Новият генерален директор на Viber за Централна и Източна Европа коментира пред Bulevard.bg плановете на компанията за региона

Viber, едно от водещите в света приложения за чат съобщения, обявява назначаването на Атанас Райков за Генерален мениджър за Централна и Източна Европа. Регионът е в челната тройка на най-ативните ползватели на приложението.

"Наблюдаваме изключителен ръст в държавите от Централна и Източна Европа и искаме да надградим постигнатото като въведем локализирана маркетингова стратегия и съдържание за милионите потребители на Viber в региона", коментира генералният маркетингов директор на компанията Марк Харди.

Атанас Райков се присъединява към Viber след 10 години опит, през които той е отговарял за търговската стратегия по отношение на мобилните услуги и услугите с добавена стойност в най-голямата телекомуникационна компания в България. Освен това той има и ключовата му роля за разрастването и затвърждаването на местната екосистема за стартъп бизнеса в страната - с фокус върху мобилните услуги.

В ролята си на Генерален мениджър, Атанас Райков се заема с предизвикателството да разрасне успеха на Viber в Централна и Източна Европа. Първоначално усилията на компанията ще са насочени към България, Гърция, Сърбия и Унгария, водещи пазари от гледна точна на статистика и потенциала за развитие на 27-милионната база от потребители в региона. 

Като част от стратегията си на взаимодействие с потребителите, Viber постоянно създава нови и развлекателни функции за тях - от разнообразни забавни колекции от дигитални стикери до дискусии в реално време - публичните чатове, които дават възможност на потребителите да следят и взаимодействат с известни имена от шоу бизнеса, спорта, музиката и други. 

Локализирането на съдържанието е важна част от стратегията за разрастване на компанията. Затова Райков ще работи върху създаването на партньорства на местно ниво, които да отговарят на нуждите на местната публика и които да постигнат целта на Viber да предоставя възможност на потребителите си да споделят по най-лесен и достъпен начин положителните моменти в техния живот всеки ден. 

За да разберем повече за плановете на Viber за развитие в региона, ние се обърнахме директно към Атанас Райков:

 

- Да бъдеш генерален директор на Viber за Централна и Източна Европа е доста важна, престижна и отговорна позиция. Как се стигна до това назначение? През какво трябваше да минете, за да стигнете до този пост?

- Аз имам една много любима фраза, която използвам от години, и винаги съм вярвал в нея - "Късметът е, когато възможността срещне подготовката". И честно казано в момента се чувствам късметлия, че имам пред себе си това предизвикателство. В същото време го възприемам като нещо доста сериозно, тъй като с постъпването ми на тази позиция, аз поемам 13 държави и 27 млн. клиенти на Viber. 

На практика тази възможност ми беше предложена. Viber директно се бяха свързали с мен, като на тях им беше направила впечатление моята работа. Аз дълги години съм се занимавал с пиар, с маркетинг, с комуникации. След това преминах към стратегии, изграждане на партньорства и през последните няколко години от моя опит се занимавах много активно с изграждане на екосистема в сферата на мобилните технологии, като на практика това е нещото, което Viber припозна като ценни умения. И поради тази причина добрата репутация, която имах от различни партньори в един момент изигра решаваща роля за предложението.

- Каква ще бъде основната Ви роля, какви ще бъдат задълженията Ви като генерален мениджър за Централна и Източна Европа?

- Този регион е много интересен за Viber, тъй като в него ние имаме 27 млн. потребители и това е един от нашите най-силни региони. Ние сме изключително популярни и сме една от водещите дигитални и комуникационни платформи сред всички тези 13 страни. От тази гледна точка моята дейност ще бъде в 3 насоки - пиар, маркетинг и партньорства. 

Нашият бранд е доста добре разпознаваем, хората го възприемат по много позитивен начин, и затова ние в момента насочваме нашите основни дейности върху изграждане на партньорства. Така че ние тук търсим подходящите партньори, които да използват пълните възможности на нашите екосистеми.

