Най-често се оплакваме в Комисията за защита на потребителите от калпави телефони, таблети и лаптопи, обобщава в. "Труд". Информацията за рециклирането трябва да е и на български; 70% от жалбите се решават в полза на потребителите

Дефектни телефони, таблети и лаптопи - това са най-честите оплаквания на купувачите в Комисията за защита на потребителите (КЗП). Рекламации се правят и заради проблем с битови уреди, с дрехи, обувки, потребителски кредити и други услуги. А резултатът е, че 70% от тези жалби са решени в полза на потребителите, съобщава пред в. "Труд" Константин Арабаджиев, член на КЗП.

Последният търговски "капан" за купувача са рециклираните телефони. Засякохме случаи, при които търговци не уведомяват по ясен и разбираем начин клиентите си, че тези продукти не са нови, което ги заблуждава, съобщава Арабаджиев.

Практиката е производителите да залепват върху опаковката на рециклирания телефон или друго техническо устройство стикер с надпис RFB и Pre-Owned(което информира, че той не е нов). У нас търговците поставяли върху етикетите на устройствата в магазините и на сайтовете си същия надпис, но изписан на кирилица - РЕФЪРБИШ.

Въпреки че в повечето случаи думите са разпознаваеми, Законът за защита на потребителите задължава търговците да предоставят информацията за съществените характеристики на предлаганите от тях стоки и на български език, обясняват от КЗП. На купувача трябва да му бъде разяснено значението на този термин, тъй като за хора с недобро владеене на английски език или на техническа терминология информацията е неразбираема.

В категориите Refurbished (обновени) и Pre-Owned (втора употреба) попадат продукти, които са били върнати на търговеца от предишен купувач по някаква причина. След това им се възстановяват оригиналните параметри и визията. Но тъй като това не ги прави нови, обикновено се пускат на по-ниска цена от нормалната.

Подвеждат столичанин, чийто нов телефон се е развалил

Мобилният телефон на столичанин се разваля, докато апаратът все още е в гаранция. Мъжът отива в офис на мобилния оператор, от който го е купил, и настоява да му го заменят с нов или да го ремонтират, както предвижда законът, разказват от КЗП.

Вместо това обаче от компанията му дават рециклиран телефон, а в протокола било записано, че апаратът е ремонтиран. Столичанинът подава жалба в КЗП, която в момента проверява случая. Преди година след оплакване на същия човек по сходен казус, комисията вече е санкционирала мобилния оператор.  

17% от българите пазаруват онлайн  

Повече от пет пъти са се увеличили българите, които пазаруват онлайн. През 2008-а те са били едва 3% от населението ни, а през 2014-а стават 17%. Това показва доклад на ЕК, напомня пред "Труд" директорът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов.

По този показател зад нас е само Румъния с 10% пазаруващи онлайн през 2014-а спрямо 4% шест години по-рано. Днес в ЕС средно 50% от потребителите залагат на виртуалния шопинг, а през 2008-а са били 32%.

Онлайн най-много се купуват дрехи и спортни стоки, след тях се подреждат резервациите на почивки или пътувания и уредите за домакинството.

Около 1/3 от купувачите обаче са имали проблеми при пазаруване онлайн през последните 12 месеца.  Такъв е случаят с българин, поръчал си климатик от сайт в Румъния. Ден след като му го доставили, разбрал, че няма опциите, заради които го е поръчал. Върнал го обратно в Румъния и си поискал парите, но търговецът не се съгласил.

След намесата на Европейския потребителски център и съдействието на колегите ни в Румъния фирмата възстанови 306 евро на потребителя, колкото е струвал климатикът, разказва Арсенов.

Източник: Trud.bg