По думите на министър Павлова ако пътищата не бяха обработени, снежната покривка щеше да е един метър

От тази година програмата за саниране вече е отворена и за всички по-малки сгради, не само за големите панелни сгради над 36 апартамента. Обектите с по-малко на брой апартаменти и тухлените сгради също могат да кандидатсват по програмата за саниране, заяви министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова пред Би Ти Ви.

Виж още: След санирането всеки апартамент ще си има отделен топломер

Постигнатият ефект от санирането е минимум 45-50% намаляване на сметките за отопление, което е отчетено при измерените сметки на някои от готовите вече санирани сгради. По Европейската програма са готови вече 156 обекта, а други 150 са с готовност за реализиране и са преминали към националната програма. Над 2300 са сградите в процес на реализация. Програмата ще се рестартира през пролетта на тази година между април и май.

Почистването на заснежените улици

Относно проблемите с движението заради снега по пътищата Павлова коментира, че са взети всички възможни мерки.

"Най-лесно е да се каже, че не се чисти. Стандартите изискват при обилен снеговалеж да спрем движението, да изчистим и след това да пропуснем трафика. Ние ограничихме тежкотоварния трафик и оставихме снегорините да въртят. Ако пътят бе беше обработен, щяхме да имаме метър сняг", коментира тя.

Виж още: 18 препоръки за безопасност по пътищата в зимна обстановка

Тя подчерта, че ако движението по време на голямото прибиране е било спряно, за да се обработи пътната мрежа както трябва, пак е щяло да има недоволни.

"Зима е, какво да има на пътя? Може и да има начин да се сложат реотани на пътя, ще стане още по-скъпо. Не трябва да драматизираме, не трябва да преекспонираме", добави Павлова.

Винетките и пътната мрежа

"Тези, които с основание предлагат винетката да не е само за календарната година - с въвеждането на електронната винетка ще преодолеем този въпрос - каза още министърът на регионалното развитие. - Тя ще е валидна след година от месеца на закупуване. Т.е. ако водачът си закупи винетката през юни, тя ще важи до юни следващата година и това е възможно благодарение на електронните стикери. Ще облекчим и закупуването им", каза още тя.

"Винетките нямат нищо общо с поддръжката на пътищата. Нормите за почистване в града и извън града са различни. Трябва да мислим и за ефективност, защото се поддържат пътища, по които минават три коли за една нощ", категорична бе Лиляна Павлова.

"Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) ще изготви стратегия за развитието на пътната мрежа в Северна България и ще поиска от Министерския съвет да я внесе в Народното събрание. Целта е да бъде получена подкрепата за развитието на региона и конкретно за изграждането на магистрала "Хемус", която е много скъпо съоръжение и довършването ѝ ще коства поне 2 млрд. лв.", поясни още тя.

Виж още: Експерт предлага пътуване без винетки по второкласните пътища