Търсачката искала пари за реклами, които в действителност не са гледани от потребителите, установи проучване, цитирано от Би Би Си

Според проучване, цитирано от Би Би Си, "Гугъл" взима пари за показаните реклами, дори когато е установено, че не са гледани от реални хора.

Експертен екип е констатирал, че YouTube не взима предвид много от т.нар. "фалшиви прегледи" на клипчетата, но ги калкулира в цената.

Този казус е потвърждение за нуждата от по-прозрачни уеб анализи, коментират специалисти, а "Гугъл" обещават да си сътрудничат с учените, за да подобрят дейността си в това направление.

"Приемаме проблема с невалидния трафик много сериозно

и сме направили значителни инвестиции в технологиите и екипа, които предпазват системите ни от този проблем. Огромното мнозинство от невалидния трафик се филтрира от системите ни още преди да отчетем колко трябва да платят рекламодателите", заявява говорител на интернет гиганта.

Виж още: "Гугъл" променя онлайн рекламата

Експертите са тествали пет платформи за онлайн видео, вкл. YouTube, която е притежание на "Гугъл". Там те качвали клипове и купували таргетирана реклама, използвайки друга услуга на фирмата - AdWords. След това настроили поредица ботове (автоматизирани системи, които изпълняват зададени команди) за фалшиви прегледи на клипчетата.

YouTube отчита прегледите на всяко видео по два различни начина,

обяснява Би Би Си. Първият е т.нар. брой на зрителските прегледи, който определя колко пъти едно видео е отворено и гледано. Вторият - монетизираният брой гледания, определя гледаемостта с цел калкулирането на цената, която ще плати рекламодателят.

Това, което са открили изследователите, е, че броячът на зрителските прегледи е значително по-обективен в сравнение с монетизираните. При два от качените клипа "Гугъл" са отчели като реални само 25 от общо 150 фалшиви прегледа, а броячът за паричното им изражение - 91.

За други две видеа също били начислени суми, базирани на фалшиви прегледи, но впоследствие, при вторична проверка, YouTube определя тази дейност като съмнителна и преустановява свързания с нея профил.

"Ненадеждна статистика"

По всичко личи, че YouTube използва толерантен механизъм за разобличаване на фалшивите прегледи, които се вземат предвид при изчисляване на цената. Това е един от изводите на екипа (вж. PDF извадка в Arxiv.org), съставен от представители на четири институции: UC3M, Imdea, NEC Labs Europe и Polito.

Според тях "рекламодателите са изложени на риска да градят своите кампании на база ненадеждна статистика", а броячът на зрителските прегледи е "много по-прецизен" и демонстрира, че YouTube е в състояние да разпознава измамите много по-точно.

Какво представляват ботовете?

Ботовете се използват от филми за онлайн търсене или анализ, за да обхождат Мрежата, да извличат информация, да индексират и архивират интернет страници. Проучване от 2013 г. твърди, че те са отговорни за над 60% от целия уебтрафик.

Даниел Кнап, който е експерт по рекламата в анализаторския екип на IHS, казва пред Би Би Си, че проблемът вече е предизвикал загриженост в много среди. По думите му е налице парадоксална ситуация - имаме много повече данни, отколкото когато и да било, но

все по-малко информация относно това какво всъщност означават

В онлайн света няма единен стандарт и в този смисъл темата ще изплува периодично на повърхността, обяснява той. "Гугъл" публикува доклад, според който потребителите виждат едва 54% от видео рекламите - без да се брои YouTube, където процентът нараства до 91.

Големите рекламодатели искат да измерят възвращаемостта на своите инвестиции и нямат доверие на метриките, които им предоставят онлайн фирмите. Налице е огромен натиск да се осигури веднъж завинаги обективно измерване за показаните реклами. Според експерта проблемът е именно в липсата на златен стандарт.

Виж още: "Гугъл" е световна сила, но не завинаги

Източник: Би Би Си