Проучване на "Активни потребители" показва, че качеството на транспортните услуги в столицата все още изостава, а най-много точки печели новакът на пазара "Юбер"

Таксиметровите услуги в София все още не са достигнали мечтаното качество и заслужават негативните си оценки, сочи проучване на "Активни потребители", осъществено с помощта на тайни клиенти през август 2015.

Сравнителният анализ обхваща както петте най-големи таксиметрови компании в столицата, така и платформата за споделено пътуване, като ги сравнява по показатели като цена и качество (вкл. начин на плащане и комфорт на пътуването).

Най-голяма загриженост все още предизвиква пушенето в някои таксита. В осем от 60 случая водачите са били със запалена цигара, докато работят, а в други седем в колата се е усещала миризма на цигари. Изводът - пуши се във всяко четвърто такси!

Потребителите са разочаровани и от чистотата в автомобилите. Много от такситата просто не са добре поддържани или са твърде износени, за да поддържат адекватна чистота, констатират от "Активни потребители".

Издаването на документ за пътуването все още не се е превърнало в устойчива практика - това е третият извод от проучването. Макар че едва в два от случате тайните клиенти не са получили никаква касова бележка или разписка, показателно е, че половината водачи са предоставили такава само при поискване.

Феноменът "Юбер"

Най-високи резултати в проучването за качеството на таксиметровите услуги в София постига платформата за споделено пътуване "Юбер".

Високите оценки се дължат на системата за обратна връзка с клиентите - ползвателите на тази услуга имат възможността да оценяват всяко пътуване, което със сигурност стимулира водачите да се представят добре, смятат от "Активни потребители" и препоръчват на бизнеса като цяло да започне да питат по-често клиентите за тяхното мнение и оценка на услугите.

Виж още: Такситата на протест, ако държавата не забрани "Юбер"

Съществен недостатък на "Юбер" обаче се оказва присъединяването към услугата, тъй като - за разлика от класическото такси, което може да спрете на улицата или да повика по телефона, - платформата за споделено пътуване може да се използва само след инсталиране на софтуер и регистриране в системата. А за да инсталирате нужното приложение на телефона си, ще ви трябва доста свободно място - с каквото мнозина от тайните клиенти, осъществили проучването, не са разполагали.

Другото неизбежно условие за ползване на тази услуга е наличието на банкова карта.

Цените на транспортните услуги

не са тайна, но потребителското проучване все пак обобщава оповестените тарифи. Както се вижда от таблиците, ценовата разлика при двата контролни маршрута не е голяма, а разликите могат да се дължат и на времето за престой по светофарите, което варира при отделните пътувания.

Виж още: Такситата искат 3 лв. първоначална тарифа

Тарифи за пътуване на отделните таксиметрови компании

Сравнение на цените за таксиметров превоз между центъра на София (паметника на Васил Левски) и "Люлин" по дневна тарифа

Сравнение на цените за таксиметров превоз от центъра на София (паметника на Васил Левски) до Студентски град по нощна тарифа

От "Активни потребители" напомнят, че проучването им няма за цел да регистрира случаи на измами с таксиметровите услуги - борбата с тях е изцяло в компетенциите на Държавната автомобилна инспекция (ДАИ, или изпълнителна агенция "Автомобилна администрация"), която трябва да контролира спазват ли се изискванията, които ни гарантират избягване на подобни ситуации.

Източник: AktivniPotrebiteli.bg