Noviyat generalen menidzhar na viber za tsentralna i iztochna evropa atanas raykov

- Споменавате партньорства. Едно от последните партньорства, и всъщност придобиване, беше с Nextpeer. Какво да очакваме от тази сделка? Ще се развиете ли в посока предлагане и на игрови услуги, или вече, с услуги като публичните чатове, които Viber вече предлага, ще тръгнете в посока социална мрежа, подобна на старите mIRC чат канали?

- Ние всъщност не крием нашите амбиции в областта на социалната комуникация. В момента имаме един продукт, който започва да набира все по-голяма скорост - нашите публични чатове. Щастлив съм, че Bulevard.bg също са наши партньори в тази платформа. Там ние искаме да предоставим възможност на медии, известни личности и брандове да могат да разпространяват своето интересно съдържание по един много непосредствен, динамичен и гъвкав начин към техните читатели, фенове и т.н. 

Относно Nextpeer ние всъщност изцяло придобихме компанията и това е една много голяма стъпка за нас в гейминга. Ние искаме да обвържем мобилните игри с един много по-дълбок социален елемент. Така че това, което ние ще предложим на гейминг компаниите са много по-добри функции за социално взаимодействие между потребителите, които използват тези игри. Ние ще използваме силата на Viber като комуникационна платформа, така че тя да даде ново качество на изживяването на тези продукти.

- Казвате, че партньорствата ще са в основния фокус на Viber през следващите няколко години. Какви партньорства точно търсите. Накъде иска да се разшири Viber, към какви услуги, към какво предлагане?

- Сферата на партньорства, която ние основно целим, е свързана с партньори, които имат интересно съдържание, които имат отдадена аудитория, към която искат да комуникират по-ефективно и да изградят по-усъвършенствани социални интеракции. И хора или компании, които се занимават с позитивната част от ежедневието на хората. Въпреки че все по-често се използва за работа, нашият фокус винаги ще си остане върху свободното време, върху позитивните части на живота. Така че всеки партньор, който може да ни помогне и може ефективно да използва нашите ресурси, е добре дошъл да се свърже с нас и да направим интересен проект. 

- В едно свое интервю на главния маркетингов директор на Viber Марк Харди посочва Централна и Източна Европа като един от най-силните региони, където компанията ще насочи усилията си. Това означава ли повече и по-масирани маркетингови стратегии за проникване на пазара? И в какво биха се изразявали те?

- Нашата стратегия, още от самото зараждане на Viber, винаги е била насочена към това да изграждаме възможно най-добрия продукт. Viber винаги е бил и ще остане безплатен за ползване, ние никога няма да сервираме реклами в нашата платформа. Така че това нещо беше базата. Ефективността и технологиите, които вложихме в нашите приложения, бяха оценени от хората. И всъщност ние постигнахме това по-скоро с вирусен ефект, с ефекта на препоръчване от един човек на друг, отколкото с масирани маркетингови активности и продължаваме да смятаме, че това е правилният начин. Поради тази причина по-скоро искаме да изградим платформа, която наши партньори да могат да използват, и тя да бъде допълнително промотирана чрез тези партньори. 

Разбира се, ние ще имаме нови функции, които ще добавяме и които ще популяризираме сред нашите ползватели, но ядрото на ръста на Viber в региона винаги ще си останат доволните потребители и тяхната препоръка към приятели, които все още не са се присъединили. 

- Ако трябва да изброите предимствата, които имате пред преките си конкуренти, кои биха били те? Основните неща, с които ги превъзхождате?

- Мога да изброя 3 неща, които определено са наши много силни страни. Първото от тях е свързано с нашите стикери. Смея да твърдя, че ние имаме най-голямото разнообразие от стикер пакети на пазара. Имаме партньорства с "Дримуъркс", "Дисни", правим и много локални стикери, които да отговарят на всеки един пазар, като имаме планове включително и за региона. Присъединяват се много брандове, много футболни клубове. 

