Националната оперна трупа откри гастрола си на престижната сцена в Москва с "Янините девет братя" от Любомир Пипков. Следват балетът от Адолф Адам "Корсар" и тетралогията на Вагнер "Пръстенът на нибелунга"

"Янините девет братя" от Любомир Пипков, представена в съботната вечер, сложи успешно начало на гастрола на Софийската опера и балет в Болшой театър. С бурни аплодисменти и викове "Браво" московската публика изпрати на крака артистите от България, сред които се откроиха изпълнителите на главните роли Костадин Андреев (Ангел), Петър Бучков (Георги Грозника), Габриела Георгиева (Яна), Гергана Русекова (Циганката).  

В програмата на гостуването е също балетът от Адолф Адам "Корсар" (13 май) под хореографията а Елдар Алиев, която също се играе на Новата сцена, и четирите опери от Вагнеровия цикъл "Пръстенът на нибелунга" (18-23 май), представяни на Историческата сцена.

Фотогалерия: "Пръстенът на нибелунга" на Софийската опера и балет

На пресконференцията в петък генералният директор на Болшой театър Владимир Урин заяви: "Действително, интересът към театъра и към репертоара, който са донесли нашите български колеги, е голям. Мога да кажа, че всички билети за спектаклите - и оперни, и балетни - вече са продадени. И искам да пожелая на нашите гости успех и любовта на московския зрител."

Извънредният и пълномощен посланик на страната ни в Руската федерация Бойко Коцев определи гастрола като "истинско историческо събитие": "Софийската опера и балет не е била тук от 1981 г. - почти 40 години, и аз много се радвам, че тези гастроли възстановяват традицията на взаимодействие между културите на нашите два народа."

Директорът на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов разказа, че  "Янините девет братя" е в нова версия, подготвена специално за гастрола в Москва и представена на родна сцена преди месец и половина. Той изтъкна, че иска да покаже на една от най-престижните сцени в света най-българската опера, която се родее с най-големите европейски оперни творби и по нищо не им отстъпва.  

Владимир Урин се оплака, че Болшой театър вече за съжаление няма възможност да осъществи такъв грандиозен проект като тетралогията "Пръстенът на нибелунга" - макар че още през 1940 г., след сключването на пакта Молотов-Рибентроп, кинорежисьорът Сергей Айзенщайн поставя на сцената му втората опера от цикъла, "Валкюра".

Отзивите за "Янините девет братя" в Москва

Музикалният критик Ирина Муравьова, анализатор от в. "Российская газета", е на мнение, че "Янините девет братя" е изключително грандиозен проект и трудна, но професионално изпипипана работа. Според нея успехът на българската творба е феноменален.

Постановката е значима и много сериозна, смята и журналистката Оля Ал-Ахмед. Пред БТА тя сподели: "Донякъде спектакълът е огледален образ на днешното състояние на света, който ежедневно се погубва от завистта и злобата. Музиката на Любомир Пипков ми напомня на Вагнеровите произведения - патосна, завършена със силен акцент. Изпълнението на артистите беше на изключително високо ниво, предвид наистина трудната за изпяване музика. Впечатляващ е декорът и самият замисъл, който показва традициите, родовите отношения, доброто и злото, човешките ценности и християнството."

Валерия Федосова, доктор на изкуствоведческите науки, пък сподели пред Георги Любенов от БНТ, че режисурата на Пламен Карталов е изумителна. По думите й "Янините девет братя" се родее с Шекспировите трагедии.

"Впечатлението, което операта прави, е ярко, въздействащо с ясния си режисьорски прочит, с владеенето на драматургията от Карталов. Благодарение на това и музиката става мощна и постига своето. Така „Янините девет братя“ се превръща от национална опера, в творба с глобално, актуално значение", коментира изкуствоведката.

Още едно професионално мнение изказа музикалния анализатор  на руския в. "Труд" Сергей Бирюков, който е композитор и професионален музикант. Пред БТА той сподели: 

"Щастлив съм, че можах да се докосна до музиката на Любомир Пипков, който до този момент бе напълно непознат за мен. Впечатлен съм. За мен това е гениален композитор, който не отстъпва по нищо Римски-Корсаков например. Смесването на български мотиви с традиционна класика е много въздействащо. Дано по-често имаме възможността да слушаме българска музика и да виждаме вашите изпълнители на руската сцена."

Музикалният критик Михаил Яруш е впечатлен от постановката и играта на певците, от оркестъра и хора, от диригента на "Янините девет братя" Жорж Димитров, от целия ансамблов състав и неговата невероятна дисциплина. 

Източник: Софийска опера и балет