Как да започнем представянето си така, че да ангажирате вниманието на публиката

Началото на една презентация е може би най-ключовия и рисков момент в цялата презентация. Ако не започнете добре, рискувате публиката да ви слуша с половин ухо и да се пита защо въобще е дошла. Всеки, който е бил на повече от няколко презентации на различни компании, обаче знае, че масовото начало включва няколко встъпителни думи за самата компания и това, с което тя се занимава. 

Нещо, което е убийствено скучно. Ако си на тази презентация, най-вероятно знаеш вече с какво се занимава компанията. Или можеш да провериш впоследствие, ако си бил грабнат от презентацията. Да започнеш така е почти сигурен сигнал към аудиторията, че самата презентация няма да си заслужава особено. 

Много по-ключово е да се започне с нещо, което ще привлече вниманието, с проблем, който е свързан с темата и действително засяга присъстващите. Проблем, който ще ги засегна и на интелектуално, и на емоционално ниво. Веднъж спечелена публиката ще ви слуша какво имате да ѝ кажете. Основното правило, което трябва да се следва за началото е едно - започнете ударно, накарайте ги да почувстват началото. 

Inc.com предлагат 5 стратегии, с които да започнете презентацията си по завладяващ начин:

1. Проблем или възможност 

Това е най-лесният начин да направите запомнящо се начало, което да улови вниманието на аудиторията - да преставите проблем, засягащ аудиторията, засягащ тези, които се опитвате да спечелите за клиенти. А след това им обяснявате с какво точно вие ще решите техния проблем. Абсолютно същият е подходът и с новата възможност. Начертайте на хората крайната цел, която биха достигнали, ако работят с вас. Накарайте ги да я поискат. Едва след това им кажете вече какво предлагате всъщност.

Виж още: Какви са основните видове презентации

2. Любопитен, важен факт

Започнете с факт, който засяга темата на презентацията. Нещо интересно, което веднага ще събуди вниманието на околните. Конкретните факти се помнят по-лесно и създават усещането, че знаеш малко повече по темата. А след самия факт вече се включвате в темата. 

3. Метафора 

Бизнес идеите не рядко са абстрактни и сложни за схващане. Човешкият ум пък е устроен така, че да мисли в метафори. Затова и стартирането на презентация с метафора на идеята, която лансираме, е добра идея. Ще събуди интереса на хората, ще ги накара да се замислят и да ви дадат вниманието си. 

Виж още: 15 съвета за въздействаща презентация

4. Любопитно видео

Живеем в такава среда, че още от малки сме научени да обръщаме внимание на телевизията и видеото. Ако то е интересно, вниманието ни ще се задържи. Ако видеото е било наистина интересно и по темата, след като приключи, аудиторията трябва да е готова да чуе какво имате да ѝ кажете. 

5. Взаимодействие с публиката

Помните онази финална сцена на "Вълка от Уолстрийт", в която главният герой започва презентацията си, карайки човек от публиката да му продаде писалка. По този начин вие излизате от правилата и привличате вниманието. Вкарвате самата публика в действието и създавате усещане, че нещо се случва. Взаимодействието задейства мозъка, кара те да мислиш и да възприемаш по-лесно информация. Замислтете се, в университета обикновено има два типа преподаватели - едни, които четат лекции и само ви карат да слушате, и други, които предизвикват дискусия. При кои ви беше по-интересно? Същото е и с презентирането. 

Източник: Inc.com