Тези стикери всъщност създават възможността Viber да бъде една много персонализирана и много позитивна услуга за споделяне на добрите емоции. Самото име на Viber идва от vibe, което от английски означава добра и позитивна емоция. Така че всъщност стикерите са част от това ДНК на позитивни емоции.

Stikerite na viber

Второто ни предимство е, че ние покриваме всички платформи. Ние имаме приложения, които могат да се инсталират на всяка една популярна платформа - на десктоп компютри с Windows, на Mac-ове, на Linux машини, както и на всички мобилни устройства. Част от конкурентите ни в повечето случаи нямат такова покритие. 

Третото нещо, което е много важно, е сигурността на Viber. Нашите съобщения са криптирани и защитени. Освен това те не се пазят на нашия сървъри. Повечето съобщения минават през нашия сървър, където стоят не повече от 1-2 секунди, и се доставят до другия потребител. Освен това нерядко комуникацията във Viber се извършва директно между потребителите и дори не преминава през нашите сървъри. Снимките дори и да стигнат до нашия сървър  са криптирани, така че да не можем да се разбере кой ги е изпратил и къде отиват. Това е нещо, което отговаря на притесненията на много хора в днешно време, свързани със сигурността на информацията. 

- Казвате 27 млн. потребители за региона. А в световен мащаб колко са потребителите? И съответно дали има статистика колко са потребителите в България? 

- В глобален мащаб имаме над 600 млн. Клиента, като България е една от топ страните в региона, като брой потребители. В момента те растат с доста бързи темпове. Това е и причината ние да сме тук и да правим кампании и партньорства. 

- За какво хората ползват Viber най-много - разговори, съобщения, публични чатове?

- Нещото, за което Viber се използва най-активно от потребителите са съобщенията. Въпреки че ние стартирахме услуга за безплатни разговори, това беше първата функция, която създадохме, в момента над 95% от всичките потребители, които имаме в региона и в отделните страни тук, използват Viber за съобщения, като на ден през нашата мрежа минават над 52 млн. стикера, които се изпращат между различните хора. 

- Вие имате доста стабилен опит в интернет, покрай стартъпи, покрай медийните и мобилните комуникации. Какво можете да посъветвате млади хора от България, които са решили да се занимават с бизнес в тази сфера?

- Започнах интервюто с един цитат. Сега на ум ми идва една друга мисъл "репутацията ти е по-важна от заплащането, а вътрешната ти удовлетвореност е по-важна от кариерата". Та това, което мога да дам като съвет на хората, които сега започват своя професионален път, е първо да намерят работа, която наистина ги пали, която наистина харесват и в която да вярват. Още в гимназията аз реших да се занимавам с технологии и винаги съм преследвал тази цел, защото вярвам в силата на технологиите да променят света към по-добро. 

Balgarinat koyto poe viber za tsentralna i iztochna evropa

Другото, което опитът ми ме е научил, е, че всяко нещо, което човек прави, трябва да го прави с ясната мисъл, че зад това стои името му. Така че трябва да върши своята работа по такъв начин, че да е горд от труда, който извършва. Това означава много усилия във всяка една стъпка, във всеки един проект, защото всяка малка частичка от пъзела създава една голяма картина за това какъв професионалист ставаш и каква компания или продукт изграждаш. 

Така че съветът ми е човек да намери нещо, в което е добър, което харесва, в което вярва, и да го прави по най-добрия начин или да не се захваща с него въобще.




3 Коментара

  1. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Иван С.

    г-н Райков трябва да изнасяте лекции пред студенти. Българските студенти имат нужда от хора като вас.

  2. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Tina

    Браво на момчето!! Дава добър пример как човек трябва да е работлив и да вярва. Не да иска пари веднага и сега, а насреща да не дава нищо. Не се става успешен и богат с 1 година стаж. Нека започващите кариера прочетат добре..

  3. Small b366fdccf2599037dbedf5a34492505e57f66bd609965403d0ca905f0fca29f0 Васи

    Ама това е много хубаво. Българин да е директор на Vaiber за централна и източна Европа. Браво! Само така. Повче самочувствие трябва ни трябва.