Запознайте се с Илон Мъск, на чийто космически кораб до три години ще полетят астронавтите на НАСА

Тези дни Илон Мъск излезе начело в класацията на "Венити феър" The New Establishment / Новият елит, а списанието отдаде това предимно на работата му по електрическите автомобили на "Тесла" (Tesla Motors), където е не само главен изпълнителен директор, но и продуктов архитект.

В списъка с т.нар. Disruptors (Новатори, за разлика от другия - Powers That Be / Авторитети) 43-годишният предприемач и филантроп изпреварва ръководители и основатели на компании като "Гугъл", "Епъл", "Амазон", "Фейсбук", "Нетфликс", "Пинтерест", "Майкрософт".

Новината от НАСА тази седмица - че от 2017 г. вече няма да са зависими от Русия за полетите на астронавти до Международната космическа станция (МКС), - обърна прожекторите към другата му компания, SpaceX, където той е главен дизайнер.

Там отдавна разработват ракетите носители "Фолкън" и космическия кораб "Драгън V2" за експедиции в околоземна орбита - а защо не и до други планети, например Марс? 

За два до шест полета SpaceX и нейният пилотиран 7-местен "Дракон" се пребориха за допълнителни 2,6 млрд. долара към досегашното държавно финансиране. Другата избрана фирма е гигантът в самолетостроенето "Боинг", за чийто космически кораб CST-100държавата дава 4,2 млрд.

Фотогалерия: Драконът, който заменя совалките

SpaceX, съкратено от Space Exploration Technologies, е третата му компания, със седалище в Хоторн, щата Калифорния, която вече с успех изстрелва сателити от космодрума в Кейп Канаверал.

Освен на Космоса обаче, Мъск е отдаден и на Земята, а сред най-големите му каузи са устойчивите енергийни източници. В тази област основен играч на американския пазар е SolarCity, доставчик на системи за слънчева енергия, където той е съосновател, акционер и член на управата.

Мъск е също така е сред основните действащи лица зад платформата за интернет разплащания PayPal. Бил е президент и главен изпълнителен директор на компанията, а когато eBay я придобиват през 2002 г., неговият дял е оценен на над 150 млн. долара.

Първата си фирма, софтуерната Zip2, създал в средата на 90-те заедно с брат си. "Компак" я купуват през 1999 г. за над 300 млн. долара, от които той получава 7%.

Фондацията, която носи неговото име, подкрепя възобновяемите енергийни източници, космическите изследвания, научната работа в областта на педиатрията.

Роден е в Южна Африка, в семейството на канадка и британец, и още от дете се занимава с компютърно програмиране.

По образование е физик, завършил в Пенсилвания, но има и бакалавърска степен по икономика. Американски гражданин е от 2002 г., а състоянието му днес е на стойност 12,9 млрд. долара.

Илон Мъск демонстрира на американската астронавтка Трейси Колдуел Дайсън интериора на "Драгън", който трябва да замени пенсионираната през 2012 г. флотилия космически совалки

Мъск е вероятно един от най-красноречивите примери за предприемачи, които разбират от онова, което произвеждат.

"Венити феър" цитират казаното веднъж по негов адрес от шефа на "Гугъл" Лари Пейдж: "Ако днес ме блъсне автобус, ще оставя всичко на Илон Мъск."

В Силициевата долина го смятат за свой светец покровител, акциите на "Тесла" се представиха най-добре през 2013 г. и нищо чудно след пускането на масовия "Модел 3" той да се превърне и в първия автомобилен магнат на новото столетие, заключава списанието.

Виж още: Защо в Норвегия електромобилите се харчат като топъл хляб

През юни Мъск хвърли поредния камък в блатото, като оповести, че би споделил патентите на "Тесла" с всяка компания, която иска да разработва електрически коли, за да може броят им по пътищата да нарасне и това на свой ред да намали скоростта на климатичните промени.

"Не мисля, че хората си дават съвсем ясна сметка колко сериозно е положението - казва той. - Трябва спешно да направим нещо по въпроса."

Първият електромобил на "Тесла" - спортният "Роудстър", се появява през 2008 г.