Първият фестивал за устойчиви и креативни решения у нас продължава от 3 до 9 юни в pop-up студио, изградено при паркинга на хотел “Родина”, където със свои лекции и демонстрации се включват български участници и гости от цял свят

Едноседмичният фестивал за устойчива креативност Absolut Creative Space започва този петък като част от глобалните инициативи на марката, свързани с устойчивото развитие.

Форумът събира в София български и чуждестранни дизайнери и предприемачи, които изграждат и налагат нови устойчиви решения, пазят природата и създават повече стойност с новаторски решения за съвременния живот.

Тематичната програма за седемте фестивални дни включва различни гледни точки към креативността.

Специално за случая в столицата пристига мобилна инсталация, създадена от рециклирани транспортни контейнери на "Абсолют".

Оборудвана като студио за създаване на идеи и провеждане на различни прояви, лекции, работилници и партита, тя се разполага на паркинга на хотел "Родина" от 3 до 9 юни.

- Digital Lifestyle е темата в първия ден на фестивала - 3 юни, петък. Основен акцент в програмата е лекцията с въпроси и отговори на шведското студио за дизайн, музика и филми SNASK.

Оприличавани на "Дисниленд за графични дизайнери", те са базирани в Стокхолм и обичат да се забавляват по най-заразителния начин, като с всеки свой проект или лекция успяват да насочат индустрията в нова и нетипична посока. Впрочем на шведски SNASK означава едновременно "сладко", "клюка" и "мръсотия".

Студиото е създадено от Фредрик Ост и Магнус Берг през 2007 г. и оттогава към него се присъединяват още артисти, които намират креативния хоризонт за прекалено конвенционален. Но не провокативният им имидж и логото в розов неон ги прави новите месии на дизайна, а техният демократичен модел (тъй като в SNASK няма йерархия) и сериозната трудова етика, които са ги превърнали в рок звездите на световния дизайн понастоящем.

Други прояви в този ден са началото на едноседмичната демонстрация "7 стола за 7 дни" на българското интериорно студио Работилница Пункт, които събират и рециклират стари столове, 3D принтирането за професионалисти със Smart Fab Lab и панелът от лекции на български зелени предприемачи в сферата на дигиталния начин на живот.

- Съботата на 4 юни е посветена на дизайна за бъдещето, т.нар. Futureproof Design.

Голямата звезда в програмата е Алекс Бек - oсновател и управляващ директор на It's Nice That - лондонска дигитална медия, която лансира постижения от света на рекламата, дизайна, илюстрацията, новите медии и фотографията. Четири пъти в годината It’s Nice That издава свое книжно тяло - Printed Pages, а веднъж годишно организира еднодневната конференция HERE.

Бек ръководи и INT Works - творческата агенция, която сътрудничи с брандове като Би Би Си, Nike, Unilever, ASOS, Urban Outfitters, COS и Selfridges. Самият той има участия като гостуващ творчески директор на Wolff Olins, отличаван е с жълтия молив от наградите за дизайн D&AD и има номинация за престижните награди "Дизайн на годината" от Музея на дизайна в Лондон, където е и член на журито.

След него пред публиката излиза Марко Едфелт, главен изпълнителен директор на Satumaa Family Business, председател на борда на пиар агенцията Drama Queen и дизайн агенцията Passi&Ripatti. С повече от 20 години опит, той играе главна роля в изграждането на ключови проекти за Absolut Vodka, GEOX, Carlsberg, Electrolux, Kahlua, скандинавския клон на L’Oréal и Malibu.

Поканен е в София, за да сподели какво е мястото на новите технологии в създаването на уникални и устойчиви идеи за големи брандове.

- Неделята на 5 юни минава под знака на природосъобразността, или Natural Savviness.

Тогава за първи път у нас работата си представят Plastic Whale, първата професионална фирма за пластмасов риболов в света. Холандците имат шест дизайнерски лодки, които са направени от пластмаса, събирана от амстердамските канали.

