Четирима студенти от Нов български университет (НБУ) успяха да спечелят престижния конкурс Ad Venture 2013 и да пробият на европейската рекламна сцена, за която българските рекламисти може само да си мечтаят.
Млади, талантливи и перспективни. Това е екипът на Antennas, зад който стоят Александра Стоименова, Елица Радева, Ивиана Гичева и Иван Христов. Bulevard.bg се срещна с четиримата и си поговори с тях за успеха, работата и мечтите.
- Как се събрахте и всеки от вас в какво е най-добър?
Александра: Аз и Иван се познаваме от 10 години. Бяхме съученици в гимназията, а след това и колеги в НБУ, дори и до днес учим магистратурата си заедно. С Ели и Ивиана се запознахме в университета – завършихме една специалност.
Елица: Работихме заедно по проекти в НБУ и беше естествено да продължим работата си заедно по проекта на AdVenture. Смея да твърдя, че сме екип-мечта, тъй като всеки от нас допълва останалите.
Ивиана: Много различни сме един от друг, но по някакъв начин се напаснахме. Не мога да кажа, че някой от отбора е най-добър в нещо, а другите не са… Единствено Иван не може да бъде надминат в дизайна!
Александра Стоименова, 24 години, от София. Бакалавър от НБУ по "Визуални изкуства – реклама" и вторa специалност - "Връзки с обществеността". Сега учи магистратура по "Рекламен мениджмънт и визуален брандинг". Работа като организатор на събития. Обожавам панди, те са нейната страст, следователно, и тя е панда.
- Ако трябва да опишете себе си с едно изречение (рекламен слоган), то какво ще гласи?
Иван: "Всичко нарисувано е осъществимо."
Александра: Аз съм като шоколадово яйце – привидно е вкусно и познато, но не знаеш каква изненада се крие вътре!
Елица: "Успехът е игра на ума." - Таг Хаер. (Success. It’s a Mind Game - Tag Heuer).
Ивиана: Нека перифразирам Мохамед Али: "Пърха като пеперуда, жили като оса".
- Как се роди идеята за "Харесваш ли отражението си?" (Like Your Reflection?)?
Александра: Това е много дълъг процес, който ни отне месеци усилен труд, безсънни нощи и всеотдайност. Разбрахме за този конкурс от нашия директор на програмата в НБУ - Кристиян Постаджиян. Съвсем спонтанно събрахме екип и започнахме да работим още през ноември 2012 г. В продължение на 6 месеца буквално живеехме с този проект, той се превърна в наше дете, което се налагаше постоянно да бъде обгрижвано.
Ивиана: Доколкото помня - съвсем случайно. Досетихме се за момента, в който когато някой прекали с алкохол, много често "го е срам дори да се погледне в огледалото" след това. Просто развихме идеята.
Елица: Роди, израстна и се разви на хапване. Всяка наша среща протичаше в непринудена обстановка, където "подхвърляхме" идеи и записвахме всяко нещо. Първоначалните ни записки са забележителни! Изключителен плюс беше, че ние самите попадаме в целевата аудитория, така че можахме съвсем реално да преценим какво би се харесало и какво би проработило.
Иван: Кампанията се раждаше многократно, не само веднъж. Първо измислихме чрез кои канали да достигнем до целевите аудитории. След това решихме какъв ще е творческият ни подход. Самото мото "Харесваш ли отражението си?" (Like Your Reflection?) беше най-трудното от всичко. Бяхме готови с цялата комуникация, оставаше само слоганът. В един двучасов телефонен разговор с Александра се роди идеята за самото мото. Така концепцията ни вече бе завършена. И двамата си спомняме ясно точния момент, когато го измислихме. Знаехме, че вече сме готови.
Елица Радева, 23 години, зодия Стрелец, от София. Девиз: "Днес е първият ден от остатъка на живота ти." В момента работи като организатор на събития.
- Какво искате да кажете с този проект и към кого е насочен той?
Ивиана: Проектът е насочен към младите хора и има за цел да ограничи консумацията на алкохол. Идеята ни е да накараме младежите да се замислят как изглеждат в очите на околните, когато прекалят с алкохола и колко грозно може да е това отражение.
Иван: Искаме да покажем, че за да си забавен и готин, не трябва задължително да пиеш (много). Опитваме да покажем на младите, че развалят своя образ пред другите, когато прекаляват с пиенето.
