Чужденци решиха наградите във фестивала на българския игрален филм "Златна роза 2014", като напомниха, че хубавото авторско кино има нужда от комерсиалното кино, за да съществува

Българското кино застъпва много банковото дело - всеки втори филм започва или завършва във финансова институция. На екрана няма никакъв секс, но изобилстват кучетата и чашите с алкохол. Освен това вали всеки ден. 

Това са обобщените впечатления на петчленното жури от видяното на "Златна роза 2014". Шегата настрана, но по думите на председателя им Емил Христов филмите тази година са добри и много добри, с изключение на някои заглавия от късометражната програма.

Носителят на голямата награда от предишното издание на фестивала (за режисьорския си дебют "Цветът на хамелеона"), разкри, че неговият фаворит не получава "Златна роза", но не уточни дали става въпрос за пълнометражния или късометражния лауреат. Наградените заглавия бяха оставени в тайна до церемонията в петък вечерта, преди прожекциите на филмите победители.

Видео: "Съдилището" - филм номер 1, с най-добрия актьор

Емил Христов призна, че не е гласувал само в категорията за операторска работа, тъй като всичките му колеги в конкурса са и негови приятели. В България има оператори на световно ниво, напомни един от най-добрите в тази гилдия у нас, оператор на филми като "Аз, графинята", "Дневникът на един луд", "Закъсняло пълнолуние", "И Господ слезе да ни види", "Изпепеляване", "Шивачки", "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде", "Дзифт", "Love.net".

Председателят на журито бе категоричен, че останалите арбитри са професионалисти, които са оценявали, без да се влияят от "комунално-битови основания", връзки и минали награди. Би било неописуем ужас за мен, ако трябваше да бъда жури с българи, коментира той.

Така новите български филми от последните две години оценяваха предимно чужденци: френският кинокритик Жан-Франсоа Буржо, директор на международния кинофестивал за Средиземноморски и черноморски филми Синемед; Юлек Кеджерски, дистрибутор и продуцент (Германия); Дуня Клеменц, продуцент и носител на "Оскар" за чуждоезичен филм за "Ничия земя" на Данис Танович (Словения).

В петорката бе включена и канадската българка Кристина Стоянова - кинокритик, изследовател и преподавател със специализация във филмите на ужасите, която оцени високо родния хорър "Вила Роза".

Авторите на артфилми да не гледат с пренебрежение на колегите си, които работят в комедийния жанр, препоръча Емил Христов по време на финалната пресконференция с журито.

Отнасяйте се почтително към тях, това са филми с добри режисьори, добри актьори, добре заснети, беше съветът му, подкрепен и от други членове на журито, които се съгласиха, че хубавото авторско кино има нужда от комерсиалното кино, за да съществува.