Режисьорът Николай Арсел, изпълнителите на главните роли Идрис Елба и Матю Макконъхи и самият автор на поредицата, започнала през 1982-ра, разказват за създаването на първата екранизация по мотиви от книгите

"Човекът в черно бягаше през пустинята, а Стрелецът го следваше" - с тези встъпителни думи Стивън Кинг дава живот на цяла вселена, която прави дългоочаквания си дебют на екран с филма "Тъмната кула". Идрис Елба е Роланд Дисчейн - Стрелеца, заклел се да брани вселената, а неговият вечен враг Уолтър Падик, Човека в черно, се играе от Матю Маконъхи.

В своята кариера, която обхваща половин век и над 80 книги, Стивън Кинг е придобил завидна репутация като разказвач на истории. Венец на неговото цялостно творчество е именно "Тъмната кула" (1982-2004). Осемте романа разказват за вечната битка между доброто и злото, в която на карта е заложена съдбата на множество светове.

Виж още: 10 съвета за писането от Стивън Кинг

Започнах "Тъмната кула", когато бях на 22 и тъкмо бях завършил колеж, така че тя обхвана цялата ми кариера, спомня си писателят, който на 21 септември навършва 70. С течение на времето книгите се натрупват и: "Разбрах, че съм създал безброй герои, които имат препратки към този друг свят - Средния свят, или света на Тъмната кула. Той стана център на моята измислена вселена - образи от други книги се появиха в "Тъмната кула" и обратното..."

Дори самият автор става персонаж в по-късните романи от поредицата, а сред сюжетните линии е и жестоката автомобилна катастрофа в края на 90-те, при която едва остава жив...

За създаването на своя мащабен епос той черпи вдъхновение, като смесва няколко на пръв поглед взаимно изключващи се източника: "Бях под силното влияние на "Властелинът на пръстените" и въпреки че не съм луд по елфи, орки или ходещи дървета, се влюбих в постигнатото от Толкин. По същото време гледах филма "Добрият, лошият и злият" и героят на Клинт Ийстуд също оказа своето влияние.

За да поставя началото на епично фентъзи, използвах и поемата от Робърт Браунинг, озаглавена "Чайлд Роланд Кулата достигна". Написах изречението "Човекът в черно бягаше през пустинята, а Стрелецът го следваше", като нямах представа къде живее той, какво е Средният свят и как той е свързан с нашия свят или с всичко останало."

Неговият епос на свой ред вдъхновява милиони читатели - сред тях и момче от Дания, чието въображение бива разпалено от случките в Средния свят. Сега зрял мъж, режисьорът Николай Арсел ("Кралска афера") е твърдо решен именно той да пренесе "Тъмната кула" на екрана. Израснал с книгите, той бива погълнат от историите в тях и това дори го мотивира да научи английски.

"Когато бях на 13, почти нищо от Стивън Кинг не беше преведено на датски. Дори и на тази възраст бях увлечен от малкото негови книги, които прочетох на датски. Затова започнах да търся романите му на английски и трябваше да усвоя книжовния английски за възрастни в много ранна възраст. Стивън Кинг е този, който ме научи на английски", спомня си режисьорът.

След като на 17 години прочита "Стрелецът", Арсел остава възхитен от романа и дори създава песента "Стрелецът", която изпълнява с групата си (и все още пази на аудиокасета).

Според датчанина именно начинът, по който Стивън Кинг свързва личните и общочовешките елементи в сюжета, е причината тя да намира отклик сред милиони читатели. По думите му "историята е толкова малка, колкото 14-годишно момче, което има видения и смята, че е изгубило разсъдъка си - и е толкова голяма, колкото героя, борещ се с невероятен злодей в опит да спаси цялата вселена. Простира се от най-съкровеното до най-епичното."

Тъмната кула е "нещо красиво, което вдъхва страхопочитание и има могъщо присъствие. Тя поддържа цялата земя. Според мен това е отвъд нашите разбирания. Смятам, че всеки фен на книгите има своя собствена представа какво всъщност е Тъмната кула", казва Арсел.