Елица: Проектът е насочен към младите хора в ЕС на възраст от 18 до 25 години. Кампанията засяга "социалния здравен статус" (Social Health Status). Идеята бе да се повлияе позитивно на здравето на целевата група, чрез промотиране на по-добър социален имидж, а от там и индиректно повлияване върху негативните ефекти на алкохола.
Александра: Направихме проучване сред наши приятели и колеги, за да разберем, всъщност, защо пият алкохол. Не беше голямо учудването ни, когато стана ясно, че хората нямат конкретна причина. Правят го, защото и другите го правят, защото обществото е наложило "стандарт" - който пие е гъзар, който не пие е загубеняк. Това дотолкова е станало неразделна част от начина ни на забавление, че се случва механично. А това е много жалко. Стигайки до това прозрение, ние решихме да преобърнем представите за употребата на алкохол, като представим "препиването" като неприемлива форма на поведение. А какво по-добро решение от това да накараме хората да видят собственото си изражение и поведение, когато прекалят с алкохола?
Ивиана Гичева, 23 години, зодия Лъв, от pLOVEdiv. Девиз: "Мисли. Вярвай. Мечтай. Рискувай." - Уолт Дисни. Завършва успоредно две специалности в НБУ:" Реклама" и "Връзки с обществеността". Ивиана е победител в конкурса за социална реклама "РЕкламация" 2012. Работи като "Мениджър на проекти" (Project Manager) в агенция за маркетинг в социалните мрежи. Пеперудите са й мания.
- Получихте за проекта си престижна награда Ad Venture. Разкажете ни повече за нея?
Ивиана: Ad Venture е първият паневропейски конкурс, който дава възможност на студентите да изпитат какво е да работиш в рекламна агенция, подготвяйки цялостен рекламен проект по зададена тема.
Елица: Когато ние кандидатствахме участваха 79 отбора от 14 европейски страни. Оценяването се провежда на 3 етапа, като първоначално журито е съставено на 46 души, а на финалния етап се оценява от 6-ма – сред които представители на TBWA\ Лисабон, IADE Creative University, CMO на Publicis Великобритания, Association Nationale de Prévention en Alcoologie et Addictologie. (ANPAA).
Иван: Освен статуетка, множество поздравления, престижно първо място и вътрешно удовлетворение, се надяваме да постигнем и най-важното – осъществяването на проекта. Друго хубаво измерение на наградата беше едноседмичен пропуск за четирима ни за най-големия рекламен фестивал в света - "Cannes Lions" 2013 в Кан, Франция. Преживяването беше незабравимо!
Иван Христов, 23 години, от София. От пет години се занимава с графичен дизайн. Прави витрини за магазини и ресторанти, менюта, логота, цялостно брандиране. В края на 2013 г. се дипломира с бакалавърска степен по "Визуални изкуства – реклама" и второстепенна специалност "Масови комуникации – връзки с обществеността". В момента следва "Рекламен мениджмънт и визуален брандинг" в НБУ. Обича да рисува още от малък. Има късмета да превърне хобито си в своя професия. Много от творбите му са публикувани и награждавани. Обожава дългите разходки сред природата с кучето и с приятели, пътуванията в чужбина са любимото му занимание.
- Кога ще бъде реализиран "Харесваш ли отражението си?" и в кои страни?
Александра: Всяка година конкурсът се провежда от европейския институт за реклама и комуникации "EdCom", които си избират кауза и клиент. Миналогодишният клиент беше неправителствената организация за борба със зависимостите "EuroCare". Реално проектът сега е в техните ръце и те трябва да решат каква част, в кои страни и кога да реализират. Горе-долу, по наши наблюдения, тази информация предстои да бъде обявена на тазгодишната конференция на института, която ще е през май в Барселона.
- Четиримата продължавате ли да работите заедно по нови проекти?
Иван: Александра и Елица имат общи проекти покрай работата си. Аз и Алекс също продължаваме напред заедно. Имаме още доста текущи проекти, надяваме се също толкова успешни. Дори в момента започваме нещо чисто ново, за което още не можем да споделим.
Наградата от конкурса Ad Venture 2013
- По скалата от 1 до 10 каква оценка давате на българския рекламен криейтив? Аргументирайте оценката си. Кои са най-силните и най-слаби черти на родния рекламен бизнес?
Ивиана: Може би 5. Повечето реклами, стремейки се да бъдат интересни за аудиторията, са глупави или просташки като се разчита по този начин да се запомнят или да предизвикат скандал. Не може да се отрече, че има и наистина добри реклами, но те са рядкост и в повечето случай не се сещаме за тях. Като слаба черта мога да посоча това, че до голяма степен "българския рекламен криейтив" се опитва да копира чуждестранния, а не да го адаптира или да заимства идеи. Честно казано не мога да се сетя за "най-силна страна".
