Скандална обществена поръчка за реклама на МОН бе спряна след сериозно обществено недоволство

Доколко удачно е Министерството на образованието да се рекламира стс запалки, тениски чадъри и други материали? Този въпрос стои на дневен ред след избухналия вчера сканал в МОН с обществена поръчка по новата оперативна програма "Наука и образование", обявена от просветното министерство. 

Тя бе на стойност 2 млн. лв., като целта ѝ бе да се осигури реклама на дейността на МОН и предстоящите европроекти през следващите 4 години - период, който далеч надхвърля мандата на сегашното правителство. В рекламата се включват купищата брошури, значки, тениски, чадъри и други материали, които традиционно се поръчват за реклама, обаче присъстваха и нямащи нищо общо с образованието артикули като антистрес топки, запалки и стъргалки за лед за кола, пише в. "Сега".

Поръчката, обявена на 15 август, е за изработка и доставка на информационно-рекламни материали и сувенири, "свързани с осигуряване на информираност, публичност и визуализация при изпълнение на функциите на МОН, както и по проекти и програми с бенефициент МОН". Обявената процедура бе за сключване на рамково споразумение с трима изпълнители, като след това за всеки договор ведомството ще избира конкретния изпълнител чрез "вътрешен конкурентен избор".

Един от най-спорните моменти в тази обществена поръчка е фактът, че МОН е смятало да раздаде накуп парите за следващите 4 години. Ориентировъчната стойност на поръчката - 2 050 000 лв. - е била определена на базата на направените до момента заявки за рекламни материали, подадени от екипите за управление на одобрените и все още неодобрени проекти, по които МОН е бенефициент. От процедурата става ясно, че парите ще се осигурят както от бюджетите на съответните програми, които се рекламират, така и от държавния бюджет.

Виж още: Гражданското образование от 1 до 12 клас е задължително

Още по-голямо недоумение будят артикулите, поръчани от МОН за реклама на образованието. Сред тях са традиционните плакати - 13 хиляди, информационни листовки - близо 25 хил., папки - 15 хил., банери, стикери, химикалки и информационни табла. Сред пожеланите от ведомството на Кунева материали обаче има доста нетипични артикули като ключодържатели и антистрес топки - общо 221 хил., 150 стъргалки за лед за кола (в комплект с метлички), запалки - 100 броя и др. Описани са например детайлно и 50 "метални запалки с възможност за презареждане, пиезокристал в подаръчна кутия или кожен калъф".

Експертите не са се посвенили да включат и по-луксозни стоки - 15 хил. рекламни химикали от рециклирана хартия, 2400 луксозни тефтери от еко кожа с два цвята и разделители, 50 тефтера от естествена кожа, 100 елегантни държача за чанта, портфейли с ексклузивен дизайн и др. Поръчани са и още над 6000 USB флаш памети, 1800 чанти, 35 хиляди шапки и още толкова тениски от 100% еко памук, позволяващи брандиране, 100 рекламни силиконови гривнички, 5000 термо- и стъклени чаши, 100 дъждобрана, 10 комплекта зарядни устройства за смарт телефони, чанти за лаптоп, кърпи за плаж и т.н.

Отначало МОН направи всичко възможно да защити поръчката. "Колкото повече рекламираме нашето образование, толкова по-добре. Дали с химикал, дали с шапка, дали с блузка, дали с книга, дали с тетрадка - толкова по-добре", заяви сутринта зам.-министърът Диян Стаматов. Той не видя нищо лошо да има рекламна дейност на образованието, но за запалките отказа коментар и посочи, че има други отговорни лица за оперативната програма. "Аз отговарям за духовната част на министерството, изразяваща се в средното образование", каза Стаматов.

Виж още: 52% от работодателите не вярват, че младите могат да носят отговорност

По същия въпрос за запалките служителите на МОН се оправдаха, че става дума за рамково споразумение, в което са описани всички възможни артикули, с които може да се прави реклама. От конкретния договор и аудиторията, към която бил насочен даденият проект, обаче зависело кои точно материали ще се изберат, т.е. сред рекламните материали например можело да няма запалки. Посочването на техния брой обаче, макар и ориентировъчен и незадължителен, навява на мисълта, че подобни артикули все пак са били избрани за рекламиране от експертите на МОН.

След бурните негативни реакции на новината просветният министър Меглена Кунева обяви, че спира поръчката, и се разграничи от нея. "Изключително възмутително е, че процедурата е пусната в мое отсъствие", коментира пред "Фокус" Кунева, която е в отпуск. И обеща да поиска данни от колегата си Томислав Дончев за добрите практики на останалите министерства при обявяването на подобни процедури.

На въпрос кой е пуснал поръчката от МОН отговориха, че тя е подготвена по заявка на различните дирекции в министерството, които работят по европроекти. Идеята била да се направи по-удачното според МОН общо рамково споразумение, за да не се налага всяка дирекция поотделно да обявява обществена поръчка. Като възложител според документите е записан главният секретар на МОН Красимир Вълчев, но поръчките на министерството се подписват от различни служители, вкл. директори на дирекции.

Виж още: В БАН учени и чистачки взимат еднакви заплати

С фалстарт тръгна и конкурс, който отново се целеше в европарите по "Наука и образование" - за интеграция и подкрепа на деца от малцинствата. След като през първото сито се промушиха три сдружения на едни и същи собственици за ромски проекти, Кунева спря конкурса и нареди проверка на всички кандидати. След нея трите свързани фирми бяха отхвърлени.

Източник: в. "Сега"