В Силиконовата долина прогнозират още неприятности за социалната мрежа след разкритията за изтекли данни на 50 млн. потребители чрез приложение, продало информацията на агенция за политическа реклама
"Фейсбук" вече никога няма да бъде същият, а шефовете му сринаха репутацията си, прогнозират в Силиконовата долина след мегаскандала с изтичането на информация за повече от 50 млн. потребители.
В основата му стоят разкритията на американския в. "Ню Йорк таймс" и британския "Обзървър" от 17 март, че консултанти на настоящия американски президент Доналд Тръмп са злоупотребили с личните данни на 50 млн. потребители.
След няколкодневно мълчание основателят на "Фейсбук" Марк Закърбърг призна, че социалната мрежа е допуснала грешки, които са позволили данни за потребителите й да попаднат в анализаторската фирма "Кеймбридж аналитика" - и се зарече да внесе промени.
Виж още: Как да спрем приложенията във "Фейсбук" да използват личната ни информация
В интервю за Си Ен Ен, дадено в нощта срещу четвъртък, 22 март, Закърбърг се извини за случилото се и обеща да предприеме действия срещу недобронамерените приложения.
"Това е голяма злоупотреба с доверието на хората. Наистина съжалявам, че се случи. Основно наше задължение е да защитаваме данните на потребителите. Ако не го правим, не заслужаваме правото да работим за хората", категоричен беше той.
"Кеймбридж аналитика" е съоснована от Стив Банън, доскоро ключов съветник и дясна ръка на US президента, и е финансирана от милиардера Робърт Мърсър, виден дарител на Републиканската партия на САЩ. С информацията се сдобили чрез външен източник, който твърдял, че ще използва данните за академични цели.
Днес компанията е обект на обвинения от двете страни на Атлантика, че е използвала потребителски данни за нуждите на своите политически клиенти. Освен Доналд Тръмп, от дейността й са се облагодетелствали и политици, водещи предизборни кампании в Европа, Кения, Малайзия, Мексико и Австралия.
Виж още: Лакомията на "Фейсбук"
Миналия петък вицепрезидентът на социалната мрежа Пол Грейуал призна, че са станали жертва на измама, но увери - няма откраднати пароли или хакерски пробив, а информацията е била предоставена доброволно от потребителите.
Разработчикът - психологът от руски произход д-р Александър Коган, по онова време преподавател в Кеймбридж - поискал и получил достъп до данните им след сваляне на приложението ThisIsYourDigitalLife, което предлага персонална прогноза и се рекламира като инструмент, ползван от психолози с изследователска цел.
Около 270 хил. души са свалили това приложение, предоставяйки му по този начин достъп до личната си информация. Изтеклите данни включват самоличността, приятелския кръг и харесванията. Само много малка част от потребителите обаче са давали съгласие тези подробности да бъдат разкривани на трета страна - в случая "Кеймбридж аналитика".
Бившият й служител Кристофър Уайли, който стои в основата на разкритията, признава пред британския в. "Гардиън", че за събирането на тази информация са били похарчени 1 млн. долара. Началото е още през 2014 г., преди частичните избори в САЩ, като целта била да се профилират индивидуалните избиратели, за да се насочва към тях персонализирана политическа реклама.
Във Великобритания и САЩ вече започна проверка срещу платформата, а Закърбърг е призован да свидетелства пред депутатите. Акциите на "Фейсбук" се сринаха с повече от 20 пункта, което се равнява на загуби за десетки милиарди долари.
Виж още: Каква информация не трябва да споделяме във "Фейсбук"
Британският премиер Тереза Мей беше принудена да вземе отношение по темата в парламента, където заяви: "Правителството на Великобритания, доколкото ми е известно, няма договор с "Кеймбридж аналитика". Видяхме какъв е случаят и обвиненията към тази компания са много сериозни. подкрепям действията на разследващите, защото хората трябва да знаят как се използват личните им данни."
В ход сред потребителите е кампанията #DeleteFacebook (Изтрий "Фейсбук"), а в Силиконовата долина прогнозират, че скандалът ще сложи край не само на перспективите за политическа кариера на водещи фигури от ръководството на интернет гиганта, но и на плановете им за експанзия в Китай.
Виж още: Знам къде живее котката ти!
Броят на регистрираните ползватели на социалната мрежа вече е 2,25 млрд., а техните постинги, реакции и търсения в социалната мрежа могат да са достатъчни за извличането на достатъчно информация, от която да се състави персонален профил, твърдят специалисти. Точно това е идеята на приложението, заради което избухна скандалът.
Самият автор на технологията остава скептичен. По думите му: "Точността на тези данни е изключително преувеличена в практиката. В най-добрия случай имахме шест пъти по-голяма вероятност да направим погрешен профил за един човек, отколкото правилен."
Дори да нямаме регистрация в социалните мрежи обаче, използването на компютър и телефон може да даде много лична информация за нас, предупреждават експерти. Който не иска да го следят, да не ползва електронни устройства, коментира пред Нова телевизия създателят на Софтуерния университет Светлин Наков.
Той поясни, че всъщност става въпрос за маркетингова информация: "Това е нещо, което се прави всеки ден от всички добри маркетингови агенции. Тези, които не го правят, просто не са добри в дигиталния свят."
Това е абсолютно позволен маркетингов инструмент във "Фейсбук", добави той и приведе пример как потребителите виждат реклами, базирани на онова, което са харесвали и търсили в Мрежата. Не твърдя, че не изтичат данни, но става въпрос за маркетингови данни, а не лични, подчерта Наков, като подчерта:
"Имейлът и телефонът са лични данни. Маркетинговите данни обикновено са анонимни. Не те интересува на кого показваш рекламата като име и фамилия, а че се интересува от ботуши. Ако ти му продаваш реклама за цимент, да си строи къща, а той се интересува от ботуши, това не е ефективно."
По думите му от столетия психолози, професори и експерти работят по въпроса как хората да си променят мнението. Разликата между дигиталните канали и уличната агитация според него е, че в единия случай се стига за по-кратко време до много повече хора.
Виж още: Защо малките фирми нямат такава полза от "Фейсбук"
От бизнес гледна точка "Фейсбук" е маркетингова машина, а от гледна точка на потребителя е нещо полезно, добави Наков. Той лично е на мнение, че дали "Фейсбук" създава повече рискове, отколкото ползи, е въпрос на гледна точка.
"Фейсбук" ни следи и събира информация за нас, защото ако не го прави, ще фалира -- "ненормалното е вече, ако минат една граница", споделя още той и допълва: "Това е политика на големите задкулисни играчи - много по-лесно е да управляваш едни хора, които имат телефон, отколкото едни, които нито знаеш, нито си чувал."
Прогнозата му? "Битката "свобода срещу контрол" се пренесе в дигиталния свят и доби още по-големи размери. Следващият епизод са парите - парите ще станат дигитални, имотните регистри ще станат дигитални."
"Бих дал съвет, на който иска да не го следят, да не ползва електронни устройства. Няма друг начин. Мобилните оператори ни следят, знаят къде сме, кога сме и с кого. Имат записи на нашите разговори и са длъжни да ги дадат на полицията, ако има разследване", изтъкна още Наков.
0 Коментара
Бъди първия коментирал! Вход Регистрация Влез с Facebook