Министерството на образованието никога не е предлагало термините "османско владичество" или "османско робство" да бъдат заменени със "съвместно съжителство", обяснява БНТ.

Това става ясно от внимателното изслушване на записа от пресконференцията, дадена от министерството във вторник. Напротив - оттам казват, че терминът, използван в момента, е владичество, което е равно на иго. Откъде се появи тогава информацията за замяната и коректна ли е тя? 

На журналистически въпрос как ще се нарича епохата на османското владичество в новите програми експертката по история Радостина Николова първо обяснява, че определенията на периодите дава историческата наука, а не учебната програма - но казва:

"В последно време в историческото пространство аз мисля, че много отдавна затворихме един спор - присъствие, робство или т.н. Наложи се терминът, който се използва - "владичество". Всъщност това е начинът, който най-лесно може да обясни управлението на чужд владетел в българските земи. Произходът е от гръцки: егемон - владетел, и оттам "Под игото"..."

Николова коментира също понятията "робство" и "владичество": "В момента се използват и двете понятия и това по никакъв начин не е повлияло оценката на учениците."

Виж още: Борисов поиска оставката на министър Танев

Дотук никъде няма "съвместно съжителство". Откъде тогава се появи то? В програмата по история за VI клас, след като се описва устройството на Османската империя, съпротивителните движения, изселванията на българите, се стига до начина на живот на обикновените хора, обяснява БНТ в репортаж на Елиана Димитрова.

Именно тогава се появява изречението какво още се очаква да прави ученикът: "Да дава примери за съжителство между традициите на християни и мюсюлмани във всекидневието: празници и обичаи, жилище, облекло, храна." 

Това е коректното използване на термина. За сведение - темата съществува и в досегашните учебници за VI клас, написани преди повече от 10 години, формулирана е така: "Съжителство с другите - турци, евреи, роми, арменци и други общности."

Виж още: Божидар Димитров: Точният термин е "иго"

Всъщност, за жалост, зад скандала се скрива истинската голяма и груба грешка на министерството - отпадането на цели раздели при застъпването на нова и стара програма. Най-ощетени са петокласници и шестокласници, които по история няма да учат Средновековие - цялото световно Средновековие плюс българското.

Осъзнали грешката си, от министерството предлагат учениците да вземат две години в една.

Ще направим всичко възможно в рамките на осмокласното учебно съдържание те да добият представа за средновековната история, уверява Радостина Николова. Хем Средновековие, хем XVIII-XIX век? Не си представяйте, че ще стане пренасяне на целия обем от учебното съдържание, отговаря експертката.

Освен Средновековие, тези два випуска няма да учат по география за континента Европа. Огромен проблем, който в момента министерството се опитва да замаже.

Виж още: Пиар глава затрива, или Как лошата комуникация опропастява идеи

Източник: БНТ