Маркетинговият директор един от най-големите производители и дистрибутори на мобилно VR съдържание в глобален мащаб - Zariba Games, пред Bulevard.bg за бъдещето на виртуалната реалност в игрите

Гейминг индустрията представлява един от най-бързо развиващите се сектори в глобален мащаб, като там вече трето десетилетие се наблюдава ускорен прогрес и промени, които могат да замаят главата на човек. Бизнес конференцията - Game Dev Summit 2017, която се провежда в рамките на ON! Fest (24-25 юни, 2017, Интер Експо център), ни дава възможност да надникнем в света на игрите и да видим какво е най-новото, най-актуалноти и най-модерното там. 

Целта на двудневното събитие е да представи успешни действащи модели от България и чужбина, които могат да помогнат за развитието на гейм индустрията y нас, както и да запознае участниците с последните тенденции и развитието в сектора. За конференцията са се събрали някои от най-изявените имена в сектора у нас, като има и специални гости от чужбина. 

Сред водещите теми на събитието е и виртуалната реалност (VR). За да ни разкаже повече за развитието ѝ в условията на гейминг индустрията, се обръщаме към един от лекторите на Game Dev Summit 2017 - маркетинговият директор на Zariba Games Любомир Георгиев: 

- Вие сте лектор на тазгодишното издание на Game Dev Summit 2017 по темата за виртуалната реалност и нейното приложение в гейминг индустрията. Реално това е ниша, която тепърва трябва да се развива. Кое е най-важното, което трябва да знаем за нея, преди да чуем Вашата лекция?

- Здравейте и благодаря за възможността да проведем този разговор! Най-важното нещо за виртуалната реалност на този етап е, че това е технология, която има потенциала да промени начина, по който възприемаме дигиталния свят и той - нас. Тепърва ще видим цели индустрии, които ще бъдат преобразени чрез VR, когато хардуера стане по-достъпен и лесен за използване от крайния потребител.

- Много хора все още не са се докоснали до виртуалната реалност. Доколко се доближава тя до реалността, такава, каквато я виждаме? 

- Все още сме в много начален етап от развитието на тази технология и е трудно да се говори за усещане, подобно на това, което се илюстрира във филми като "Матрицата", например. С течение на времето, обаче, се доближаваме все повече и повече до тази заветна цел. По-интересни според мен ще са въпросите, пред които ще се изправим, след като неминуемо достигнем момента на неразличима изкуствена реалност и факта, че доста хора биха я предпочели пред добре познатата ни действителност.

Chudovishta vav virtualnata realnost
Кадър от играта Monsters VR на Zariba Games

- Самата апаратура за игри с виртуална реалност към момента е доста скъпа. Кога според Вас самата виртуална реалност ще бъде достъпна масово, така както са компютрите, смартфоните и т.н.? 

- Всъщност това не е точно така - всеки от нас носи в джоба си всички нужни сензори и хардуер, за да консумира VR съдържание. Проблемът до преди 2 години беше презентацията на това съдържание, но колегите от "Гугъл" съумяха да го решат със своята Cardboard платформа. Тя представлява система от 2 лещи, буквално монтирани на картонена рамка, която, в комбинация със смартфон, позволява на практика на всеки да се потопи във виртуалната реалност, поне на базово ниво.

- Всички знаем за обвиненията, че насилието в компютърните игри влияе сериозно върху подрастващите, правейки ги по-агресивни. Смятате ли, че това е така и може ли виртуалната реалност евентуално да засили този момент, да задейства антисоциално поведение у някои деца? 

- Аз лично съм защитник на напълно противоположната теза - игрите, глобално погледнато, са най-малкото зло в нашия модерен свят на апатия, наркотици и повсеместно бездушие. Отделно, както е видно и от самия GDS, игрите и професионалния гейминг вече се оформят като легитимен вариант за реализация на множество млади хора, които са запалени по електронните спортове. 

Kadar ot igrata coaster vr na zariba games
Кадър от играта Coaster VR на Zariba Games

- Едно от притесненията, които съществуват, е относно чисто здравословния аспект при игра във вирутална реалност - замайване, световъртеж, гадене и т.н. Има ли начин това да се пребори, или въпросът е оставен на личната преценка на самите потребители? 

- Всичко това са временни проблеми, които ще бъдат изчистени с развитието на технологията и прилежащото съдържание. В текущата си форма, VR игрите се използват сравнително спорадично и метриките сочат, че сравнително малко хора ги играят часове наред, както например е нормата с обикновените компютърни игри.

Igrata coaster na zariba games
Кадър от играта Coaster VR на Zariba Games

- Вируталната реалност все още е непозната за повечето хора и за тях граничи с въображението и научната фантастика. Докъде обаче практиката позволява границите на виртуалната реалност да се разпрострат?

- Както вече казах, в момента технологията е в зародиша си, но очаквам да видим невероятни темпове на развитие през следващите 5-10 години. Тъй като постоянно обикалям едни от най-големите изложения за игри по цял свят, мога да ви кажа, че се наливат огромни ресурси във VR от почти всички гиганти в IT и тепърва ще ставаме свидетели на все по-интересни и мащабни разработки в тази насока.

Kak izglezhdat duhovete vav virtualnata realnost
Кадър от играта Haunted Rooms на Zariba Games

- И накрая, какво да очакваме от вашата лекция на Game Dev Summit 2017?

- Имайки предвид че "Зариба" е един от най-големите производители и дистрибутори на мобилно VR съдържание в глобален мащаб, смятам че бих могъл да споделя сравнително уникална гледна точка за технологията и целия процес по създаването на VR игри, както от перспективата на бизнеса, така и от гледната точка на крайния потребител. Също, планирам да разбием някои добре познати митове и евентуално да надъхаме още доста хора да пробват какво е усещането на виртуалната реалност, защото наистина няма как да бъде описано с думи.




0 Коментара

  1. Няма коментари.
    Бъди първия коментирал! Вход Регистрация Влез с Facebook