Частният кораб "Дракон", разработен от компанията на Илон Мъск SpaceX, отведе двама астронавти до Международната космическа станция в историческа мисия на НАСА

Астронавтите на НАСА Дъглас Хърли и Робърт Бенкън са на историческа мисия до Международната космическа станция (МКС). Двамата пристигнаха там с модула Crew Dragon, който беше изведен в околоземна орбита от ракетата носител Falcon 9 - разработени от компанията на Илон Мъск SpaceX.

"Демо 2" е първата пилотирана мисия от американска територия, след като през 2011 г. космическите совалки бяха окончателно приземени и станаха музейни експонати. Оттогава насам САЩ разчитаха на Русия за превоза на астронавти до МКС.

Фотогалерия: Последният полет на совалките

След като по-рано през седмицата лошите метеорологични условия осуетиха изстрелването от полигона на космическия център "Кенеди" в щата Флорида, стартът беше пренасрочен за събота, 30 май, в 22,22 ч. българско време и беше проследен на място от US президента Доналд Тръмп. 

В 17,16 ч. на следващия ден модулът "Дракон" се скачи успешно с МКС и двамата астронавти се присъединиха към тримата си колеги, които са там от април.

Дъглас Хърли и Робърт Бенкън са инженери по образование, с 20-годишен стаж в американската космическа програма, женени са за астронавтки и имат по две мисии със совалките. Пилотът Хърли (53), бивш морски пехотинец, е бил и на финалния им полет - с "Атлантис", а Бенкън (49), дошъл в НАСА като полковник от ВВС, досега е прекарал над 700 часа в орбита и има в актива си три разходки в открития Космос.

Скафандрите им са коренно различни от досегашната униформа на екипажите, която беше оранжева. Шлемовете например са отпечатани на 3D принтер по индивидуалния размер на всеки астронавт.  Футуристичният дизайн пък е дело на холивудския художник по костюмите Хосе Фернандес, работил по комиксовите филми за Батман, X-Men и Тор, обяснява Би Би Си.

Това е последният изпитателен полет за програмата на НАСА с търговски екипажи (Commercial Crew Program), който трябва да предостави ключови данни за работата на наземните системи, ракетата и самия кораб, орбиталния период и скачването, обясняват от космическата агенция на САЩ.

"Драконът" може да превозва до седем астронавти и засега е единственият космически кораб, който е в състояние да върне значителен по обем товар на Земята, изтъкват още от НАСА.

Ако мисията се окаже успешна, Crew Dragon ще стане и първото частно превозно средство за транспортиране на пътници до МКС. Прехвърлянето на полетите в ниска околоземна орбита към частния сектор се очаква да улесни и по-амбициозната цел на НАСА - изпращането на хора до Марс.

В рамките на договора за 2,6 млрд. долара SpaceX трябва да изпълнят още шест мисии до МКС. Подобен контракт с американската космическа агенция, но за 4,2 млрд. долара, имат и "Боинг", които ще транспортират астронавти със своя CST-100 Starliner.

Илюстрация, която показва как би изглеждал корабът "Дракон" (със своите двигатели SuperDraco), когато е скачен с МКС. НАСА даде 2,6 млрд. долара на конструктора му Space Exploration Technologies (SpaceX) и още 4,2 млрд. долара на базираната в Хюстън "Боинг", за да ликвидира зависимостта на САЩ от Русия в космическите полети