Изданието нарежда хита му "Хабиби" сред 25-те песни, които показват в каква посока върви съвременната попмузика, и разговаря с Краля на попфолка какво е да си едновременно ром и гей в България

Някога албумите бяха царе - на грамофонни плочи, после и на компактдискове. В дигиталната епоха обаче на пиедестал са отделните песни, които хората си купуват онлайн, гледат като видеоклипове, споделят и обсъждат.

С тези мотиви - вдъхновени и от дебатите около посланията във Formation на Бийонсе, - "Ню Йорк таймс магазин" правят подборка от 25 песни, които показват накъде отива популярната музика.  

На първо място е поставена Sorry на Джъстин Бийбър, определяна като "заразителна конфекция" и "чипс за слуха". 

Сред по-известните имена в списъка са още Риана, Кендрик Ламар, Фарел Уилямс, Питбул, "Колдплей" (с Hymn for the Weekend) и Лайънъл Ричи със старата си балада Hello, която стана отново актуална покрай едноименния хит на Адел, и... Азис.

Това не е първата му поява по страниците на авторитетния вестник - през 2009 г. дуетът му с рапъра Устата "Точно сега" беше обявен за кич на деня в рубриката за мъжка мода. Нееднократно репортажи за него са правили и Би Би Си, а Майкъл Пейлин го включва в поредицата си "Нова Европа" (Michael Palin's New Europe)

В музикалната класация Краля на попфолка заема последното, 25-о място с "Хабиби" (преди почетното споменаване на покойния Дейвид Боуи с Blackstar), а авторката Мак Маклилънд го определя като "вирусна сензация, която предизвиква всяко табу в консервативна България".

Известна с репортажите си от кризисни зони

като Мианмар, Хаити и Конго, както и с мемоарната си книга Irritable Hearts: A PTSD Love Story, посветена на посттравматичното стресово разстройство (ПТСР), Маклилънд е написала в списанието обширно есе за Азис и успеха на "Хабиби", в което се казва:

"Звуците, с които започва "Хабиби", напомнят за турски пазари - или цигански катун. Но това всъщност е българска чалга - попфолк жанр, популяризиран и олицетворяван в най-висока степен от Азис, чийто клип към тази песен надхвърли 20 млн. прегледа в YouTube само за четири месеца след пускането му през ноември.

Трудно е да се каже дали това е най-големият хит в кариерата на т.нар. "крал на чалгата", но при всички случаи облеклото му, напомнящо за Faith на Джордж Майкъл е най-мъжественото, което е носил досега, в контраст с неговия обичаен стил на секси травестит.

Виж още: Азис отново в чужди медии

Намерението ми беше да покажа на българите, че хората са различни - и да им помогна да възприемат различните, да ни харесват такива, каквито сме, обясни наскоро певецът във видеоинтервю по "Скайп".

Роден в единствения български женски затвор

(майка му е арестувана за търговия с вносни дрехи преди падането на комунизма), Азис бил белязан като "различен" още с идването си на бял свят. Той е гей в общество, което отхвърля хомосексуализма, и циганин в една от няколкото държави, където гоненията на тази етническа група продължават.

В България и двете прослойки са обект на дискриминация, "гей" и "ром" са думи, които хората тук ненавиждат, а аз съм обременен и от двете, споделя изпълнителят

Майка му обаче била решена да направи от сина си звезда и след като излиза от затвора, започва да го мъкне по прослушвания и кастинги. 

"Никой обаче не искаше циганче. Не искаха циганче в хора си, не искаха циганче по телевизията, където и да било - изглеждаше немислимо да се появи някой като мен", продължава разказа си той.

Виж още: Азис: Интегрирах се в обществото, защото го исках

Тази поредица от унижения обезсърчила майка му и когато бил на осем, се преместили в Западна Германия. Завърнал се в България няколко години по-късно, след падането на Стената, а мечтата на майка му станала негова собствена в нощта, когато запял в ресторант под акомпанимента на оркестър...

Днес на 38, Азис е изоставил външността на "примадона",

донякъде защото се е "уморил и остарял прекалено за това" - влизането в женската роля му коствало три часа предварителна подготовка.

Другата причина е, че вече не чувства нуждата да заявява позиция. "В днешно време можете да видите по улиците момчета във впити джинси, хванати за ръце. А в София дори има улица, където можете да правите секс с транссексуален", казва той, докато се кикоти като някой особено обаятелен злодей на "Дисни".

"Направих каквото можах, за да променя възприятието на хората - добавя той по-късно. - Показах им, че можеш да си циганин и да си интелигентен, да си гей и да си готин. Това е. Не съм в състояние да върша едно и също в продължение на 20 години."

През 2015 г. в родината си Азис е най-търсената личност в "Гугъл", но този факт не намира особено място в българските медии.

Виж още: Азис най-търсен от българите в "Гугъл"

Те са готови по-скоро да приемат чуждестранните изпълнители с хомосексуална ориентация, отколкото да признаят, че имаме собствена гей знаменитост, казва той и философски заключава: 

"Има хора, които ме спират по улиците и казват: "Не мога да те понасям, не мога да те гледам, но просто затварям очи и те слушам как пееш." Затова хората ценят моето пеене, въпреки че мразят гейовете и ромите."

Заглавието "Хабиби" има арабски корени, но според него няма предвид, че в България арабите и ромите може да имат сходна участ. (В скорошен доклад на "Амнести интернешънъл" се отбелязва, че мигрантите живеят в страх от "ксенофобски престъпления".) 

Смисълът по-скоро е, че у нас са модерни арабските бръснарници,

обяснява той и споделя, че е виждал младите хора да обсъждат това във "Фейсбук".

Някой ден примадоната ще се завърне, обещава той, а междувременно обмисля да запише песен изцяло на английски, ориентирана към американската публика - към която има послание, макар и не политическо.

"Искам да научат за България. Искам да им кажа, че това е малка, но много красива страна, където природата е невероятна, хората - много дружелюбни, особено в провинцията, а освен това имаме най-вкусното бяло сирене."

Източник: Ню Йорк таймс магазин