Тяхната цел е да изловят цялата пластмаса, която плава из света и да я превърнат в полезен продукт, като спасят водните басейни по света от пластмасови отпадъци.

От 19,30 ч. започва лекция и пърформънс от Марие Фогелзанг (Marije Vogelzang), която създава food design, като обединява земеделието, биологията, човешката психология и здраве, науката и природата във всяко блюдо.

За разлика от повечето стилисти на храна, холандката обръща внимание и върху самия акт на хранене. Вдъхновена от произхода, приготвянето и историята на храната, тя прави уникални вкусови изживявания отвъд самото готвене.

Друг акцент в програмата за събота и неделя е работилницата с Марина Драгомирова. Нейната работа е повлияна от националните български традиции и включва дори тъкачески техники на стан.

Дизайнерката работи със стъкло, керамика, осветителни тела, бижута и често разходките й из антикварните магазини и битпазарите водят до претворяването на стари чаши и абажури в нови.

Родом от Пловдив, тя завършва графичен и интериорен дизайн в НБУ, а после заминава за Лондон за магистратура "Продуктов дизайн" в престижната кралска академия Royal College of Art. По време на обучението си стажува в дизайнерския отдел на "Александър Маккуин", а в края на 2012 г. основава свое студио в Лондон.

От 16 до 19 ч. и през двата почивни дни е демонстрацията на Halfbike - необичаен и уникален велосипед, за който се твърди, че събужда естествените инстинкти за движение и рефлекси по съвсем нов начин.

Според създателите му от "Колелиния" активното спортуване на открито, комбинирано с приятното предизвикателство да се усвои правилната стойка и баланс, носи истинско щастие и забавление.

Понеделникът, 6 юни, е посветен на темата Craft / Майсторство.

От 18 ч. Моника Берг (Monica Berg) от Норвегия изнася лекция за хранителните отпадъци и устойчивостта в храната и напитките.

По средата между миксолог и готвач, тя създава рецепти с изразен гастрономичен стил, който я откроява от останалите. Според нея барманите са новите звездни готвачи, а способността й е да извлича максималния потенциал и от най-невидимите съставки във всеки коктейл.

Веднага след нея застъпва Симоне Капорале (Simone Caporale), за да сподели най-актуалното в света на коктейлите и какво е нужно, за да накараш клиента да се почувства като звезда.

Барман на 2014 г., той работи в трикратно определения за най-добър бар в света - лондонския Artesian, и е човекът, който знае как се прави първокласен бар.

Екипът на столичния бар "Спутник" се включва в Absolut Creative Spacе със семинар за отговорността към природата зад бара и, разбира се, с уникални "Абсолют" коктейли.

- Вторник, 7 юни, е денят на нощния живот (Nightlife), а специалното присъствие е Мирик Милан (Mirik Milan) - кметът на нощния живот на световния лидер в тази област, Амстердам. Той е избран от хората за хората с една мисия: да направи нощния живот забавен, доходен и устойчив.

"Нощният кмет" е неправителствена организация, чиято цел е да демонстрира защо излизането нощем е важно за развитието на креативността в града ни. Към посланика на нощния живот се обръщат кметства, медии, креативни индустрии и институции, за да търсят съвети и решения за устойчивото разрастване на нощта.

Креативната индустрия винаги е била основна част в растежа на градската икономика, а устойчивият и добре развит нощен живот е един от сигурните начини за привличане на повече национални и международни фирми от творческите индустрии, студенти и туристи.

Икономическият аспект на нощния живот води до по-високо качество на живота изобщо и повече иновативност във всеки град, убеден е Мирик Милан. Според него богатият нощен живот на един град е ясен индикатор за качеството на живот и бизнес климата в него.

 

От 17,15 ч. той прави дискусия с представители на Столичната община и Асоциацията за развитие на София, директорът на Нощ-Пловдив и други активисти с идеи как нощният живот може да подобри икономиката и туризма в града.

- Устойчива мода (Sustainable Fashion) е мотото в шестия ден на Absolut Creative Space, 8 юни.

