вас и вие да убиете мен? От едното до другото няма никаква разлика", обяснява тя в Нобеловата си лекция при получаването на престижната награда за мир през 1979 г.

Междувременно д-р Чатърджи провежда стотина срещи и разговори с доброволци, монахини и журналисти, запознати с практиките, които прилагат в работата си Мисионерките на милосърдието. Разказват му, че служители с минимален медицински опит дават на пациентите остарели лекарства на по 10-20 години, а чаршафи с лекета от фекалии се перат в мивката, използвана за миене на съдовете...

В миналото също са били отправяни подобни критики, които орденът на Майка Тереза не е отричал - обикновено отговорът бил, че сестрите работят по въпроса. Днес, твърдят оттам, пациентите с физически и умствени увреждания се консултират редовно от рехабилитатори и терапевти, а тежките случаи, които изискват хирургична намеса и по-сложна грижа, се водят в близките болници.

Така се постъпвало и по времето на Майка Тереза, но тогава нямало толкова много медицински специалисти на разположение, обяснява говорителка на Мисионерките на милосърдието, цитирана от в. "Ню Йорк таймс". Освен това някои от монахините преминали през допълнителна медицинска подготовка, а поддръжката се е подобрила. Д-р Чатърджи също не отрича, че след смъртта на Майка Тереза през 1997 г. в домовете на мисията са започнали

да гледат по-сериозно на хигиената и са внедрили употребата на еднократни игли за спринцовки...

Против Майка Тереза обаче се изказват и хиндуистки националисти, според които пациентите на домовете й били принуждавали да приемат католическата вяра. Хътчънс също я упреква, че използва ресурсите на ордена си за налагане на католическия фундаментализъм в страните от Третия свят.

Нечестивият брак между безвкусната медийна истерия и средновековното суеверие родиха един идол, който малцина са имали лошия вкус да оспорят, заключава той в "Ангелът на Ада".

Хитът на Джоан Осбърн от 1995 г. St. Teresa не е посветен на нея, но заглавието му е подходящо за днешния повод...

Източник: По материали от "Ню Йорк таймс" и "Венити феър"