Виж още: Най-добрите филми и сериали по Стивън Кинг

Кой друг може да обясни най-точно какво представлява Кулата, ако не човекът, отговорен за нейното създаване?

"Трябва да си представите една ос, или шпиндел, към която са свързани всички тези светове. Нали знаете какво се случва с една кола, ако откачите оста й - не се движи повече. Кулата е стабилизиращата сила, а Стрелците са древна групировка рицари, чиято цел е да я защитават. Но те са заличени от лицето на земята, останал е само един - Роланд. И срещу него се изправя предшественикът на хаоса, който иска да разруши Кулата", обяснява Стивън Кинг, а актьорът Идрис Елба уточнява:

"Роланд не е каубой. Той е Стрелец, и то много опитен... последният от стар род защитници на Кулата."  

"Кулата е магнитен вихър, придържащ световете заедно, и ако падне, Вселената ще бъде връхлетяна от анархия и хаос, мрак и демони, които ще я превземат... Ако Кулата се запази, тя ще продължи да поддържа баланса във Вселената. Затова моят персонаж Уолтър иска нейното разрушение", допълва от своя страна носителят на "Оскар" Матю Макконъхи.

Поредицата романи е оказала влияние върху формирането на Арсел като творец и той изглежда идеалния избор за нейното пренасяне на екрана. "Харесвам филми, които ни отвеждат в други светове, притежават нови идеи и митологии. Да получа възможността да режисирам филм по историите, за които съм мечтал, беше невероятно", признава режисьорът.

"Николай искаше този проект, познаваше го добре и още щом се срещнахме с него, знаехме, че е правилният човек. Той вкара невинност във филма и откри свой начин да разкаже историята", свидетелства продуцентката Ерика Хъгинс.

Арсел е убеден, че начинът е, като остане верен на "смесицата от модерност и фантастичност", характерна за Стивън Кинг - онова, в което писателят е най-добър. За да изглеждат фантастичните елементи като излезли от книгите, режисьорът решава да се придържа към действителността.

"Трябваше да предадем реално усещане. Този свят е толкова огромен и сложен, в романите дори на места абстрактен. Наистина желаех Средният свят, героите и всичко, което чувстват, да бъдат реални, както във всекидневието. Не исках да залитна към някакъв възвишен стил, в който всички говорят по странен начин. Идеята ми беше всеки зрител да е в състояние да предприеме това пътуване в Средния свят, да го разбере, да бъде там и да почувства, че това са истински хора."

Арсел държал и на това филмът да бъде проникнат от емоционалността, характерна за книгите от Стивън Кинг: "Чувството не беше цинично или студено, напротив - успяхме да предадем усещане за семейство, приятелство и сърдечност, за връзката между хора, които са се съюзили, за да се борят за доброто на света."

Режисьорът Николай Арсел (вляво) с актьорите Идрис Елба и Матю Макконъхи (вдясно) представят предпремиерно "Тъмната кула" в Ню Йорк. Снимка: Kristina Bumphrey / StarPix (Александра филмс / Сони пикчърс)

Сценарият

Като се има предвид, че подходът на Кинг, по собствените му думи, е "инстинктивен". ("Не съм от онези, които планират предварително"), създателите на филма се сблъскват с необичайно предизвикателство - откъде да започнат при толкова много материал?

Въпросът как историята да бъде поднесена на зрителите така, че да я разберат - и да почувстват, че са навлезли моментално в сюжета, - независимо дали са чели книгите или не, занимава и самия писател.

Сценаристите намират решение, като възприемат "Тъмната кула" като едно цяло и черпят елементи не само от първата книга, но и от следващите. Според самия Стивън Кинг "това е класически подход - да започнеш от средата на историята. След това запознаваш всички със събитията досега и оттам филмът започва да се движи напред като експресен влак".

Писателят не само дава своята благословия за адаптацията, дело на Акива Голдсман, Джеф Пинкнър, Андерс Томас Йенсен и Николай Арсел, но и участва дейно във всяка фаза от творческия процес, като през цялото време сътрудничи на сценаристите.