Иван: Аз бих дал оценка 6. Имаме някои нелоши комуникации, а други са потресаващи. Най-много се дразня на факта, че предимно се внасят рекламни кампании и концепции от чужбина и само се правят бегли опити да се адаптират. Кога ли бизнесът ще се научи, че нашият пазар е различен от масовия европейски или американски? Две са основните слаби черти на българския рекламен отрасъл - първо, рекламодателите невинаги са достатъчно смели да се доверят на професионалистите и непрестанно се намесват в работата им, разваляйки крайния продукт. И второ - явно рекламистите или не си четат добре маркетинговите проучвания, или не умеят да усещат аудиториите си. Битува мнението, че хората (аудиториите) са, да кажем, прости и некомпетентни и затова решават да им предлагат подобна комуникация - проста(шка) и некомпетентна, което далеч не е така.
Елица: 6 или 7. Има страхотни млади хора, които създават невероятни кампании. Адмирирам това, че все повече се залага на български екипи, които правят рекламни кампании подходящи за българския пазар, а не заимствани от чужбина. В България има много можещи, креативни хора, които може би са ограничени до някаква степен от малко закоравялото мислене и възприятие на клиента.
Александра: Българският рекламен криейтив е добър, но има и какво да постига още. По-тъжното е, не че няма добри идеи и нестандартни предложения, а че рекламодателите не са достатъчно отворени към дръзки идеи, локалните офиси на големите компании не могат да вземат самостойни решения относно конкретна комуникация, без да минат през одобрения на високи нива или директно бива адаптирана комуникацията, правена за друга държава. Тези пречки ограничават възможностите на рекламистите в България. Оценката ми иначе би била 6 - защото винаги в добре да има още какво да се желае.
Antennas: Елица Радева, Ивиана Гичева, Александра Стоименова (от ляво надясно) и Иван Христов (горе).
- Ако трябва да направите реклама на България, какво ще включите в нея?
Иван: Бих заложил на историческите и природните красоти, но една рекламна кампания е нищо за докарване на туристически потоци. Трябва бизнесите изцяло да променят отношението си към гостите си, чужденците, клиентите, да се усеща повече гостоприемство, повече уважение. Бих разгърнал интегрирана кампания, включваща организирането на множество фестивали, събития, състезания, които по някакъв начин да са неповторими за други кътчета от света. Трябва да вкараш чужденците във филма, наречен "България" - още със слизането им на летището да знаят, че започва едно приключение и после да искат продължение.
Ивиана: Чужденци, описващи България. Напоследък забелязвам, че именно те повече хвалят и харесват страната ни.
- Има ли българска мечта и тя според вас в какво се изразява?
Елица: Това нещо като американската мечта ли е? Всеки човек има нужда от щастие, добър начин на живот и успехи. В България, за съжаление, това е малко изкривено през призмата на пошлостта и съмнителните постижения.
Ивиана: Не мога да обобщя какво точно е "българската мечта". Вярвам, че всеки има индивидуални мечти и не трябва да им поставя граници. Ако имаш мечта, позволи ѝ да се сбъдне, независимо дали ще я определим като българска, американска или ще бъде без националност.
Иван: В последно време май българската мечта е да оцелееш. Надявам се това да се промени скоро, да започнем да имаме повече, за да постигаме повече.
Александра: Мечтите са относително понятие. Те са толкова различни, колкото различни са и хората. Не бих могла да дефинирам какво е „българска мечта“, но знам, че всеки човек трябва да вярва в себе си, за да постигне мечтите си.
- След 10 години къде искате да бъдете?
Александра: След 10 години искам с Иван да имаме собствена рекламна агенция.
Елица: Бих искала да работя в България, заедно с можещите хора.
Ивиана: Да работя като копирайтър в рекламна агенция в Лондон и да спечелим "Златен лъв" в Кан!
Иван: Искам да бъда там, където ще се чувствам добре, оценен, творящ. Искрено се надявам, че това място ще е в България.
- Сега е време за…
Елица: ... още успехи!
Александра: ... любов!
Ивиана: ... усмивки!
Иван: ... ново, силно начало.
Снимки: Нина Тодорова / Nina Todorova Photography
1 Коментар
Games often provide a sense Geometry Dash of accomplishment and reward, motivating players to persevere through challenges and achieve goals.