Геннадий Воробьов, основател на Optimization.bg и главен изпълнителен директор на Netpeak България, в специално интервю за Bulevard.bg

Геннадий е от бесарабските българи, родом от Измаил (Украйна), a от 2003 г. живее в България. През 2008 г. започва да се занимава с онлайн реклама и оттогава тя става негова професия. 

Лектор на специализирани събития и семинари: SEO Конференция, Interactive Seminars,"БГ сайт", E-manager, PresenThink и др.

- Геннадий, Optimization.bg става Netpeak България. Освен смяната на името, какво още произтича от този факт?

- Ясно е, че смяната на името е утвърждаване на бранда Netpeak на пазара на SEO (оптимизация за търсачки) и PPC рекламата (Pay Per Click реклама, напр. Google AdWords, "Фейсбук"). 

След обединението ние "се качваме на релсите Netpeak", което означава системност, автоматизация и формализация на вътрешните бизнес процеси, от една страна, както и прилагането на цялата технологична мощ, разработки и ноу-хау, от друга.

- Ако трябва да представите Netpeak само с три ключови думи, кои ще са те? 

- Резултатоориентираност. Системност. Развитие на бизнеса на клиента.

- Ако може да говорим за добавена стойност, с какво стъпването на Netpeak на българския пазар ще промени реалната картина във вашия бизнес?

- Опитваме се да допринесем доста за развитието на пазара, защото определено има нужда от това:

- все още има доста клиенти с бюджети, които търсят гарантирани позиции в "Гугъл". Това, освен че е отживелица, няма как да е рентабилно за клиента. Позицията не гарантира нито посещения, нито продажби - вече трябва да измерваме поне органични посещения, продажби/запитвания, т.е. качествени, а не количествени данни. 

Заедно ще обучаваме клиентите ни и пазара, че онлайн рекламата може и трябва да се измерва - смеем да твърдим, че това е единственият канал, рентабилността на който може да се измери точно и ясно.

- предлагаме редица безплатни инструменти за онлайн маркетолози, които се използват от над 30 000 специалисти в цял свят. Отделно, специално за България адаптирахме единствен по рода си инструмент за анализ на ключови думи и конкуренцията в Google.bg - Prodvigator.bg, който има и безплатна версия, и съм впечатлен, че този продукт тръгна в България. С тези инструменти искаме да подобрим нивото на българския специалист в онлайн маркетинга.

- започваме и редица безплатни онлайн уебинари, където ще споделяме знанията от практиката. Целта тук е отново обучение на специалисти - имаме сериозна нужда от кадри в българския ни офис.

- Основен продукт на Netpeak е SEO 2.0. Разкажете ни повече за него.

- SEO 2.0 е уникален продукт в оптимизацията за търсачки и насочен към бизнеси с истински намерения да продават онлайн. 

Формулата на продукта е:

[SEO 2.0] = [SEO на настоящето] + [Унифицирани действия за увеличение на продажбите] + [Подобряване на условията за работа на клиента] + [бранд Netpeak].

Това е:

- смесица от много процеси в оптимизацията не само на сайта, но и на самия бизнес на клиента, за да продава повече (работа на персонала, маркетинг екипа на клиента, задържане на купувача, работа с лоялна аудитория);

- дълги, но интересни процеси;

- тежка, но заслужаваща тези усилия работа;

- ясни резултати "черно на бяло" с положителна възвръщаемост на инвестицията.

Това са основни тезиси като резултат след прилагане на [SEO 2.0].

Не мога да опиша целия продукт в това интервю, тъй като презентацията му е 92 страници и просто ще те поканя да видиш презентацията от сайта ни http://seo.netpeak.bg/.

- Към днешна дата защо е важна оптимизацията на един сайт?

- В работата се ръководим от формализирани списъци със задачи, проверяваме стотици фактори и показатели на даден сайт. Техническото състояние на сайта никога не е било толкова важно досега и ние му отделяме страшно много ресурси.

С времето се оказа, че работата ни не се състои само в написване на инструкции, но и убеждаване на клиента, че трябва да се реализират, при това коректно.

- Съществуват различни SEO техники за оптимизация. В момента коя техника е най-актуална и задължителна?