Ключов за филма е изборът на актьорите,

които пресъздават образите на Роланд Дисчейн, известен още като Стрелеца, и Уолтър - Човека в черно, въплъщението на злите сили.

Роланд Дисчейн, Стрелецът, е последният оцелял от древния род на Артур Елд - стрелци, чиято задача е да опазят мира и да бранят Кулата, защитник на Вселената. След избиването на останалите стрелци той е поел на път, за да спаси последните остатъци от своя свят, а мистериозната Кула е неговата крайна цел.

"Когато Стивън Кинг създава Роланд, резултатът е герой, базиран на най-голямото лошо момче по онова време - обяснява продуцентът Рон Хауърд. - С течение на времето той еволюира отвъд конкретен, специфичен образ или източник на вдъхновение, просто се превръща в Роланд. Постъпихме по същия начин както при създаването на Роланд - зададохме си въпроса: Кой е най-големият пич днес? Кого олицетворява Роланд? Този разговор започна с Идрис Елба. Той е самото въплъщение на Роланд, а също така и феноменален актьор, способен да вдъхне живот на сложен персонаж."

Виж още: Кой ще е следващият Джеймс Бонд? Вижте залозите

Арсел също е категоричен, че е било напълно естествено да изберат Идрис Елба за образа на Стрелеца. "Фен съм му още от времето на сериала "Наркомрежа", той е магнетичен актьор. Единственият въпрос беше дали споделяме еднаква визия за героя, неговия път и психологията му. Оказа се, че е точно така. Всичко си пасна и той беше зашеметяващ."

Самият Елба коментира: "Като последния оцелял от род на бранители Роланд е изключително уважаван, но когато го виждаме за пръв път, сърцето му е разбито и почернено. Той буквално е призрак, неспособен да открие онова, което търси: Човека в черно. Уолтър е предизвиквал Роланд години наред, подигравал се е с него, унищожил е неговия свят и всичките му любими хора. Затова Стрелецът е воден от яростно желание да отмъсти на стария си враг."

Уолтър е мистичният враг на Роланд, но и напълно съвременен психопат, унищожил Средния свят. Сега е поел на мисия да потопи в хаос и останалите светове, което може да стане само чрез разрушаването на Кулата.

"По принцип той е небрежен и закачлив, но всъщност е безмилостен и ужасяващ злодей, който държи всичко под контрол - допълва Рон Хауърд. - Матю Маконъхи е идеалният избор за Човека в черно: той е невероятно чаровен и спокоен, но има силата на същински дявол."

"В продължение на десетилетия Уолтър е преминал през много светове. Той познава днешен Ню Йорк и знае откъде да си купи сандвич. В същото време благодарение на своята магическа сфера може да попадне и в някой кралски дворец. Неговите планове за Вселената са да настъпи ерата на Пурпурния крал - дявола", обяснява Николай Арсел и добавя:

"Уолтър не е обикновен злодей. Той гледа на света с известна наслада, въпреки че принадлежи към силите на мрака. Много се забавлявахме с изграждането на героя. Матю и аз добавихме доста негови черти, като се придържахме към книгите - например маниера, по който Уолтър говори или се движи."

Видео: Филмът, който донесе "Оскар" на Матю Макконъхи

С този образ, срещан и в други негови произведения, писателят е създал злодей на много нива. "Уолтър и Роланд донякъде си приличат. Между двамата дори има известно привличане - убеден е Матю Маконъхи. - Той определено не вярва напълно на етичния кодекс на честта и храбростта, нито на ценностите, които Роланд споделя. Уолтър обаче се наслаждава на играта им и няма желание тя да приключи много бързо, дори ако излезе победител. Роланд е по-талантливият от двамата, но когато в резултат на страх или болка се оказва губещ, Уолтър го съживява, така че да продължат играта."

Въпреки че битката между Роланд и Уолтър продължава цяла вечност, в нея има само една страна, смята Макконъхи: "Уолтър е недосегаем. Ако някой го предизвика, той може да се превърне в мираж или в нещо съвсем различно от онова, за което го мислите. И окото му няма да трепне."

