От есента третокласниците ще изучават нов учебен предмет - компютърно моделиране, съобщи просветният министър на конференцията "Обучение за създаване: от дигитални ползватели към дигитални създатели"

5000 български гимназисти допълнително ще бъдат обучени да програмират, а в средносрочен план компютърното обучение ще започва още от I клас - това са част от мерките, набелязани за повишаване на дигиталните умения на учениците у нас.

Това стана ясно на конференция по тази тема в "София тех парк" в рамките на Българското европредседателство, на която присъстваха над 300 представители на европейски и национални институции, свързани с компютърните технологии.

Предизвикателствата пред страната ни в дигиталната ера очерта на форума под наслов "Обучение за създаване: от дигитални ползватели към дигитални създатели" министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.

Учениците ни трябва не само да знаят как да използват дигитални устройства, но и да се научат да създават компютърни продукти, категоричен беше той. Затова 5000 гимназисти ще бъдат обучени на приложно програмиране по програмата "Старт за IT кариера".

"Извън тези, които учат професионално направление "Информатика", може би най-големият дял са ученици в математическите гимназии. Ние предвиждаме разширяване на тази програма, тя постепенно ще обхване три випуска", обясни просветният министър.

В III и IV клас ще се учи "Компютърно моделиране", от V до XII клас - информатика. В средносрочен план базови компютърни умения ще получават дори първокласниците.

Формирането на дигитални умения ще трябва да става чрез всички учебни програми, убеден е министър Вълчев.

В бъдеще над 90% от професиите ще изискват ниво на дигитална компетентност, предупреди на свой ред еврокомисарят по образованието, културата, младежта и спорта Тибор Наврачич - на фона на статистиката, че 44% от европейците нямат базови цифрови умения, макар да притежават имат таблети и компютри.

По думите му налице е сериозен дисбаланс при изучаването на математика и инженерни науки. Според него трябва да се преодолеят половите различия, защото понастоящем в Европа компютърни технологии учат четири пъти повече момчета, отколкото момичета.

Биляна Борисова от Професионалната гимназия по компютърни системи в Правец е уверена, че програмирането е и за момичета, като коментира пред БНТ: "Мисля, че не се определя от пола, аз започнах от много малка с програмирането, тъй като моят баща ме въвлече в бизнеса. Хареса ми и продължих."

Преподавателят там Венцислав Начев е убеден: "Има огромно търсене на пазара на труда за специалисти точно като нашите хора - не само в България, а и въобще в чужбина."

Учениците от двете компютърни училища в страната представиха на конференцията създадени от тях роботи. 

На място могат да видят проекти за интерактивно образование, на учене чрез игра и други методи на обучение. Форумът завършва този петък с конкретни прогнози как ще се развива дигиталното образование в Европа.

Над 400 души - учители, студенти, ученици и информатици - участват във форума, който поставя фокус върху спешната необходимост от повишаване на основните и дигиталните умения, върху необходимостта от качествено образование за всички по природни науки, технологии, инженерни науки, математика, предприемачество (STEM и STEAM). 

Зам.-министърът на образованието и науката Деница Сачева посочи, че най-важно е обучението на учителите - те да станат творци. Затова е важна и средата, в която работят, както и ролята на училищните лидери.

Предприемачеството и цифровите умения трябва да вървят ръка за ръка - технологиите не трябва да създават нови неравенства, а да намаляват съществуващите, отбеляза Сачева. Тя акцентира и на връзката между формалното и неформалното образование.

Акцент върху обучението на учителите постави и евродепутатката Ева Майдел. Според нея е важно да се привличат млади учители, които преподават по иновативен начин. Имаме нужда от наставници, които да ни научат да станем цифрови творци, апелира и ученичката Таня Оцеталова, шампионка по STEM.

За това колко е важно образованието да формира дигитални умения, но също и да се инвестира в критичното мислене говори вицепремиерът Томислав Дончев. Трябва да инвестираме в способността за преценка, да мислиш, да сравняваш, да анализираш, каза той и напомни, че уникалното, това, което прави човешкото същество личност, е способността да твори.

Източник: БНТ