- От наша страна, като подизпълнител: спазване на правилата на търсачките. Постигаме това с т.нар. стратегия "SEO на настоящето":

- стотици инструкции във вътрешната оптимизация на сайта;

- задълбочено проучване на нишата на проекта, оценка на обема търсене в дадена ниша и съставяне на съответно семантично ядро ключови думи;

- Conversion Rate Optimization и анализ на ползваемостта на сайта. Не може и не работим за търсачките - работим за посетителите на сайта, да бъдат удовлетворени от посещението, а след това, доколкото е възможно, изпълняваме препоръките на търсачките;

- уебанализ на качествени данни: постигане на KPI (ключови показатели за ефективност), пресмятане на ROI (възвръщаемост на инвестициите).

От страна на клиента се изисква доверие, партньорство с нас и актуалност. Под "актуалност" имам предвид актуалност на предложенията - наличие на предлаганата в сайта стока, актуалност на цените и услугите, които се предлагат. 

Например няма да имаме успех, ако рекламираме или оптимизарме продукта iPhone 6, а той да е на безбожна цена, неналичен и колежката в магазина да не вдига телефона при обаждане. 

Проверката за актуалност също е наша компетенция.

- Съществуват и т. нар. "черни" SEO техники. Този номер минава ли все още?

- Ще бъда кратък - минават... за кратко. Положителното в случая е фактът, че в България много бизнеси са пробвали "черните" техники и вече знаят "цената" :-).

- Дълго време се повтаряше, че уникалното съдържание е царят на Мрежата. Сега кой диктува модата?

- Търсачките започнаха да използват нови групи качествени фактори в класирането: 

- поведенчески фактори (време на престой в сайта, процент откази, качество и удобство на сайта);

- бизнес фактори (реален бизнес ли си, актуален и конкурентен ли си на пазара);

- разширени контент фактори. 

И вече не е важна уникалността, а да задоволиш потребностите на потребителя чрез съдържанието. Не можеш да напишеш уникално описание за iPhone 6 - навсякъде той тежи еди-колко си грама, с един и същи екран, с една и съща операционна система. 

За да се класираш и да продаваш, трябва да отговориш на потребителя:

- а истински ли е;

- колко, каква и къде му е гаранцията;

- колко ще ми излезе доставката, кога ще го получа;

- мога ли да платя на лизинг и с карта;

- искам да го пипна, преди да го купя - къде да дойда?

Това се реални въпроси и клиентът иска отговори на тях тук и сега.

Идеалната рецепта с идеи за съдържанието - отговаряйте на въпросите на клиентите си.

- Оптимизация или маркетинг в социалните мрежи?

- И двете. Ако се стараете в бизнеса и предлагате качествени услуги, много от вашите клиенти биха купили от вас повторно - но те просто не ви помнят, ако не комуникирате с тях.

- 2014-а отива към своя край. Под какъв знак мина тази година?

- В SEO, както винаги, имаше немалко ъпдейти на търсачките, които се отразиха много добре върху клиентските проекти. А това е един от сигналите, че имаме правилна стратегия и ще продължим да усъвършенстваме "SEO на настоящето".

В PPC се усеща много силна експанзия на "Гугъл" и "Фейсбук".

- Какво да очакваме през 2015-а?

От страна на крайния потребител: още повече мобилни комуникации, претенциозни клиенти и по-голяма конкуренция на пазара.

Не очакваме особени промени в алгоритмите на органичните резултати на търсачките.

А в Google AdWords - още повече конкуренция и увеличение на цената на клик, а значи и цената за придобиване на клиент.

Очаквайте и много новинки от Netpeak :-)

Netpeak Bulgaria - компания, появила се след обединението на българската агенция за оптимизация за търсачки Optimization.bg с най-голяма онлайн маркетинг агенция в Източна Европа Netpeak (с централа в Украйна и присъствие в САЩ, Русия, Казахстан, а вече и в София). 




4 Коментара

  1. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Ивайло

    Според Google това са първенците, които разбират от SEO, а аз вярвам на Гугъл:
    https://websitedesign.bg
    http://ganbox.com
    http://seo1.saitbg.com

  2. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Стан

    Много сложно ми изглежда. Колко струват консултациите ви?

  3. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Анонимен

    Хм...Интересна компания.

  4. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Анонимен

    Геннадий Воробьев, желаю тебе успеха и продвижения в твоем бизнесе. Верю ,что у тебя все получится. Измаил. Н. Воробьева.