Между тези вечно воюващи сили застава едно момче от нашия свят, което може да промени баланса помежду им. 14-годишният Джейк Чеймбърз живее в Ню Йорк с майка си (Катрин Уиник) и своя доведен баща (Никълъс Полинг). Измъчван от странни сънища, които не може да проумее, той рисува детайлни рисунки на своите кошмари: Стрелеца, Човека в черно, свръхестествения свят, където те живеят - и където е Кулата.

"Историята е проследена през очите на Джейк, който след първите си сънища смята, че полудява - казва продуцентката Ерика Хъгинс. - В първата част на филма се впускаме в ужасяващо пътуване с него, докато той осъзнае, че не е луд, че наистина вижда този друг свят и че е част от нещо много по-голямо от самия него. За да изобрази това, Ник имаше нужда от момче, което да изпита истинско вдъхновение от тези фантастични елементи. Том Тейлър е невероятен актьор, но онова, което го отличи от останалите, беше неговата неподправеност."

Поемайки по следите в своите сънища, Джейк намира начин да се пренесе в Средния свят, където се заема да издири Роланд Дисчейн. След като среща Стрелеца, момчето се оказва замесено в битката за защита на Вселената и пътува в различните измерения между Средния свят и Ню Йорк.

Първоначално Роланд се отнася подозрително към младия си спътник, но когато Джейк му разказва сънищата си и обяснява, че е видял Човека в черно, внезапно е заинтригуван - защото хлапето явно има информация, от която Стрелецът се нуждае, за да открие Уолтър.

Запознанството с Джейк пробужда спомените на Роланд за мястото му в света и неговата роля в предстоящата битка. Според Идрис Елба: "Роланд е забравил, че може да изпитва чувства, но това момче му помага да осъзнае, че душата му не е изгубена. Страхотно е да видиш как двамата постепенно се опознават..."

По думите на режисьора тийнейджърът е "истински актьорски талант. В паузите между снимките играеше футбол, но когато заставаше пред камерата, беше изключително съсредоточен. За 14-годишно момче той разполага с огромна енергия и невероятни инстинкти".

Средната земя - в Южна Африка

В "Тъмната кула" Николай Арсел работи за пети път с оператора Расмус Видебек, носител на наградата "Бодил" (датския еквивалент на "Оскар") за филма им "Кралска афера".

Тук има всичко - от камерни сцени в света на Джейк, където използваме ръчни камери, за да се фокусираме върху писалката му и неговите рисунки, до мащабни далечни кадри в Средния свят, нощни снимки с 2000 статисти в гората и екшън епизоди със строга хореография, разказва операторът. 

Визуалната интерпретация на литературната основа е поверена на художника Кристофър Глас, който трябва да осъществи желанието на Арсел е да противопостави двата свята, свързани с Кулата. Според него:

"Трудността се състоеше в това, че трябваше да се придържаме към първоизточника, на който не бихме искали да изневерим, но същевременно да направим от него нещо ново и интересно за днешната публика. Феновете имат свои идеи как трябва да изглеждат тези светове, така че има много спекулации и очаквания, а нашата задача е филмът да оправдае тези очаквания."

Самият режисьор описва Средния свят като по-фантастична, паралелна версия на нашия: "Изглежда не като нашата планета - все пак е друг свят с извънземни пейзажи и безплодна пустош, а жителите му са съвсем различни от нас: те са стрелци, магьосници, различни създания и чудовища."

Част от филма е заснета в Южна Африка, където уникалните пейзажи и гори са идеални за пресъздаването на алтернативно измерение. Екипът достига до отдалечени места като безплодната пустиня Каро, където е построен декорът за Средния свят. За да добави нови щрихи към паралелната вселена, снимачният екип се премества до планинската местност Сидърбърг, превърната в природен резерват, с причудливи пещери и забележителни червени скали.

