Основните подходи към презентирането и за какво се използват те

Всеки бизнес зависи от клиентите си. Без тях, няма печалба, няма и кой да плаща сметките. Но в среда на сериозна конкуренция клиентите имат богат избор. За да ги привлечем, едно от най-важните умения е да презентираме добре.

Презентациите (не говорим само за мултимедийната част, а за представянето като цяло), разбира се, не се използват само за "лов на клиенти", те могат да бъдат част от вътрефирмената комуникация, средство за представяне на нови идеи, начин да направим по-добре отчета за работата си или нещо съвсем различно.

Общо взето способността да презентираме добре е от особена важност в днешния бизнес свят. Също толкова важно обаче е какво искаме да кажем с презентацията си. 

Има 3 основни подхода към презентациите:

1. Информативна

Това е основният и най-често срещан тип презентация. При него представящият се стреми да обогати информативно публиката си, да представи нещо, да лансира идея. Тя трябва да съдържа информация за това, което представяме, обяснение на функциите, обяснение за нуждата от подобно нещо. 

Виж още: 15 съвета за въздействаща презентация

Разбира се информативната презентация може да залага и на емоционални апели и да предизвиква действие (закупуване на съответния продукт или потупване по рамото от шефа), но въпреки всичко целта е да създаде у публиката усещането, че те са информирани по съответната тема. 

2. Развиваща умения

Това е много по-сложен и специфичен тип презентация. При нея, не просто предаваме информация, но също така целим потребителите да усвоят дадено умение. Подобно на майсторите занаятчии от миналото и тук имаме едно своеобразно предаване на умения от презентиращ на публика.

Спомнете си всички "Как да..." клипове сте изгледали. Те са точно такъв тип презентация. От уроци как жените да постигнат желания грим до онези курсове при специални лектори, които ни обучават на специфични умения. Този тип презентация е много подходящ за вътрефирмени обучения. 

Виж още: Какво Ви очаква в бъдещето? Как да бъдете по-успешни утре?​

3. Мотивираща 

Този тип презентации сам по себе си е доста интересен. Въпреки че моментът с мотивацията го има и при информативния тип на презентиране, тук мотивацията е водещ момент. Мотивиращите презентации целят да ни подтикнат да направим нещо - да свалим килограми, да започнем да печелим повече, да приемем себе си такива, каквито сме и т.н. 

При тях се залага на силни емоционални апели, разказване на истории и като цяло - проповядване.