Програмата започва в 11 ч. с професора по приложни изкуства Димитър Делчев, който създава уникални бижута от боклуци и продължава в 14 ч. с работилницата на Яна Дворецка - дизайнерка и преподавател по мода в Нов български университет. Тя е привърженик на "бавната мода" (slow fashion) и се бори със средставата на дизайна срещу консуматорството и замърсяването на природата.

От 2009 г. поддържа собствени моден лейбъл за етична и екологична мода - YOD, чийто отличителен белег е автентичната ръчна техника за обработка на текстила и цветовете, получени от природни багрила. Багрене, "ъпсайклинг" и рециклиране на дрехи и аксесоари са трите процеса, които участниците в работилницата й могат да изпробват на място и да усвоят като умение.

През целия ден може да се видим и специалната инсталация на световния моден бранд H&M, добре познат с дейностите си по посока на устойчивото развитие.

Актрисата Оливия Уайлд стана лице на кампанията Conscious Exclusive през пролет 2015. Акцент в колекцията бяха роклите и ръчно рисуваните щампи, а материите бяха естествена коприна, памук, лен, Tencel®, рециклиран полиестер и екокожа

Освен с колекциите Conscious Exclusive, които дизайнерският им екип създава, компанията е позната и с инициативата си за рециклиране на стар текстил. Предоставяйки възможност на своите клиенти да оставят ненужни дрехи в магазините им, H&M намалява текстилния отпадък и набира средства за иновации за преработка на стари материи в нови платове.

H&M се включват във фестивала за устойчива креативност с инсталация, която представя идеята за нов живот на старите дрехи. Креативната част е осъществена съвместно със студенти от специалността "Мода и бизнес стратегии" в НБУ под ръководството на Николай Пачев, които умело съчетават представата за устойчивост с най-интересното от света на модата.

- 9 юни, четвъртък, е последният ден от Absolut Creative Space, е посветен изцяло на технологичния пробив, или Technological Breakthrough. Партньор на деня е първото софийско coworking пространство "Бетахаус София (betahaus sofia), които правят ежеседмичната си betabreakfast от 9,30 ч. на тема Technological Breakthrough? Let's cowork it out! - първата coworking закуска, или Как споделените работни пространства влияят върху развиването на иновациите и технологиите.

Денят приключва с Hardware MeetUp Evening с питиета от 19 ч. и вечерно парти, с което "Бетахаус София" празнуват своя четвърти рожден ден. В рамките на цялата фестивална седмица те организират още първото coworking space на открито и местят там своето betacafe.

Куратори на програмата са рекламната агенция DDB Sofia и Студио Комплект - Адриана Андреева и Бояна Гяурова, колектив за консултантска и кураторска дейност в сферата на творческите индустрии.

Барът в рециклиран контейнер гостува на фестивала Absolut Creative Space в София

Всяка вечер от фестивалната седмица завършва с подбрана музика и авторски коктейли, създадени от местни продукти в унисон с принципите на "Абсолют" за устойчивост.

Шведският бранд се придържа към основните принципи за опазване на природата и намалява отпечатъка върху околната среда чрез производство, съсредоточено в един-единствен източник - родния град на "Абсолют" Охус, където се произвежда уникален сорт зимна пшеница, използван в дестилирането на напитката.

Специално за откриването на 3 юни пристига и Louis La Roche. Английският диджей миксира хаус, фънк и постдиско за голямото откриващо парти в зала 10 в НДК. След първото си EP за годината "1986", Луи ла Рош издаде и "1996", вдъхновен от стилове като хаус, гаражен рок, хип хоп и аренби, който имате шанса да чуете на живо в петък.

Билетите за фестивала са на цена от 10 до 15 лв. на ден - или 30 лв. за достъп до цялата фестивална програма. Следете сайта на фестивала AbsolutCreativeSpace.bg и "Фейсбук" страницата Facebook.com/AbsolutVodkaBulgaria.

Източник: Absolut