"Средният свят е донякъде истинска пустош, макар и не съвсем. Наоколо са разпръснати много останки от древна цивилизация. Странното е, че това е цивилизация от бъдещето, която вече е антична", обяснява сценографът и допълва:

"В Южна Африка открихме пустини, които все едно не са от този свят - сякаш сме на Марс. Пясъкът сякаш няма край, докъдето ти стига погледа. Никога не съм виждал подобно нещо. Мисля, че в снимането на филми в Африка има известна доза романтика и още по-голяма доза приключение."

Пурпурният крал - въплъщение на злото, което предопределя действията на Уолтър, - също оказва влияние върху художника. По думите на режисьора: "Той е почти като самия дявол - живее в друго измерение. Много от идеите ги имаше в книгите, например знакът на Пурпурния крал, който е изкривено око.

Хрумна ми, че вселената, която той населява, може да е място, подобно на вулкан. Затова през целия филм като основна нишка преминава темата за мрака и огъня, които са част от кошмарите на Джейк. Затова всичко, което отвежда към света на злодеите, трябва да е или мрачно, или в огън. Открояващите се цветове са червено и черно, а по време на пътуването срещаме вариации на тези мрачни и огнени елементи."

Преди Джейк да отиде в Средния свят, той живее в Ню Йорк. За да представят неговата изолация, от екипа го поставят в среда, която да му подхожда.

"Джейк е обикновено хлапе, затова не искахме той да живее в Уестсайд - квартала на богаташите в Ню Йорк. Неговият малък апартамент ще ви убеди, че е момче от улицата, което наистина може да се впусне в тези приключения. В стаята си той е създал свой собствен малък свят", казва режисьорът.

Джейк визуализира странните си сънища в поредица от рисунки и макар Глас да е известен художник, признава, че едно от най-големите предизвикателства е да нарисува тези скици. "Трудно е за един възрастен да рисува като дете. Пробвах с лявата ръка, но нищо не се получи", разказва той.

Решението е да направи кастинг за млади художници, с който избира двама 15-годишни таланти. Показват им предварителните илюстрации, а после ги карат да рисуват по памет, за да пресъздадат сънищата на Джейк...

Има и места, където нашият свят и Средният свят се сблъскват - например "Дикси пиг", населяван от вампири и създанията, наречени тахини, които обикалят из Ню Йорк.

"Дикси пиг" е малък град в града. В Кейптаун снимачният екип открива изоставен търговски център на няколко нива, със спираловидни рампи като на паркинг. Чудовищната снимачна площадка се разпростира от подземията до покрива и включва лабиринти от коридори и малки стаи за продавачите със странни занимания: касапи, които разфасоват своята храна; магазин за маски - човешки лица; операционна зала за подмяна на човешка кожа; пазар за застрашени животни; аквариум; билкарница; школа, където тахините се обучават на човешко поведение; клуб, където се подвизават Сейър (Джаки Ърли Хейли) и останалите злодеи; олтар - а за финал на най-горния етаж има зала за мъчения и колекция от перуки.

Създания и чудовища

За външния вид на тахините и преследвачите се грижат съответно Греъм Прес и Клинтън Ейдън Смит. Тахините са създания с хлътнали лица, които наподобяват хора, но никой не може да ги види така, както ги вижда Джейк.

Прес, който има студио за ефектен грим, предлага на сценографа няколко варианта: "Глас дойде при нас и каза: Искам това и това, искам онова прасе, искам онзи павиан, искам онзи мухъл, искам да имат или да нямат някои крайници. Затова в "Дикси пиг" ще видите безглава немска овчарка, павиан с изцяло обгорено лице и прасе без очи и език."

"За коткоподобните преследвачи, изпратени от тахините, се запитахме първо какви точно котки са, каква е козината им, как се движат - разказва колегата му. - Черпихме вдъхновение от голямото семейство на котките - пантери, лъвове и тигри - и се постарахме да им придадем човешки облик. Подчертахме детайлите във всеки елемент, които ще бие на очи. За козината им използвахме специален пистолет, който създаваше статично електричество и космите се изправяха. Добавени са специални контактни лещи и протези, за да изглеждат героите още по-истински."

"Тъмната кула" е по кината у нас от 4 август.

Източник: По материали от "Александра филмс"